mandag 11. oktober 2010

Vaniljesaus

Jeg er stor tilhenger av at man lager alt som har med vanilje å gjøre fra bånn. Ikke minst vaniljesaus. Produkter du kjøper i butikken med vaniljesmak inneholder som regel slettes ikke vanilje, men vanilin eller etylvanilin. Etylvanilin er 100 % syntetisk fremstilt, mens vanilin kan være fremstilt av råtnende grantrær. Vanilin er veldig mye billigere enn den eksklusive ekte vaniljeorkideen, og er derfor mest brukt av industrien. Men vanilin kan ikke sammenlignes med den ekte vaniljen. Ekte vanilje har en smak med mye mer kompleksitet og dypere aroma enn den litt simple vanilinen, og når man først har vendt seg til den ekte vaniljesmaken er det ingen vei tilbake. Du kan lese mer om vanilin i Den Hemmelige Kokken, en bok som er obligatorisk pensum for alle som... vel... alle som spiser mat.

Illustrasjonsfoto: Steven Depolo / CC: by 2.0


  • 3 dl fløte
  • 1 dl vann
  • 1 stk vaniljestang
  • 4 stk eggeplommer
  • 0,5 dl sukrin
____________________________________________________________________________

Ha fløte og vann i en tykkbunnet kasserolle.

Split vaniljestangen på langs og skrap ut frøene og ha i fløten sammen med vaniljestangen. Kok opp fløten, trekk kasserollen tilside og la den stå og trekke 10-15 min. Ta opp vaniljestangen. Pisk eggeplommer og sukrin til en luftig tykk masse. Hell den varme melken over eggeblandingen og rør godt.

Hell blandingen tilbake i kasserollen og varm forsiktig opp til den begynner å tykne, rett under kokepunktet. Ikke la sausen koke!

Avkjøl sausen før servering.

Illustrasjonsfoto: Terence T.S. Tam / CC: by-nc-sa 2.0

Hjemmelaget bringebærgelé med hjemmelaget vaniljesaus. Prøv også sausen til hjemmelaget sjokoladepudding.

21 kommentarer:

  1. Nam nam, ekte vailje er utrolig godt :-) Bruker bare ekte her i huset og nå må jeg lage gele og vaniljesaus :-) Så utrolig godt ut!!!

    SvarSlett
  2. Gleder meg til gele-oppskriften kommer! såg utrolig godt ut;)

    SvarSlett
  3. Sunnfamilie: Ja, vanilien blir liksom ikke helt det samme. Blir fort litt kvalmende rett og slett når man helt og holdent har gått over til ekte vanilje.

    Karoline: Kan skrive under på at det ble godt ;) Gele-oppskriften kommer nok om et par dager.

    SvarSlett
  4. kor mykje trur du eg kan ha oppi av vaniljePULVER? istaden for ei stang.... :)

    SvarSlett
  5. Tja... En halv ts kanskje? Vi snakker om ekte vaniljepulver eller?

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg gjenga oppskriften i et innlegg på bloggen min. Håper det er greit. Vaniljesausen ble kjempegod! :)

    SvarSlett
  7. Det er bare hyggelig Helene. Hyggelig å høre at du likte vaniljesausen :)

    SvarSlett
  8. Hei, igjen :P
    Jeg lurte på om det er mulig å gjøre den om til en vaniljekrem, til f.eks pai?
    Om man blander inn litt.. Johannesbrødkjernemel?

    SvarSlett
  9. @ Helle: jeg er ikke vant til å bruke johannesbrødkjernemel selv. Men jeg kan ikke se noen umiddelbar grunn til at du ikke skulle kunne gjøre det på den måten. Vanlig vaniljekrem er vel stort sett bare vaniljesaus som er jevnet med maizena, så det virker logisk å kunne bytte ut maizena med johannesbrødkjernemel.

    SvarSlett
  10. Da kanskje jeg skal prøve det etter påske:)
    Skal lage nøttekaken du la ut, i dag!
    Og vurderer å lage med vanilje og sjokolade etter påskeferien.

    Du lager så mye nam :)

    SvarSlett
  11. Takk Helle. Hvis du prøver, så håper jeg du legger igjen en rapport om resultatet :) Og lykke til med nøttekaken!

    SvarSlett
  12. Det kan jeg sikkert!:)

    SvarSlett
  13. Vaniljesausen ble veldig god. Har spist den på jordbær og hjemmelaget gele. Nam!
    Blir helt sikkert laget igjen :-)

    SvarSlett
  14. Hei!

    Takk for oppskrift!
    Vi lånte denne over på vår egen blogg. Håper det var greit?
    http://lavkarbohverdag.com/2011/12/14/luke-nr-14-hjemmelaget-vaniljesaus-lavkarbo/

    Hanne og Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig å låne bort Hanne og Kari :)

      Slett
  15. Hei!
    Når du skriver fløte i alle dine oppskrifter, mener du da kremfløte?? Jeg vet ikke ulike funksjoner på kremfløte og matfløte, men tror jeg har hørt at kremfløte er ofte det beste til matlaging, og ikke bare til å vispe krem.

    SvarSlett
  16. Hei Heidi!
    Ja, jeg mener alltid kremfløte når jeg skriver fløte. Kremfløte er alltid best, spør du meg. Matfløten er fettredusert, så den kan kaloritellerne ha i fred ;D

    SvarSlett
  17. Denne skal testes snarest! Liker siden din:-)

    SvarSlett
  18. skal prøve den .

    SvarSlett
  19. Har vaniljeessens. Hvir mye blir det av det sammenlignet med vaniljestang?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails