Viser innlegg med etiketten kveldsmat. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten kveldsmat. Vis alle innlegg
onsdag 25. april 2012
Djevelegg med røkelaks
60 gram røkt laks - finhakket
1 ts sennep
2 ss creme fraiche
2 - 3 ss finhakket bladpersille
1 ss finhakket løk
3 cornichoner - finhakket (eller sylteagurk)
1 ss sitronsaft
nykvernet pepper
litt cayennepepper
_______________________________________________________________________________
Skrell eggene og del de i to på langs. Ta eggegulen forsiktig ut av halvdelene og ha dem i en bolle. Mos gulene med en gaffel. Tilsett alle de andre ingrediensene bortsett fra cayennepepper i bollen og rør godt til alt er blandet. Smak til. Kanskje du vil justere mengden på noen av ingrediensene.
Legg blandingen tilbake i hulrommene i eggene. Vil du at det skal bli ekstra fancy kan du bruke en sprøytepose. Men du må ha et munnstykke som er ganske stort for at laksebitene ikke skal sette seg fast når du sprøyter.
Dryss litt cayennepepper over eggene. Litt finhakket bladpersille eller gressløk gjør seg også godt.
søndag 22. april 2012
Asparges med fransk vinaigrette
Dette er en kjempeenkel, men smakfull måte å servere aspargesen på. En rett der aspargesen står i sentrum. Og det fortjener den jo.
1 bunt asparges
4 ss god olivenolje
1 stor ts fransk sennep
1 ss hvitvinseddik
salt & pepper
evt. en klype sukrin
hakket frisk bladpersille (eller kjørvel, mynte eller basilikum)
________________________________________________________________________________
Kok opp vann med litt salt i en kjele. Knekk av den nederste trevlete delen av aspargesene. Ha aspargesen i det kokende vannet, og la koke i 3 minutter.
Ha olivenolje, sennep og eddik i en bolle. Visp sammen til dressingen blir jevn. Smak til med salt og pepper. Blir dressingen for tykk kan du ha noen dråper vann i. Hvor vidt jeg bruker en klype sukrin i eller ikke kommer litt an på hvilken sennep jeg bruker. Smak! Uansett er det ikke mye som skal til.
Legg aspargesen på tallerkener, hell vinaigretten over, og strø hakket bladpersille (eller andre urter) over. Spis med en gang, mens aspargesen fortsatt er varm.
.
1 bunt asparges
4 ss god olivenolje
1 stor ts fransk sennep
1 ss hvitvinseddik
salt & pepper
evt. en klype sukrin
hakket frisk bladpersille (eller kjørvel, mynte eller basilikum)
________________________________________________________________________________
Kok opp vann med litt salt i en kjele. Knekk av den nederste trevlete delen av aspargesene. Ha aspargesen i det kokende vannet, og la koke i 3 minutter.
Ha olivenolje, sennep og eddik i en bolle. Visp sammen til dressingen blir jevn. Smak til med salt og pepper. Blir dressingen for tykk kan du ha noen dråper vann i. Hvor vidt jeg bruker en klype sukrin i eller ikke kommer litt an på hvilken sennep jeg bruker. Smak! Uansett er det ikke mye som skal til.
Legg aspargesen på tallerkener, hell vinaigretten over, og strø hakket bladpersille (eller andre urter) over. Spis med en gang, mens aspargesen fortsatt er varm.
.
Etiketter:
asparges,
enkel/kjapp,
forrett,
kald saus,
kveldsmat,
lunsj,
meieriproduktfritt,
vegetar
mandag 21. november 2011
Amerikanske pannekaker (lavkarbo)
Jeg fikk tips om denne oppskriften på facebooksiden til LCHF-bloggen. Så da måtte jeg jo bare teste dem ut. Jeg endte med litt mindre sukrin, og litt mindre fiberhusk enn originaloppskriften, men pannekakene ble veldig gode.
Akkurat det med fiberhusken er litt tricky. Det er jo fiberhusken som gjør at røra blir tjukk, og det er ganske små marginer mellom alt for tykk røre og for tynn røre. Dessuten tykner det gjerne mer og mer over tid. Det er derfor lurt å starte ut med litt mindre fiberhusk enn du tror du trenger, og heller tilsette litt mer om du ser at røra ikke blir tjukk nok. Ender du opp med en røre som er litt for tjukk, kan du alltids tynne ut røra med litt fløte.
Denne røra skal visstnok også funke bra som vaffelrøre. Det skal jeg definitivt teste. Litt kardemomme i røra, så tenker jeg det blir suksess.
8 pannekaker
2 - 3 ss sukrinmelis
noen klyper vanilje.
4 egg
1 1/2 ts bakepulver
1 1/2 ss fiberhusk
______________________________________________________________________________
Visp sammen egg og kremost til en glatt røre. Jeg gjør dette i blenderen. Tilsett alle de andre ingrendiensene, og bland det godt. Dette kan man også gjøre i blenderen. La røra stå og svelle.
Stek pannekakene i godt med smør.
Server for eksempel med bær.
Stek pannekakene i godt med smør.
Server for eksempel med bær.
tirsdag 8. november 2011
Stekte grønne tomater
Det er en stor utfordring å få tak i grønne tomater for oss som ikke selv dyrker tomater. Grønne tomater er, som du kanskje skjønner, rett og slett umodne tomater. Så for de som har en tomatplante stående utenfor huset om sommeren, så er det ikke verre enn å høste inn noen tomater litt før tida. Nå er nok sesongen for grønne tomater for lengst over her i Norge, men jeg var så heldig at jeg snublet over en stor kasse med grønnte tomater i en innvandrerbutikk. Og da var det ikke tvil om hva jeg skulle lage. Alle som en gang forelsket seg i den nydelige filmen Stekte Grønne Tomater har vel hatt lyst til å teste ut denne retten?
Jeg spiser de stekte grønne tomatene bare som de er som kveldssnacks, som tilbehør til stekte egg om morgenen, eller som tilbehør til middagen. Uansett hvordan du serverer dem, så er det gode saker.
1/2 kopp skåldete og finmalte mandler
1/2 kopp finrevet parmesan
2 egg
3 store grønne tomater i skiver
salt & pepper
evt. litt cajunsk krydderblanding
rapsolje til steking
_______________________________________________________________________________
Varm godt med stekeolje i en non-stick stekepanne.
Visp sammen egg i en dyp tallerken med litt salt, pepper og eventuelt cajunsk krydderblanding.
Bland parmesan og mandler i en annen dyp tallerken.
Dypp tomatskivene i egg, og deretter i mandelblandingen slik at det setter seg godt med mandelblanding på begge sider av tomatskivene.
Stek tomatskivene i stekepanna til de er gyldenbrune og sprø på begge sider.
Får du ikke tak i grønne tomater? Prøv friterte auberginer istedenfor!
Jeg spiser de stekte grønne tomatene bare som de er som kveldssnacks, som tilbehør til stekte egg om morgenen, eller som tilbehør til middagen. Uansett hvordan du serverer dem, så er det gode saker.
![]() |
| Illustrasjonsfoto: Miss Sydney Marie / CC: by-nc-nd. |
1/2 kopp skåldete og finmalte mandler
1/2 kopp finrevet parmesan
2 egg
3 store grønne tomater i skiver
salt & pepper
evt. litt cajunsk krydderblanding
rapsolje til steking
_______________________________________________________________________________
Varm godt med stekeolje i en non-stick stekepanne.
Visp sammen egg i en dyp tallerken med litt salt, pepper og eventuelt cajunsk krydderblanding.
Bland parmesan og mandler i en annen dyp tallerken.
Dypp tomatskivene i egg, og deretter i mandelblandingen slik at det setter seg godt med mandelblanding på begge sider av tomatskivene.
Stek tomatskivene i stekepanna til de er gyldenbrune og sprø på begge sider.
![]() |
| Illustrasjonsfoto: I believe I can fry / CC by-nc. |
Får du ikke tak i grønne tomater? Prøv friterte auberginer istedenfor!
søndag 30. oktober 2011
Blåbærsuppe
Vi er på full fart mot vinteren og forkjølelsesesongen. Et av mine barndomsminner er blåbærsuppa som mamma alltid laget til meg når jeg var syk. Når man får en tallerken rykende varm blåbærsuppe full av deilig smak og styrkende antioksidanter, så er det i grunn ikke så ille å være litt syk altså.
Suppa er god i seg selv som den er. Men det som virkelig tar helt til topps for min del, er en god klatt tyrkisk naturellyoghurt, noen mandelflak og et godt dryss med friske mynteblader. Det er nesten magisk hva mynteblader gjør med blåbærsuppa.
2 porsjoner
200 - 250 g blåbær (gjerne frosne)
2,5 dl vann
2 ts sukrin (evt. honning)
1 vaniljestang
evt. yoghurt naturell
evt. mynteblader
evt. mandelflak
_______________________________________________________________________________
Del vaniljestangen i to og skrap ut vaniljen. Ha blåbær, vann, sukrin, vanilje og vaniljestang i en kjele, og kok opp. Skru ned varmen og la trekke i 10 minutter. Smak til om du synes suppa er passe søt.
Ta ut vaniljestangen. Fordel i to små suppetallerkener og topp evt. med litt pisket kremfløte, tyrkisk yoghurt eller créme fraîche, hakkede nøtter og mynteblader.
Her er suppa toppet med litt tyrkisk yoghurt, mandelflak og mynte.
Suppa er god i seg selv som den er. Men det som virkelig tar helt til topps for min del, er en god klatt tyrkisk naturellyoghurt, noen mandelflak og et godt dryss med friske mynteblader. Det er nesten magisk hva mynteblader gjør med blåbærsuppa.
2 porsjoner
200 - 250 g blåbær (gjerne frosne)
2,5 dl vann
2 ts sukrin (evt. honning)
1 vaniljestang
evt. yoghurt naturell
evt. mynteblader
evt. mandelflak
_______________________________________________________________________________
Del vaniljestangen i to og skrap ut vaniljen. Ha blåbær, vann, sukrin, vanilje og vaniljestang i en kjele, og kok opp. Skru ned varmen og la trekke i 10 minutter. Smak til om du synes suppa er passe søt.
Ta ut vaniljestangen. Fordel i to små suppetallerkener og topp evt. med litt pisket kremfløte, tyrkisk yoghurt eller créme fraîche, hakkede nøtter og mynteblader.
Her er suppa toppet med litt tyrkisk yoghurt, mandelflak og mynte.
Etiketter:
dessert,
enkel/kjapp,
kveldsmat,
meieriproduktfritt,
suppe,
vegetar
fredag 21. oktober 2011
Pizzasnurrer
Nok en oppskrift som er laget fritt etter fantastiske Nannah - a.k.a Gretel - sin oppskrift. Perfekt for oss som er veldig glad i ost. Og ettersom at de er gode kalde som varme, så er de perfekte som nistemat!
3 egg
100 g philadelphiaost
1 ts bakepulver
1 liten ss fiberhusk
200 g kjøttdeig
smør
1/2 liten løk
1 fedd hvitløk
1 stor fersk champignon (evt. en neve hermetiske)
1 stor ss tomatpuré
salt & pepper
pizzakrydder (mest oregano, noe basilikum/pesto og gjerne litt salvie og timian)
bittelitt vann
masse revet ost
______________________________________________________________________________
Sett ovnen på 180 grader.
Stek kjøttdeig, løk, hvitløk og sopp i litt smør. Bruk stekespaden godt, slik at kjøttdeigen blir så finkornet som mulig. Ha i tomatpureen og stek videre et par minutter under omrøring. Tilsett krydder og en liten skvett vann, og la putre til vannet har kokt helt inn.
Visp sammen egg, smøreost, fiberhusk og bakepulver. Jeg gjør dette i blenderen. Da går det kjempefort, og røra blir godt blandet. La røra hvile i noen minutter, og spre den utover i rektangelform på en bakepapirkledt stekeplate. Jeg anslår at jeg brukte i underkant av halvparten av flaten til en stekeplate.
La eggebølandingen steke i ca. 10 - 15 minutter. Ta ut stekeplaten og fordel kjøttblandingen utover eggebunnen, men ikke helt ut i kantene på langsidene (her skal skjøten være på rullen). Stek i 10 minutter til.
Ta platen ut av ovnen og strø revet ost over kjøttet, og ut i kantene på eggebunnen der skjøten kommer. Osten skal fungere som lim. La stå på kjøkkenbenken i et par minutter til osten så vidt begynner å smelte, og bunnen er akkurat såpass nedkjølt at du klarer å rulle den uten å få vannblemmer på fingertuppene.
Rull sammen eggebunnen til en rull. Bruk bakepapiret når du ruller, slik at du ikke brenner deg på fingrene. Prøv å få til en så stram rull som mulig. Pakk bakepapiret stram rundt rullen. Pakk gjerne rullen inn i et kjøkkenhåndkle også, for ekstra støtte. Legg rullen til avkjøling med skjøten ned.
Når rullen er helt avkjølt har du to valg. Du kan skjære skiver av pizzarullen som gjerne kan spises kalde. Perfekt å ha med seg i lunsjboksen for eksempel. Er du hjemme kan du skjære skiver som du legger på et stekebrett og topper med litt ekstra ost før du steker dem til osten på toppen er smeltet.
3 egg
100 g philadelphiaost
1 ts bakepulver
1 liten ss fiberhusk
200 g kjøttdeig
smør
1/2 liten løk
1 fedd hvitløk
1 stor fersk champignon (evt. en neve hermetiske)
1 stor ss tomatpuré
salt & pepper
pizzakrydder (mest oregano, noe basilikum/pesto og gjerne litt salvie og timian)
bittelitt vann
masse revet ost
______________________________________________________________________________
Sett ovnen på 180 grader.
Stek kjøttdeig, løk, hvitløk og sopp i litt smør. Bruk stekespaden godt, slik at kjøttdeigen blir så finkornet som mulig. Ha i tomatpureen og stek videre et par minutter under omrøring. Tilsett krydder og en liten skvett vann, og la putre til vannet har kokt helt inn.
Visp sammen egg, smøreost, fiberhusk og bakepulver. Jeg gjør dette i blenderen. Da går det kjempefort, og røra blir godt blandet. La røra hvile i noen minutter, og spre den utover i rektangelform på en bakepapirkledt stekeplate. Jeg anslår at jeg brukte i underkant av halvparten av flaten til en stekeplate.
La eggebølandingen steke i ca. 10 - 15 minutter. Ta ut stekeplaten og fordel kjøttblandingen utover eggebunnen, men ikke helt ut i kantene på langsidene (her skal skjøten være på rullen). Stek i 10 minutter til.
Ta platen ut av ovnen og strø revet ost over kjøttet, og ut i kantene på eggebunnen der skjøten kommer. Osten skal fungere som lim. La stå på kjøkkenbenken i et par minutter til osten så vidt begynner å smelte, og bunnen er akkurat såpass nedkjølt at du klarer å rulle den uten å få vannblemmer på fingertuppene.
Rull sammen eggebunnen til en rull. Bruk bakepapiret når du ruller, slik at du ikke brenner deg på fingrene. Prøv å få til en så stram rull som mulig. Pakk bakepapiret stram rundt rullen. Pakk gjerne rullen inn i et kjøkkenhåndkle også, for ekstra støtte. Legg rullen til avkjøling med skjøten ned.
Når rullen er helt avkjølt har du to valg. Du kan skjære skiver av pizzarullen som gjerne kan spises kalde. Perfekt å ha med seg i lunsjboksen for eksempel. Er du hjemme kan du skjære skiver som du legger på et stekebrett og topper med litt ekstra ost før du steker dem til osten på toppen er smeltet.
lørdag 1. oktober 2011
Fine kjeks
Sprø, deilige lavkarbo kjeks, som passer perfekt til ost.
Jeg har brukt nigellafrø i denne oppskriften. De kan du lese mer om i innlegget om frokostrundstykker. Får du ikke tak i nigellafrø kan du fint droppe dem, eller erstatte dem med annet krydder. Hva med hvitløkspepper, timian, basilikum eller oregano for eksempel?
Jeg bruker også ristede sesamfrø i oppskriften. Når sesamfrøene er ristet får de en mye fyldigere og mer nøttete smak. Jeg har vært så heldig å finne ferdig ristede sesamfrø. Hvis ikke du er like heldig, kan du riste sesamfrøene i en tørr stekepanne. Bare pass på at de ikke brenner seg. Da blir det ikke noe godt.
2 store egg
4 ss ristede sesamfrø
4 toppede ss finmalte skåldede mandler
1/2 ts havsalt
1 1/2 ts bakepulver
1 - 2 ts nigellafrø (kan utelates)
_______________________________________________________________________________
Sett stekeovnen på 150 grader.
Pisk eggene sammen, og bland alt det tørre i eggene.
Kle en stekeplate med bakepapir. Sett deigen på plate med en teskje, og form den til tynne små kjeks. Jeg får ca. 20 kjeks ut av denne oppskriften. Når det gjelder tykkelsen, så er det greit å være oppmerksom på at de blir veldig skjøre om de er for tynne. Hvis du ser på bildene her, så vil jeg si at kjeksene på bildet der de enda ikke er stekt, og der de er uten ost, er litt i tynneste laget. De kjeksene som er avbildet med ost på seg synes jeg ble akkurat passe.
Stek kjeksene i ca. 12 - 15 minutter. Skru ned varmen til 50 grader, åpne ovnsdøra på gløtt, og la kjeksen tørke videre i ovnen til de er sprø.
Her er kjeksen servert med taleggio og paprika, og en hvit fast geitost fra Beito med en timiankvast.
torsdag 15. september 2011
Lavkarbo pannekaker
Det er overraskende hvor mye dette minner om vanlige pannekaker, så fort man får dreisen på stekinga. Jeg liker å lage dem så tynne som mulig, uten at de blir umulige å snu. Det er en balansegang. Og så steker jeg dem nok litt lenger enn jeg ville stekt vanlige pannekaker med hvetemel. Igjen har det å gjøre med at de skal være greie å snu uten at de går i stykker. Jeg måtte vrake en pannekake eller to før jeg hadde kontroll på tykkelse og steketid, men nå er disse pannekakene med blåbær på seg en av mine favoritter.
4 - 6 pannekaker
4 egg
4 ss rømme
1 liten ts bakepulver
1 - 2 ts sukrin
et par klyper salt
smør til steking
_______________________________________________________________________________
Visp sammen alle ingrediensene bortsett fra smør. Varm litt smør i en non-stick stekepanne. Ikke bruk for mye smør, da blir pannekakene av en eller annen grunn vanskeligere å snu. Stek pannekaken helt til den er stivnet på toppen, før du snur den og steker ferdig. Server med blåbær.
4 - 6 pannekaker
4 egg
4 ss rømme
1 liten ts bakepulver
1 - 2 ts sukrin
et par klyper salt
smør til steking
_______________________________________________________________________________
Visp sammen alle ingrediensene bortsett fra smør. Varm litt smør i en non-stick stekepanne. Ikke bruk for mye smør, da blir pannekakene av en eller annen grunn vanskeligere å snu. Stek pannekaken helt til den er stivnet på toppen, før du snur den og steker ferdig. Server med blåbær.
onsdag 16. mars 2011
Overnattende yoghurt- og mandelpannekaker
Det hender at jeg tester ut oppskrifter som aldri blir postet her på bloggen. Er jeg ikke fornøyd med maten, så er det heller ikke noe poeng i å videreformidle oppskriften. Og når det gjelder denne oppskriften ble jeg veldig i tvil. Jeg er ikke kjempebegeistret for konsistensen på disse. Det er ikke det at konsistensen er dårlig. Det var vel bare det at jeg hadde forventet ordentlig pannekakekonsistens. Og det ble det ikke. Så jeg ble litt skuffa.
Men så hadde oppskriften et par positive sider som veide opp for konsistensskuffelsen. For det første er jeg litt svak for matmagi. Og det er litt magi i hvordan røra utvikler seg når den får stå over natten i romtemperatur. En natt på kjøkkenbenken, og røra får akkurat den konsistensen den skal ha. Dessuten er det akkurat som om overnattingen trekker massevis med mandelsmak ut av mandlene. Det er nesten helt utrolig at pannekakene kan ha så mye smak av mandel uten at det er tilsatt mandelessens i røra. Fantastisk altså. Så smaken alene talte for at oppskriften måtte videreformidles.
Ja, også er det jo det at oppskriften er så enkel. Ingen rare ingredienser. Stort sett bare yoghurt, mandler og egg. Sånt liker jeg.
3/4 kopp finmalte mandler
1/2 kopp yoghurt (gjerne tyrkisk/gresk)
2 store egg
1/4 ts bakepulver
1 klype salt
smør til steking
_______________________________________________________________________________
Kvelden før pannekakene skal spises (hvis de skal spises til frokost) blander du sammen mandler, yoghurt og egg i en liten bolle. Dekk til bollen, og la den stå på kjøkkenbenken i 8 - 14 timer.
På morgenen tilsetter du salt og bakepulver og pisker godt. Hvis røra er for tykk kan du tilsette mer yoghurt, eller evt. ørlittegrann vann eller fløte. Er den for flytende tilsetter du mer finmalte mandler.
Varm en panne til medium sterk varme og smelt smør i panna. Øs pannekakerøre i panna. Et par spiseskjeer per pannekake passer bra synes jeg. Stek forsiktig til det har dannet seg bobler overalt på overflaten av pannekakene. Snu dem forsiktig og stek videre til gyldne og gjennomstekte.
Hold et øye med varmen. Det kan hende du vil skru ned varmen litt, da det er lett å svi mandlene.
Server for eksempel med bringebær eller bacon.
Her er pannekakene servert med bringebær og bjørnebær som er rørt sammen med litt sukrin og vanilje.
torsdag 10. februar 2011
Isbergsalat med blåmuggostdressing og bacon
Denne salaten har jeg hatt lyst på siden jeg så den ble spist i en episode av Mad Men. Og flaks for meg, så dukket det opp en oppskrift på den hos kokken, kokebokforfatteren og matskribenten David Lebovitz. Man kan stole på David Lebovitz sine oppskrifter, for å si det sånn. Jeg har aldri blitt skuffa over hans mat. Og ikke denne gangen heller. Du må være glad i blåskimmelost for å være i glad i denne salaten. Men liker du blåskimmelost, så er dette rett og slett vidunderlig!
Jeg hadde ikke isbergsalat i kjøleskapet denne gangen, så jeg gikk for hjertesalat istedenfor. Også hadde jeg ikke kjernemelk (buttermilk), og heller ikke kefir, som er det vi gjerne erstatter kjernemelk med her i Norge, så jeg kjørte heller på med mer rømme, og litt fløte for konsistensen sin skyld.
Blåskimmelosten spiller hovedrollen i denne retten, så sørg for å bruke en god blåskimmelost. Jeg brukte en smakssterk gorgonzola.
1 hode isbergsalat (eller hjertesalat)
rikelig med sprøstekt bacon i biter
115 g smuldret blåskimmelost
litt salt
litt pepper
1 ss finhakket gressløk
ca 120 g rømme
et par ss fløte
1 ss sitronjuice eller hvitvinseddik
noen dråper rødvinseddik
_______________________________________________________________________________
Bruk en gaffel og mos blåskimmelosten i en bolle med salt og pepper.
Tilsett alle de andre ingrediensene bortsett fra fløte og rør godt. Dersom konsistensen er for tykk justerer du med litt fløte.
Del isbergsalaten i store båter, og fordel på fire tallerkner. Hell dressingen over båtene og dryss bacon over. Pynt med litt gressløk.
.
Jeg hadde ikke isbergsalat i kjøleskapet denne gangen, så jeg gikk for hjertesalat istedenfor. Også hadde jeg ikke kjernemelk (buttermilk), og heller ikke kefir, som er det vi gjerne erstatter kjernemelk med her i Norge, så jeg kjørte heller på med mer rømme, og litt fløte for konsistensen sin skyld.
Blåskimmelosten spiller hovedrollen i denne retten, så sørg for å bruke en god blåskimmelost. Jeg brukte en smakssterk gorgonzola.
1 hode isbergsalat (eller hjertesalat)
rikelig med sprøstekt bacon i biter
115 g smuldret blåskimmelost
litt salt
litt pepper
1 ss finhakket gressløk
ca 120 g rømme
et par ss fløte
1 ss sitronjuice eller hvitvinseddik
noen dråper rødvinseddik
_______________________________________________________________________________
Bruk en gaffel og mos blåskimmelosten i en bolle med salt og pepper.
Tilsett alle de andre ingrediensene bortsett fra fløte og rør godt. Dersom konsistensen er for tykk justerer du med litt fløte.
Del isbergsalaten i store båter, og fordel på fire tallerkner. Hell dressingen over båtene og dryss bacon over. Pynt med litt gressløk.
.
Etiketter:
bacon,
blåskimmelost,
enkel/kjapp,
favoritt,
forrett,
kveldsmat,
lunsj,
salat
fredag 28. januar 2011
Portobellopizza
Ikke så mye en oppskrift som et tips, dette her. Her har jeg brukt portobellosopp som en slags minipizzabunner. Hva du bruker som fyll blir jo opp til din egen fantasi. Her kommer tre varianter.
3 portobellosopp
olivenolje/hvitløksolje
fyll (se lenger ned)
revet ost
_________________________________________________________________________________
Fjern stilken på soppene. Pensle soppene rundt det hele med olje. Soppen trekker til seg olje, så pensle dem gjerne 2-3 ganger. Pensle bunnen av en ildfast form med den samme oljen, og legg soppen i formen.
Fyll soppen med ønsket fyll (se under). Topp med revet ost og stek i ca. 10-15 minutter på 220 grader til osten er smeltet og gjerne begynner å få farge.
Denne portobellosoppen har er laget med kjøttfyll. Fyllet er restene av denne kjøttsausen. Foruten vanlig ost, har den også fått litt gorgonzola på toppen.
Denne portobellosoppen er fylt med litt hakkede tomater, pesto og krydder (oregano, salt og pepper) i bånn, før den har fått ost og pepperoni på toppen.
Denne portobellosoppen er fylt med hakkede tomater, løk, krydder (oregano, timian, salt og pepper) og pølsebiter.
Og liker du disse, så liker du garantert også disse fylte portobellohattene gratinert med gruyere. En av mine favoritter.
3 portobellosopp
olivenolje/hvitløksolje
fyll (se lenger ned)
revet ost
_________________________________________________________________________________
Fjern stilken på soppene. Pensle soppene rundt det hele med olje. Soppen trekker til seg olje, så pensle dem gjerne 2-3 ganger. Pensle bunnen av en ildfast form med den samme oljen, og legg soppen i formen.
Fyll soppen med ønsket fyll (se under). Topp med revet ost og stek i ca. 10-15 minutter på 220 grader til osten er smeltet og gjerne begynner å få farge.
Denne portobellosoppen har er laget med kjøttfyll. Fyllet er restene av denne kjøttsausen. Foruten vanlig ost, har den også fått litt gorgonzola på toppen.
Denne portobellosoppen er fylt med litt hakkede tomater, pesto og krydder (oregano, salt og pepper) i bånn, før den har fått ost og pepperoni på toppen.
Denne portobellosoppen er fylt med hakkede tomater, løk, krydder (oregano, timian, salt og pepper) og pølsebiter.
Og liker du disse, så liker du garantert også disse fylte portobellohattene gratinert med gruyere. En av mine favoritter.
Etiketter:
blåskimmelost,
enkel/kjapp,
kjøttdeig,
kveldsmat,
lunsj,
middag,
rester,
sopp
tirsdag 11. januar 2011
Pølsefrittata med squash og soltørkede tomater
Frittata er godt, enkelt og passer perfekt både til frokost, lunsj, og som en enkel middag. Frister ikke denne frittataen, så kanskje du lar deg friste av de tidligere frittataene mine med spinat og sopp, eller blomkål og urter?
1/2 stor squash - i biter
1/2 rød løk - i skiver
3 fedd hvitløk - finhakket
3 - 4 soltørkede tomater
smør/olje til steking
6 egg
salt & pepper
en neve finhakkede urter (for eksempel bladpersille, gressløk og/eller timian)
2 pølser av god kvalitet (for eksempel fra jacobs utvalgte)
en neve parmesanost
_________________________________________________________________________________
Stek squash, løk, hvitløk og tomater i en stekepanne til løken er blitt myk.
Visp sammen egg, salt, pepper, urter og halvparten av parmesanen og hell over løkblandingen i panna. Vær forsiktig med saltet. Husk at både pølsene og parmesanen tilfører saltsmak.
Hvis du ikke har en stekepanne du kan sette i ovnen legger du heller løkblandingen i en smurt ildfast form og heller eggeblandingen over i den ildfaste formen.
Legg pølsebiter over eggeblandingen, og strø resten av parmesanosten over.
Stek i ovnen på 225 grader i 15-20 minutter, eller til eggene har stivnet.
Frittataen kan spises både varm, lunken og kald. Gjerne med litt salat og dressing ved siden av.
...
1/2 stor squash - i biter
1/2 rød løk - i skiver
3 fedd hvitløk - finhakket
3 - 4 soltørkede tomater
smør/olje til steking
6 egg
salt & pepper
en neve finhakkede urter (for eksempel bladpersille, gressløk og/eller timian)
2 pølser av god kvalitet (for eksempel fra jacobs utvalgte)
en neve parmesanost
_________________________________________________________________________________
Stek squash, løk, hvitløk og tomater i en stekepanne til løken er blitt myk.
Visp sammen egg, salt, pepper, urter og halvparten av parmesanen og hell over løkblandingen i panna. Vær forsiktig med saltet. Husk at både pølsene og parmesanen tilfører saltsmak.
Hvis du ikke har en stekepanne du kan sette i ovnen legger du heller løkblandingen i en smurt ildfast form og heller eggeblandingen over i den ildfaste formen.
Legg pølsebiter over eggeblandingen, og strø resten av parmesanosten over.
Stek i ovnen på 225 grader i 15-20 minutter, eller til eggene har stivnet.
Frittataen kan spises både varm, lunken og kald. Gjerne med litt salat og dressing ved siden av.
...
Abonner på:
Innlegg (Atom)

