tirsdag 26. oktober 2010

Lammebøffer

Store saftige lammebøffer. Her har jeg servert dem med ovnsstekt fennikel og sennepsdressing.

Til fire personer


500 g kjøttdeig av lam

1 finhakket løk

2 finhakkede hvitløksbåter

1/2 finhakket paprika

1/2 finhakket rød chili

1 finhakket tomat

1 ts finhakket rosmarin

2 egg

2 ss soyasaus

salt &pepper

meierismør til steking
_____________________________________________________________________________


Bland alle ingrediensene bortsett fra smøret. Rør godt. Stek evt. en liten prøve og juster kryddersmaken

Form blandingen til passende lammebøffer. Jeg liker at de er litt store og tykke.

Stek i rikelig med smør i en stekepanne.

Her har jeg servert lammebøffene med ovnsstekt fennikel og sennepsdressing. Fennikelen har jeg bare skåret i fire, lagt i en ildfast form, saltet og pepret og rislet rikelig med olivenolje over før de fikk stå i ovnen på ca. 180 grader i ca 25 minutter. Deretter drysset jeg litt pinjekjerner over til pynt.

Sennepsdressingen har jeg laget ved å blande et par tre store teskjeer skånsk sennep i en liten skål med rømme.




Jeg hadde lammebøffer til overs, så dagen etter serverte jeg lammebøffer slik du ser på bildene under. Denne gangen med litt creme fraîche, tørket chili og litt frisk oregano. Tilbehøret ble parmesangratinert squash. Det ble også veldig godt.



9 kommentarer:

  1. Jeg kan bare si yammi...elsker lam og disse så saftige og gode ut. Spennende tilbehør også :-)

    SvarSlett
  2. De var deilige. Lammekjøttdeig er egentlig genialt. Relativt billig egentlig, masse smak og godt med fett. Diggdiggdigg!

    SvarSlett
  3. Hei, Frida! Du skal vite det at bloggen din er en av de beste bloggene jeg har kommet over. Nå er jeg fast leser, og lager ofte maten du legger ut her! Maten din er fantastisk god og ikke minst sunn (OG laget av naturlige ingredienser) Hva mer kan man be om!??

    Tusen takk for at du blogger og håper du fortsetter med det i lang tid! :) Mange høstklemmer fra Mari :)

    SvarSlett
  4. Mari: Jeg blir helt rørt jeg! Tusen tusen takk for utrolig hyggelig tilbakemelding. Det er veldig gøy å høre at du er fast leser, og at du liker oppskriftene. Det er sånt som inspirerer til å fortsette :)

    Mange klemmer tilbake på deg!

    SvarSlett
  5. Holy Sh..! Dette fikk jeg skikkelig lyst på NÅ, og det er overraskende tidlig å bli klar for middag...

    SvarSlett
  6. Støtter Werner H.. S, ser utrolig nydelig ut. :)

    SvarSlett
  7. Haha, Werner. Det er egentlig aldri for tidlig å bli klar for middag :D Gudskjelov for arbeidsplasser med kultur for varme lunsjer, sier nå bare jeg ;)

    Line: Takktakk :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails