søndag 24. oktober 2010

Sitronfromasj

Frisk dessert.



3 egg

ca 5 ss sukrin
 

1 sitron
 

1 kartong kremfløte (1/3 l)
 

5 plater gelatin
_______________________________________________________________________________


Legg gelatinplatene i kaldt vann.

Pisk egg og sukrin til eggedosis. Vask sitronen godt. Rør saften av sitronen og det ytterste gule av skallet i strimler i eggedosisen.

Klem vannet ut av gelatinen, og smelt den i 0,5 dl kokvarmt vann. Hell gelatinen i eggedosisblandingen i en tynn stråle mens du pisker.
 

Sett eggeblandingen i kjøleskapet i ca 10-15 minutter, eller til det begynner såvidt å stivne.

Pisk kremfløte. Bland i den piskede kremen i den kalde eggeblandingen og la det stivne helt i kjøleskapet.


Pynten du ser på sitronfromasjen på bildene over er tørket ringblomst. Ringblomstene gjør absolutt ingenting for smaken. Det bare ser bra ut.

Her har jeg servert sitronfromasjen med bringebærcoulis (bringebærsaus). 

13 kommentarer:

  1. Det så utrolig godt ut :)

    Det må testes ;)

    SvarSlett
  2. Du er så utrolig flink :-)Ser supergodt ut og ringblomstene pyntet så fint!! Er du sikker på at du ikke er kokk??? ;-D

    SvarSlett
  3. Haha Janicke, ja helt bombesikker! Men tusen takk for komplimentet. Du er jo superflink du også da. Og ikkesant de ringblomstene var fine. Fant dem på bondens marked for noen uker siden.

    Helene: Jepp! Helt riktig ;)

    SvarSlett
  4. Dette så berre lekkert ut, og så fine som de ble! Må visst prøve det ut en gang. Godt med sitronfromasj etter en litt "tung" middag. Har ikke laga det så ofte, ikke så spennende med de pulverpakkene. Men nå kan jeg lage det fra bunnen av, med din oppskrift. Takk for dine inspirerende og gode oppskrifter. :-)

    SvarSlett
  5. Ja, dette er noe annet enn pulver altså! Takk selv hannem for inspirerende tilbakemeldinger :)

    SvarSlett
  6. OI - sitronfromasj er hjemmeboende sønn sin absolutte favoritt - Kanskje jeg skal slå til med dessert til restemiddagen i morgen :)

    SvarSlett
  7. Ja, det må du gjøre Makronella! Da blir han sikkert glad. Dessuten er det på mandager man fortjener dessert aller mest.

    SvarSlett
  8. Dette så godt ut og må prøves:-)
    Tusen takk for en herlig blogg forresten! Etter at jeg begynte med LCHF og oppdaget bloggen din, lurer jeg ikke lenger på hva jeg skal lage til middag. Jeg finner alltid en inspirerende og god oppskrift her. Mange positive tilbakemeldinger har jeg også fått fra de som har smakt det jeg har lagd. Jeg ønsker derfor å publisere noe av det på min egen blogg, hvis du ikke har noe i mot det.

    SvarSlett
  9. Hei Gry!

    Tusen tusen takk for så hyggelige ord. Jeg synes alltid det er stas når folk kan finne inspirasjon her på bloggen.

    Det er bare å publisere i vei! Jeg pleier å si at alle oppskrifter har godt av å deles. Jo flere som deler og sprer dem, jo flere forbedringer kommer til på veien. Og det er jo bare bra. Selv stjeler jeg oppskrifter som bare det ;)

    Fin blogg du har starta forresten :)

    SvarSlett
  10. Denne var kjempegod! Lagde den forrige søndag som en avslutning på en god middag med svinefilét. Perfekt! Skal prøve bringebærvarianten også. :-) Vi har stjålet oppskriften med oss over til vår blogg. Takk skal du ha! :-)

    SvarSlett
  11. Takk Hanne og Kari. Gøy å høre at dere likte den. Dette er i grunn en av mine favorittdesserter. Hyggelig å se oppskriften igjen på bloggen deres :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails