tirsdag 12. oktober 2010

Fetabakt laks


Til fire personer


6-800 g laksefilet uten skinn og ben

ca. 150 g fetaost

1,5 dl creme fraîche

salt og pepper

friske urter
________________________________________________________________________________

Sett ovnen på 180 grader.

Del laksefileten i fire porsjonsstykker, og legg dem i en smurt ildfast form. Salte og pepre filetene.

Bland sammen fetaost og creme fraîche og fordel massen oppå laksefiletene.

Sett formen i ovnen, og la steke i ca. 15 minutter.

Hakk ferske urter, f. eks. basilikum og bladpersille og dryss over formen når fisken er ferdig.

Server med salat, kokte eller wokede grønnsaker. Gresk salat passer spesielt godt til denne. Da kan du eventuelt droppe fetaosten i salaten, ettersom at du har så mye av den på fisken.



8 kommentarer:

  1. Å dette så snadder ut!!! Jeg elsker laks. Kunne spist det hver dag. Dette var en smart variant. Godt jeg har deg å få inspirasjon fra :-)

    SvarSlett
  2. Så utrolig glad for bloggen din:).

    SvarSlett
  3. Er det fetaost i terninger du bruker eller?

    SvarSlett
  4. Ååh, dette var fristende. Er superforkjøla og eier ikke matlyst, men dette så godt ut:)

    Nannah.

    SvarSlett
  5. Sunnfamilie: Laks er godt ja. Jeg er kanskje enda mer glad i ørret. Men laks er litt billigere da. Vel... Så lenge man ikke kjører på med salma, som jeg gjorde denne gangen.

    Og i like måte, det er mye inspirasjon å hente hos deg også! Jeg oppfatter det sånn at vi har ganske så overlappende holdninger til mat, for å si det sånn ;)

    SvarSlett
  6. Line: Right back at'ya! ;)

    SvarSlett
  7. Lisbeth: Jeg brukte fetaost i blokk. En sånn som ligger i ørlittegrann lake i en liten pappboks.

    Denne: http://www.arla.no/produkter/ost/apetina/apetina-mild/

    Noen butikker selger også fetablokker i løsvekt.

    Jeg lurer på om ikke de marinerte terningene blir litt vanskeligere å jobbe med. De er liksom litt fastere i fisken. Men det er jo bare å prøve seg frem :)

    SvarSlett
  8. Nannah: Æsjda. Forkjøla er ikke bra. Håper du blir kvitt basillene fortere enn svint. Fisk skal være bra for forkjøla sjeler, har jeg hørt ;)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails