onsdag 6. oktober 2010

Mauriske svinekebaber

Denne oppskriften kommer fra Mona S på lavkarbo.no. Kebabene er perfekte til grillen, men kan også stekes i stekepanna inne på kjøkkenet når det ikke er grillvær ute. Marinaden i denne oppskriften kan man bruke på all slags kjøtt. Selv har jeg blitt så glad i denne oppskriften at jeg har laget en stor porsjon av krydderblandingen som jeg oppbevarer på glass i skapet. På den måten er det fort gjort å lage en marinade når jeg får lyst på mauriske kebaber.


1 kg svinekjøtt i grillspydstore terninger
 

1 1/4 dl olje

3 ss malt spisskummin
 

2 ss malt koriander
 

1 ss paprikapulver
 

1 1/2 ts cayenne
 

1 ts gurkemeie
 

1 ts tørket oregano
 

1 ts salt (eller etter smak)
 

1/2 ts nykvernet pepper

2 ss finhakket, fersk hvitløk
 

1/2 dl finhakket bladpersille
 

1/2 dl nypresset sitron 
_________________________________________________________________

Ha oljen i en en panne på svak til middels varme. Tilsett spisskummin, koriander, paprikapulver, cayenne, gurkemeie, oregano, salt og pepper i oljen. Rør godt sammen og la det varmes opp til det begynner å lukte godt. Trekk pannen av varmen og la det avkjøle seg
 

Legg kjøttet i en bolle og hell over krydderblandingen og jobb den inn i kjøttet
 

Tilsett hvitløk, bladpersille og sitron og bland godt inn i kjøttet. La det stå i kjøleskapet over natten. 

Tre kjøttet på grillspyd og grill dem på grillen, eller stek dem i en stekepanne. Servér med aioli og gjerne en grønn salat.

 
  

7 kommentarer:

  1. Wow, for en fantastisk inspirerende og ryddig blogg du har! All maten ser fantastisk god ut :)

    Hadde dette vært en restaurantmeny vet jeg jammen meg ikke hva jeg skulle valgt!

    SvarSlett
  2. Når det står svinekjøtt, siktes det da til kjøttdeig av svin?

    SvarSlett
  3. Line: Tusen tusen takk. Det var veldig hyggelig å høre.

    Mathilde: Nei, da mener jeg ukvernet svinekjøtt. Hva slags svinekjøtt du bruker kommer litt an på hvor mye penger du vil bruke på kjøttet. På bildet har jeg brukt biter av svin ytrefilet.

    SvarSlett
  4. Åh dette ser himmelsk ut, er helt enig med kommentarene til andre Line. Du er super flink!

    Tipper dette skal testes ut i helgen:)

    SvarSlett
  5. Takk Line :)

    Ja, god helgemat dette. Marinaden gjør kjøttet supermørt!

    SvarSlett
  6. Laget disse i forgårs med flatbiff av svin. Utrolig godt!!
    Tusen takk for deilige oppskrifter!

    SvarSlett
  7. Så bra at de falt i smak HolmFolkvord. Og takk tilbake på deg for en hyggelig tilbakemelding :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails