lørdag 2. oktober 2010

Stekt uerfilet med sennepssaus


Uer er egentlig en fantastisk matfisk. God smak og saftig og fin i kjøttet. Men jeg har en tendens til å glemme at den eksisterer. Heldigvis fikk jeg en påminnelse i fiskedisken i går, og med Pepperkvernas smørsaus smakssatt med sennep ble det til en særdeles vellykket middag.

Jeg var på bondens marked i går, og en av skattene jeg fikk med meg hjem var en knall lilla blomkål, så da ble tilbehøret wokede grønnsaker i friske farger. For Osloboere som ikke har planer for dagen i dag, så anbefaler jeg det nasjonale bondens marked, som har sin siste dag i dag. Hele rådhusplassen er stappfull av utsalgsboder med 90 ulike bønder og produsenter fra Agder i sør til Lofoten i nord, som selger fantastiske, fristende, ferske, annerledes og inspirerende produkter i alle kategorier.

Bondens marked på Rådhusplassen
Illustrasjonsfoto: Aplysia_06 / CC: by 2.0


Saus:

2 sjalottløk

2 1/2 dl hvitvin

3 dl fiskekraft

1 dl fløte (eller creme fraîche)

100 g smør

1-2 ss Dijonsennep

Salt og nykvernet hvit pepper


Fisk: 

uerfilet (en liten per person eller en stor til to)

rapsolje eller olivenolje

salt & pepper


Tilbehør:

blomkål i små buketter

paprika i biter

purreløk i skiver

litt olje og smør

salt & pepper
_______________________________________________________________________________

Finhakk sjalottløken og la den surre lett i litt smør. Ha på vin og reduser til halve. Ha i kraft og fløte/creme fraîche og kok inn til cirka halvparten er igjen.

Gni fisken med salt, pepper og olje. Stek fisken først med kjøttsiden ned på sterk varme til fiskekjøttet har fått fin farge. Snu fileten, skru evt. ned varmen litt og stek videre med skinnsiden ned til fileten er gjennomstekt.

Mens fileten steker med skinnsiden ned woker du grønnsakene kjapt i litt smør og olje.

Ta kjelen med sausen til siden, eller skru ned varmen på plata så mye at sausen ikke lenger koker. Visp inn smøret i små kalde biter. Ikke la sausen koke opp igjen etter at du har hatt i smøret. Smak til med sennep, salt og pepper.

Legg fisk og grønnsaker på tallerken, og hell sausen over fisken.


6 kommentarer:

  1. Og for den som måtte lure: Lilla blomkål smaker det samme som hvit blomkål.

    SvarSlett
  2. Åh, lilla blomkål! Det skulle jeg ha likt å prøve!

    SvarSlett
  3. Ja, jeg må innrømme at jeg synes det var litt gøy. Damen ved siden av meg i grønnsakskøen bare snøftet og sa "Jah, det er vel moro for barn", da grønnsaksselgeren fortalte at den smakte det samme som hvit blomkål. Også så hun bare rart på meg da jeg svarte at "Hæ? Det er jo kjempegøy for voksne også!!"

    Man er ikke voksen før man tør å vise at man er barnslig sier nå bare jeg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  4. Uer er den beste fisken ever:). Helt siden jeg var liten har lettsaltet uer med rødbeter vært favoritten, mmm:)

    SvarSlett
  5. Uer er deilig ja. En fisk som folk bruker alt for lite. Meg selv inkludert. Og ikke minst en fisk som er utrolig morsom å fiske!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails