torsdag 14. oktober 2010

Bringebærgelé

Det finnes lavkarbogeleer på markedet, men jeg er skeptisk. For det første er de søtet med aspartam. Det er jeg ikke særlig glad for. Og hvor mye bringebær inneholder egentlig Eldorados sukkerfrie gele? Eller hvilket eller hvilke av de drøyt 4500 ulike aromastoffene der ute skjuler seg bak ingrediensen "aroma"?

I følge Den Hemmelige Kokken skal noen aromastoffer erstatte den naturlige smaken som går tapt når høyteknoligisk og fabrikklaget mat blir produsert. Andre aromastoffer skal kamuflere de ubehagelige smakene som oppstår under fremstillingen, og som "forbrukere opplever som uattraktive". Atter andre aromastoffer har helt andre funksjoner.

Så skal jeg ha gele, så lager jeg den selv. Da blir det gele som faktisk inneholder bringebær, og som bare inneholder naturlige og kjente ingredienser. Dessuten er den definitivt mye bedre enn den kunstige geleen du får kjøpt i butikken. Ikke er det spesielt vanskelig heller.

Inspirasjonen til oppskriften hentet jeg hos Hobbykokken.

 

Ingredienser

  • 1 liter vann
  • 1 pose (400 g) frosne bringebær
  • 8 plater gelatin
  • 150 - 200 g sukrin
_______________________________________________

Ha bringebær, sukrin og vann i en kjele. Ha eventuelt en vaniljestang eller kanelstang oppi kjelen også. Det setter god smak på geleen. Kok opp og la koke i ca 20 minutter.

10 minutter før bringebærlaken har kokt ferdig legger du åtte gelatinplater enkeltvis i en bolle med ladt vann. Da blir den myk og klar til å blandes med den varme laken når den er ferdig kokt.

Når bringebærene har kokt i 20 minutter siler du laken gjennom et finmasket dørslag og ned i en bolle, slik at du får vekk restene etter bringebærene og den eventuelle kryddertilsetningen. Ta gelatinplatene ut av det kalde vannet og klem vannet godt ut av dem. Ha gelatinen i den varme laken og rør godt.

Fordel geleen i porsjonsformer. For meg rekker dette til åtte små glass. Men det kommer jo an på hvor store porsjoner du vil ha. Vil du gjøre litt ekstra stas på geleen kan du hive noen frosne bær i formene sammen med geleen. Bringebær og blåbær for eksempel.

Server med hjemmelaget vaniljesaus.




12 kommentarer:

  1. Nam nam!!!! Skjønner ikke hvordan man kunne begynne med gele-pakker. Laget på bær smaker det jo nydelig. Vaniljesausen din var utrolig god!! Ble veldig populær her :-)

    SvarSlett
  2. Som jeg sa til Sunnfamilie i går: nå blir jeg endelig en populær mamma, nå som jeg har fått oppskrift på naturlig gele:). TAKK

    SvarSlett
  3. Nam!!! Denne må jeg lage. Så har jeg en grunn til å lage hjemmelaget vaniljesaus også slik jeg har hatt planer om lenger... ;)

    SvarSlett
  4. Sunnfamilie: Ja, det er kjempemerkelig at gelé liksom er blitt synomymt med pulverpakker. Det er litt som med posesuppe. Folk har fått det for seg at det er så komplisert å lage fra bunn. Men det er det jo virkelig ikke. Også er det jo sååå mye bedre når det er laget fra bunn.

    Line: Hahaha! Endelig! Skjønner at det har vært hardt frem til nå! ;)

    SvarSlett
  5. Helene: Hehe. Nei, kan ikke lage gelé uten å lage vaniljesaus. Lur du! ;)

    SvarSlett
  6. Hurra! Da blir det forhåpentligvis gele med vaniljesaus til dessert på søndag! :D
    Elsker bloggen din, Frida! ;)

    SvarSlett
  7. Takk Karoline! Og ja, hurra for dessert!

    SvarSlett
  8. Kan denne gelen passe godt til den ostekaken din med lime? Forlag til mengde for en stor rundform?
    Blir alltid så fornøyd når jeg bruker dine oppskrifter! Tusen takk for uendelige mange tips :)

    SvarSlett
  9. Mente selvfølgelig et lag på toppen av ostemassen :)

    SvarSlett
  10. Skjønte det Tove :) Det tror jeg passer kjempebra. Det var vel faktisk planen min da jeg bakte den ostekaken. Men så ble jeg litt lat på halvveien, og droppet det. Mengde... tja... en tredjedel av denne oppskriften kanskje? Jeg gjetter bare! Men hva med å bare lage litt ekstra, og ha overskuddsgeleen i små glass. Så har du et par porsjoner ekstra dessert i tillegg ;)

    Og veldig stas å høre at du er fornøyd med oppskriftene! Tusen takk.

    SvarSlett
  11. Jeg slo til med en liter jeg. Brukte litt over en tredjedel på kaka, resten i glass. Nå må vist jeg også lage den vaniljesausen ;)

    SvarSlett
  12. Like greit det Tove! ;D
    Og kjekt å vite at det går med en tredjedel til kaka. Takk for info.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails