lørdag 23. oktober 2010

Brokkoli med sitron

Av og til må man gjøre litt stas på brokkolien.


1 stk brokkoli

skall fra en halv sitron

2 stk sjalottløk

1 fedd hvitløk

4 ss olje

1 ss sitronsaft

salt og pepper
_______________________________________________________________________________

Del opp brokkolien i små buketter.

Kok eller damp blomkålen i noen få minutter til den er mør (eller bak den i ovne0 på 180 grader i 20-30 minutter).

Finhakk sjalottløk og stek den blank i olje. Stek hakket hvitløk med i ett minutt.

Ha løkblandingen, brokkoli, sitronskall, sitronsaft og olje i en bolle. Vend godt rundt og smak til med salt og pepper.

Server for eksempel som tilbehør til fisk. På bildene har jeg servert den med stekt uer og en rømme- og rognsaus.



6 kommentarer:

  1. Det har jeg aldri prøvd. Brokkoli er nydelig og passer jo til alt. Er veldig glad i brokkoli, med presset hvitløk og olje over. Spennende med sitron, skal prøves. Det må jo være perfekt til fisk. Uer-middagen så jo fantastisk god og saftig ut!

    SvarSlett
  2. Ja, det er jo egentlig veldig lite som skal til for å variere hverdagsgrønnsakene litt. Uer-middagen var veldig god. Jeg er blitt litt hekta på stekt uer om dagen.

    SvarSlett
  3. Brokkoli er noe av det beste jeg vet :-)
    Skal prøve denne, så nydelig ut. Finnbiffen din var forresten kjempegod :-)

    SvarSlett
  4. Brokkoli er godt ja. Jeg er egentlig alt for lite flink til å bruke brokkoli, jeg bare glemmer at den eksisterer... Så hyggelig at finnbiffen falt i smak :)

    SvarSlett
  5. Brokkoli er min favoritt grønnsak! Takk for godt tips:)

    SvarSlett
  6. God variasjon til den vanlige kokte broccolien. Prøvde den til svin indrefilet, ikke dumt det heller. Følte ikke behov for ytterligere tilbehør -

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails