søndag 10. oktober 2010

Kålchips


På jakt etter gode lavkarbo oppskrifter ender jeg ofte opp på utenlandske matblogger og lavkarboblogger. Det har vært en slags farsott på mange av disse bloggene det siste halvannet året - nemlig kålchips (eller kale chips). Og den siste tiden har jeg sett at denne litt kuriose oppskriften har dukket opp på norske blogger også. Kålchipsen blir lovpriset og skrytt opp i skyene. "Det er fantastisk! Sunn chips!"

Det er ikke så lett å få tak i hovedingrediensen, grønnkål, her i Norge. Merkelig egentlig, for det skal være en grønnsak som er lettgrodd, og som er veldig god til blant annet supper og stuinger. Det beste du kan håpe på sånn til hverdags er frossenvarianten, som slettes ikke kan brukes i denne oppskriften. Men her om dagen snublet jeg over en stor bukett grønnkål på bondens marked. Så da var jeg bare nødt til å handle inn for å teste denne sagnomsuste chipsen.

Resultatet... Vel... Jeg ble skuffa. Jeg tror jeg er den første i verdenshistorien som ikke liker disse kålchipsene. De er på et vis fascinerende og morsomme. Det er noe naturlovstridig i det at disse bladene blir så crispy at det knaser potetgullaktig i munnen når du spiser dem. Men godt? Nei, ikke spesielt. Ganske kjedelig, med en litt kjip bismak.

Det er mulig jeg gjorde noe feil. Kanskje hadde jeg likt dem bedre med krydder eller eddik. Kanskje jeg stekte dem for lenge? Jeg vet ikke. Men jeg kommer ikke til å lage dem igjen. Så neste gang jeg snubler over den sjeldne grønnkålen, så blir det suppe på meg.

I tilfelle du ikke lar deg skremme av at jeg ikke likte dem, så viderebringer jeg oppskriften i alle fall.


1 liten bunt grønnkål

litt olivenolje

sjøsalt etter smak

evt. annet krydder du måtte like og/eller eddik
_______________________________________________________________________________

Skjær de krusete bladene fra den grove midtstilken, og del bladene i passe store biter. Ha bladene i bolle og risle olivenolje og salt over. Bruk hendene og bland alt godt sammen slik at olje og salt fordeles godt utover grønnkålen.

Fordel grønnkålbladene utover en bakepapirkledt stekeplate. Pass på at det bare er et lag.

Stek grønnkålen på ca. 150 grader i ca. 20 minutter, eller til de er crispy.



Ikke så godt som jeg hadde håpet på.

8 kommentarer:

  1. Jeg synes grønne grønnsaker fort blir for bitre for meg, det er mange som reagerer på nettopp grønne grønnsaker der andre synes de smaker "kjedelig" eller "ingenting", så synes jeg de er grusomme. Overkokt skal visst være verre.

    Det er fenomen kalt "supersmaker/supertaster". Søk litt på det så kanskje det forklarer det?

    Men det skal sies at jeg elsket spinat-chips.

    SvarSlett
  2. Hmmm... ja. Jeg er egentlig veldig glad i grønne grønnsaker. Spinat, ikke minst. Gg grønnkålsuppe er jo bare nydelig. Så jeg tror ikke det er noen generell reaksjon mot grønne grønnsaker for min del altså.

    Lager du spinatchipsen selv på samme måte som grønnkålchipsen? Eller er det noe man kjøper i butikken?

    SvarSlett
  3. Jeg synes chipsene på bildene her ser litt brune ut, dvs at de kanskje er stekt litt lenge. Jeg tar dem ut før de egentlig har blitt brune, bare kjenner på dem at de er blitt sprø (litt vanskelig å time, for tar du de ut for tidlig, blir de myke og kjipe).

    Jeg synes i hvert fall de får en bismak når de er for mye stekt.

    Men, det beste er sikkert å bruke grønnkålen til noe du liker i stedet :)

    SvarSlett
  4. Du har nok rett i det. Ovnen min steker litt ujenvt, så jeg hadde et halvt stekebrett med brun kål og et halvt brett med grønn. De brune var definitivt mindre gode enn de grønne. Men det kan jo hende at de som fortsatt var grønne også var litt i overkant stekt.

    SvarSlett
  5. Jeg prøvde å lage disse i går fordi jeg hadde en pakke fersk grønnkål i kjøleskapet som jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med (den kjøpte jeg for øvrig på Rema 1000, de har virkelig kommet seg!). Og jeg ble kjempefornøyd, dette skal jeg lage flere ganger! Jeg krydret med salt, pepper og Santa Maria Chili Explosion. Nam! :-)

    SvarSlett
  6. Så bra at de falt i smak hos deg. Kanskje jeg også skal prøve meg på dem en gang til. Kult at de hadde grønnkål på Rema 1000. Det var virkelig overraskende!

    SvarSlett
  7. Jeg lagde noe lignende forrige sommer. Synes det var utrolig godt! men jeg synes alt som er sprøtt (crunchy) er beste i verden. :)
    Takk for kjempefin blogg. Jeg får virkelig hjelp med mat som er tilpasset "norsk" ingredienser. takk!

    SvarSlett
  8. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Kelly. Koselig å høre at bloggen er til hjelp :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails