fredag 8. oktober 2010

Afrikansk lammegryte

Det overrasker meg at jeg ikke har postet denne oppskriften tidligere. Det er jo en av mine absolutte favoritter, og en rett som har gått igjen på kjøkkenet mitt mange ganger de siste to tre årene. Gryta er full av kryddersmak, og bare ørlittegrann hot. Nydelig!



Til fire personer


1,2 kg grytekjøtt av lam med bein

2 stk aubergine

1 ½ ts salt

1 ts pepper

2 boks hermetiske tomater

1 ss korianderfrø

½ ts spisskummenfrø

2 ts revet muskatnøtt

3 ss olje

3 stk rød chili finhakket

2 ss revet frisk ingefær

2 båt hvitløk

1 ts eddik

rømme

2 ss hakket bladpersille

1 ss hakket frisk koriander
_______________________________________________________________________________

Knus korianderfrø og spisskummenfrø i en morter. Tilsett salt og muskat og gni krydderblandingen godt inn i kjøttet.

Brun kjøttet gyllent i olje. Del auberginene i terninger og stek sammen med kjøttet i 2 minutter under omrøring. Tilsett ingefær og chili og la alt steke i 2 minutter før du har i hvitløk, eddik og tomater. Demp varmen og la gryta trekke i minst en time ved kokepunktet.

 Smak til med salt og pepper. Hell over i dype tallerkner, ha en stor klatt med rømme på toppen, og dryss over persille og koriander til slutt.




13 kommentarer:

  1. Du store min!
    Det så utrolig godt ut. Skulle ønske jeg var like flink til å lage sunn mat.

    SvarSlett
  2. Gry: Mmm, ja. Det gjør ikke så mye at det regner ute når denne står og putrer på komfyren.

    BMI: Takk takk. Ofte er det ikke så vanskelig som man tror. Gode råvarer er halve jobben :)

    SvarSlett
  3. Det ser bare så godt ut! Takk igjen for en utrolig flott oppskrift-side. :) Her er jeg mye!

    SvarSlett
  4. Takk Lise. Jeg setter stor pris på å høre at du liker deg her :)

    SvarSlett
  5. Retten står nå og putrer i gryta på ovnen. Fant ikke aubergin, så jeg brukte squash i stedet + at jeg hadde en liten søtpotet i terninger oppi. Hadde en blomkål, har laga litt puré for å ha til. Er spent på hvordan dette smaker. Det er så masse godt kjøtt i butikken nå - og gode grønnsaker. :-)

    SvarSlett
  6. Ja, er det ikke deilig med denne årstiden? Jeg koser meg som bare det på matfronten om dagen.

    Squash og søtpotet høres ut som et godt alternativ til aubergin. Håper du blir fornøyd med middagen i dag da :)

    SvarSlett
  7. Ja, det smakte skikkelig godt. Kommer til å servere dette flere ganger. Denne utgaven ble nok ikke så veldig hot, har en mann som er vár for chili så brukte bare 1, men kunne brukt 1,5. Liker så godt smaken av koriander og spisskummin. :-)

    SvarSlett
  8. Så bra at det smakte. Koriander og spisskummin er utrolig deilige krydder ja.

    SvarSlett
  9. Prøvde denne i dag, og det ble aldeles nydelig!!
    Liker ikke så godt lam, så lagde den med kylling, noe som var helt fortreffelig. Skikkelig mettende og god :-)

    SvarSlett
  10. Artig å høre at den funker bra på kylling også, Tovemor. Kanskje jeg skal prøve meg på det en dag jeg også :)

    SvarSlett
  11. Jeg har lagt den idag. Litt forandringen, jeg glemte å kjøpre aubergin så det ble løk, og brukte litt andre krydder også(lammekrydder, muskat og pepper)jeg lagt med skiver av poteter i ovnen, med ingefær, pepper og rød paprika.Kjempe godt!jeg skal prøve neste gang som det står på oppskrift. det høres herlig ut!

    SvarSlett
  12. Høres godt ut Rosa :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails