lørdag 9. oktober 2010

Blomkålsuppe

Minst like enkelt som posesuppe, men veldig mye bedre!


4 porsjoner


1 stort blomkålhode

1 stort fedd hvitløk

2 sjalottløk

6 dl vann

3 dl fløte

2 ss kyllingfond

pepper

evt. litt hakkede krydderurter
_____________________________________________________________________________

Del blomkålen i mindre biter. Ha blomkål, hvitløk og sjalottløk i en kjele. Hell vann over til vannet såvidt dekker blomkålen. Kok opp, og la koke til blomkålen er ordentlig mør.

Sil vannet av blomkålen opp i et litermål. Fyll på mer vann i litermålet, til kokekraften og vann utgjør 6 dl vann tilsammen. Ha den kokte blomkålen, hvitløken og løken i en blender. Hell over vannet og fløten.

Blir det for fullt i blenderen venter du bare med å blande den overflødige væsken med blomkålen til du har suppa over i kjelen igjen. Kjør blenderen til blomkål og væske er blitt til en jevn suppe.

Ha suppa over i kjelen igjen, og kok opp. Smak til med kyllingfond og pepper. Som regel er det ikke nødvendig med ekstra salt, da det er nok salt i kyllingfonden.

Hell over i tallerkener og strø evt. ferske urter over til pynt.

Vil du at suppa skal være mer mettende kan du ha litt pølsebiter, kyllingbiter eller skinkebiter oppi suppa.


Her har jeg også dryppet litt god olivenolje over suppa for pynt og smak.

12 kommentarer:

  1. Høsten er suppetid - og denne suppen skal prøves! Ser så godt ut! :)

    SvarSlett
  2. Enig! Blir mye supper om dagen. Men det er jo deilig da.

    Kan legge til at denne også er nydelig om du krydrer den med littegrann muskat.

    SvarSlett
  3. Kyllingfond, finner man det i vanlige matbutikker? I så fall, i hvilken seksjon?

    SvarSlett
  4. Kyllingfond har samme funksjon som buljongterning (bare at smaken er bedre), så du finner det ofte i nærheten av buljong, sauser og supper. Det er ikke alle butikker som fører fond, men du finner det i litt velassorterte butikker, som for eksempel Meny.

    Her er en link som viser et bilde av en flaske kyllingfond: http://www.haugen-gruppen.no/produkter/6081/19720/19692/19535/kyllingfond.aspx

    SvarSlett
  5. Takk for infoen!

    Også må jeg si at du skriver en utrolig inspirerende og oversiktlig blogg. Jeg liker den veldig godt.

    SvarSlett
  6. Bare hyggelig Mathilde. Og tusen takk for hyggelig skryt. Jeg blir jo helt rørt av sånt.

    SvarSlett
  7. Denne skal jeg prøve meg på i dag. Resultatet kommer i bloggen hihi.

    SvarSlett
  8. Hehe, vi får håpe at den faller i smak da ;)

    SvarSlett
  9. Hei igjen Frida :)
    Denne laget jeg til en stor familie på lørdag,den falt i smak hos både store og små (bare noen få av oss er lavkarbo..foreløpig ;) )
    Supergod!! :D
    Idag skal jeg lage Hot Suppe med Kylling og Brokkoli til mamma og pappa!
    Tusen takk igjen for fantastisk blogg,som også gjør hverdagen litt enklere :)

    Klem fra Thea Marie

    SvarSlett
  10. Hei Thea Marie

    Så gøy å høre at suppa falt i smak hos familien også! Håper dagens suppe også blir tatt godt i mot.

    Og tusen takk for den hyggelige tilabekmeldingen. Det er alltid stas!

    Klem fra Frida :)

    SvarSlett
  11. Suppen ble fantastisk god. I tillegg til oppskriften hadde jeg i urter, litt balsamico og en kjøttbuljong- terning. + boksskinke. Beste blomkålsuppen spist hittil i livet.

    SvarSlett
  12. Nydelig suppe, forutenom kyllingfond tilsatte jeg en grønnsaksbuljong og hadde stekt bacon & purreløk til- supergodt :-) Lager masse mat fra bloggen din og gleder meg til det kommer nye oppskrifter -)
    Hilsen Anita

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails