onsdag 13. oktober 2010

Indiske kjøttboller i tomat- og yoghurtsaus

Deilige kjøttboller i en krydret saus. Kjøttbollene i denne oppskriften ble usedvanlig saftige.


4 personer


Sausen:

5 dl tyrkisk / gresk yoghurt

1 1/2 boks hakkede tomater

1 hakket løk

1 ss rapsolje

1 liten rød chili uten frø - finhakket

1 ts malt ingefær

1/2 ts gurkmeie

1 ts paprikapulver

1 1/2 ts currypulver

1 ts garam masala

1/2 ts malt koriander

1 ts salt



Kjøttboller:

1/2 dl fløte

1 ägg

1/2 ss fiberhusk

400 g kjøttdeig

1/2 ts garam masala

1 fedd hvitløk

1/2 ts malt koriander

1 ts malt ingefær

1/2 rød chili uten frø - finhakket

smør til steking

salt
______________________________________________________________________________

Begynn med sausen. Fres løken lett i olje. Tilsett de øvrige ingrediensene til sausen, bortsett fra yoghurt. La sausen koke opp og småputre mens du lager kjøttbollene.

Rør sammen fløte, egg og fiberhusk. La stå og svelle i fem minutter. Bland resten av ingrediensene til kjøttbollene i eggeblandingen og rør godt til det blir en jevn farse. Smak til med salt. Form litt store kjøttboller og stek dem i en panne med smør eller olje.

Hell yoghurt i sausen. Varm opp til rett under kokepunktet og smak til med salt. Legg kjøttbollene i sausen og la det hele hvile i 10 minutter uten at det koker opp slik at smakene får satt seg.

Server for eksempel med blomkålris, eller som jeg har gjort på bildene med finstrimlet spisskål som er stekt myk i litt smør.

Sausen blir litt prikkete. Det er yoghurtens eggehviteprikker som synes, og er vanskelig å unngå. Dersom du synes sausen blir for hot, kan du justere smaken med litt ekstra yoghurt.


4 kommentarer:

  1. Nok en mmmm fra meg. Blir mye mat fra bloggen din nå. I går bakte jeg squash muffins, mmm. Selv ungene digget de som verken liker nøtter eller squash, he he. Lørdag ble det kebab. Indisk er uten tvil favorittmaten hos oss. Så her er enda en rett som skal testes.Ha en super dag!

    SvarSlett
  2. Så flott at du finner inspirasjon :) Og enig. Indisk er konge!

    SvarSlett
  3. Åhh, denne skal jeg ha i helga, sambo og jeg elsker sterk mat.. Jeg har vanlig jogurt naturel som må brukes opp, kan jeg bruke det istedet for greske?

    SvarSlett
  4. Den vanlige yoghurten er ganske mye mer tyntflytende enn den greske, og veldig mye magrere. Du kan få den tykkere ved å sile den gjemmom et kjøkkenhåndkle i en times tid. Men jeg vet helt ærlig ikke hva slags kokeegenskaper den vanlige yoghurten har... Kanskje det står noe på pakken om den egner seg til koking?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails