mandag 23. juli 2012

Lavkarbo vafler

Etter tips fra en av dere lesere måtte jeg prøve de amerikanske pannekakene i vaffeljernet. Disse vaflene gjorde større suksess hjemme hos meg enn de tidligere postede mandelvaflene. Dette ble ordentlige vafler jo! Eneste lille forskjellen på denne oppskriften og de amerikanske pannekakene er at denne har fått litt kardemomme i seg.



6 vafler

1 boks philadelphia kremost (200 g)

2 - 3 ss sukrinmelis

noen klyper vanilje

et par klyper malt kardemomme (malte frø fra 1 kardeommebelg for de som maler kardemommen selv)

4 egg

1 1/2 ts bakepulver

1 1/2 ss fiberhusk
_______________________________________________________________________________

Visp sammen egg og kremost til en glatt røre. Jeg gjør dette i blenderen. Tilsett de andre ingredienesene og bland godt. La røra stå og svelle. Røra skal bli litt tykkere enn en vanlig vaffelrøre. Blir røra for tykk kan du godt tynne ut røra med litt fløte. Men vær litt forsiktig med å tynne ut. Bruker du for mye fløte riskiker du tynne vafler.




37 kommentarer:

  1. Man kan vel også bruke rømme eller CF istedenfor philadephia? Det funker sikkert like bra :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje? Litt usikker på om de blir like faste i fisken? Men det er verdt et forsøk :)

      Slett
  2. Å du verden! Dette var digg! Takk for nydlig oppskrift.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, har du laget dem allerede? Kult! Og så bra at du likte dem!

      Slett
    2. Laget dobbel porsjon, så nå har jeg til i morgen også, med smør og ost på. Hadde ikke så mye sukrinmelis i, bare omtrent halvparten, det ble søtt nok for meg og gubben. Men så hadde vi jo litt blåbærsyltetøy på, og da. Sukkerfritt. :)

      Slett
    3. Ja, man blir gjerne veldig sensitiv for søtsmak etter en stund på lavkarbo. Vanskelig å angi mengde sukrin i oppskrifter, for folk som spiser lavkarbo har så ulike preferanser på hvor mye søtt de vil ha. Håper vaflene blir like gode dagen etter :)

      Slett
    4. De var meget spiselige dagen derpå. :)Nå går vi igang og lager ny porsjon til OL-åpningen. I dag serveres de med hjemmelaget bringebærsorbet.

      Slett
    5. Åh, himmel! Vafler med bringebærsorbet høres uforskammet godt ut!

      Slett
  3. Nå har jeg prøvd både med crême frech og Philadelphia.... Ingen tvil om at ost var best syntes jeg, kjempegode!

    SvarSlett
  4. Åh, det er jo helt fantastisk at du har prøvd begge deler allerede. Så slipper jeg ;) Hipp hurra for at du likte dem !

    SvarSlett
  5. Uten tvil beste sort! Oppførte seg også bedre som vafler enn pannekaker... En liten digresjon; fått tak i Vesterbotten ost... Fantastisk på nannas knekkebrød, men leter etter innlegg du har hatt om den, gi et lite vink... ; )

    SvarSlett
  6. Ja, dette funka overraskende bra altså :)

    Mmmm! Västerbottenost er utrolig godt. Jeg kan ikke huske at jeg har skrevet noe spesifikt om Västerbottenost. Men jeg bruker ofte västerbottenost i alle oppskrifter der det passer med en smakssterk ost. Västerbottenosten kan også brukes i mange oppskrifter der du ellers ville brukt parmesan. Jeg laget faktisk en carbonarasaus her om dagen med västerbotten. Ellers er verdens beste ostedip laget på västerbotten! Jeg har funnet oppskriften på Nannah (Gretel) sin blogg (http://hanseloggretel.blogspot.no/2011/09/krepsefest.html). Det er faktisk neste oppskrift ut her på bloggen også (må bare få overført bildene fra kameraet). ¨Jeg innbiller meg at Nannah også har en del flere oppskrifter med västerbotten.

    SvarSlett
  7. Oyja... Den røra står straks på tapetet her.... ! Har lenge ikke funnet god nok grunn til Harry tur, men nå alltså! For Food Story hadde vel en noe overdrevet pris antar jeg : /

    SvarSlett
  8. Hoho! Gled deg!! Ja, Västerbotten er dyr nok som den er i Sverige egentlig. Tør ikke tenke på hva den kan koste i Norge.

    SvarSlett
    Svar
    1. 130gr. = 55kr..... For eksempel...

      Slett
  9. Fantastisk gode vafler - disse ble godt likt av hele familien - både store og små. Servert med hjemmelagd bringebærsyltetøy. Jammy! Har tidligere brukt en oppskrift med mandelmel - men denne oppskriften var mye bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Særlig at de ble likt av de små også. Det er et godt tegn, for de er gjerne vaffelekspertene ;)

      Slett
  10. Istemmer koret, dette var godt og skikkelig vaflete! Vi spiser mye hverdagsvafler i min familie, dvs litt grove og uten sukker, så jeg droppa sukrinet og hadde litt kokosmel i i stedet. Hadde ikke bakepulver heller, men noen tiloversblevne eggehviter. Dette vil bli frokostvaflene mine fremover!

    Selma

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, vaflete faktisk! Det høres bra ut. Hverdagsvafler var en god ide!

      Slett
  11. Hei! Hva slags vanilje bruker du som du kan ta "noen klyper" av? Gleder meg til å prøve denne oppskriften!

    Kaja

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker tørket og malt vanilje.Du får det blant annet på helsekost. Men du kan fint bruke (ekte) vaniljeekstrakt eller vaniljestang.

      Slett
  12. Nå har jeg prøvd en rekke vaffeloppskrifter, men denne er sålangt en soleklar vinner. Det eneste minuset jeg kan komme på er at røra er så tjukk at det kan være vanskelig å få riktig mengde i jernet. Men pytt sann, når man har på smør og moser litt bringebær er det ingen grunn til å henge seg opp i eventuelle estetiske skavanker. Rett og slett nydelig. Takk!

    SvarSlett
  13. Testades - tack för en bra recept! :)
    http://ssiiri.wordpress.com/2013/01/20/sunnuntaiaamiainen/

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du likte dem. Ser ut som om du har hatt en deilig søndagsfrokost :)

      Slett
  14. Dette er så langt de beste vaflene jeg har smakt på lavkarbo. Anbefales!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du ble fornøyd! Jeg må si at jeg også er veldig fornøyd med disse vaflene. Men hoi så mett man blir av dem.

      Slett
  15. Tonje Hay Olsvik19 februar, 2013 22:03

    Så utrolig gode! Tusen takk for flotte oppskrifter, du er en stor inspirasjonskilde i matveien! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre Tonje. Tusen takk :)

      Slett
  16. Skal for første gang legge igjen en kommentar på en blogg, for du fortjener verdens største TAKK! Denne oppskriften er helt fantastisk, og jeg er fullstendig avhengig. Verdens beste vafler!

    SvarSlett
  17. Heilt einig med Caroline! Min første kommentar på en blogg også, men disse vaflene var berre heilt vanvittig gode.. Å med rørt lavkarbo jordbærsylte og seterrømme, er dette redninga før ein er kvitt heilt sukkersuget!

    SvarSlett
  18. Tusen takk for flott oppskrift, brukt denne i over et år nå ;) SÅ deilig å kunne spise vafler med god samvittighet.

    SvarSlett
  19. Fantastiske erstattere! Jeg brukte natreen som "sukker"... Altså kjempegode vafler

    SvarSlett
  20. Hei. Kan man bruke sukrinsukker istede for melis ?

    SvarSlett
  21. Tagatesse kan vel også brukes som sukker? 😊

    SvarSlett
  22. Jeg bruker stevia som søtning i denne.

    Seint, men godt - jeg vil takke så mye for verdens beste GLUTENFRI vaffeloppskrift. Se, der fikk jeg et søkeord inn også. ;)

    SvarSlett
  23. De beste vaflene vi har smakt, lavkarbo eller ikke 😀😀👍❤️

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails