søndag 17. oktober 2010

Brokkolisuppe


Fire porsjoner


2 sjalottløk - finhakket

1 hvitløksfedd

smør

1 stor brokkoli

6-7 dl vann

2-3 dl fløte

2 ss kyllingfond

gressløk

salt & pepper
_________________________________________________________________________________

Fres sjalottløk og hvitløk i litt smør i en kjele. Tilsett vann og brokkoli. La koke til brokkolien er ordentlig mør.

Sil av kokevannet gjennom et dørslag, men ta vare på vannet. Ha den kokte brøkkolien, løken og hvitløken i en blender sammen med fløte og litt av vannet. Kjør blenderen til det er blitt en glatt masse.

Ha brokkolimassen tilbake i kjelen, sammen med resten av vannet. Smak til med kyllingfond, salt og pepper mens du koker opp. La koke i noen minutter. Hvis suppa er for tykk justerer du med litt ekstra vann/fløte.

Dryss gressløk over suppa og server.

For en mer mettende suppe kan du for eksempel tilsette pølsebiter og drysse litt revet ost over suppeskålen.

13 kommentarer:

  1. Hei, kikker stadig innom siden din, og nyter godt av de gode oppskriftene. Denne suppa ser deilig ut, tenkte jeg prøver den en dag til uka:) Ser at du bruker kyllingfond. Jeg lurer på hvilket merke, som ikke inneholder kunstige stoffer (smaksforsterker, maisstivelse ex)?

    SvarSlett
  2. Så fint at du finner inspirasjon her Elisabeth.

    Jeg bruker Gustaf Bong, Touch of taste:
    http://www.touchoftaste.no/main/default.asp?langID=2&id=1

    Det er alltid noe å pirke på, som at de har potetbasert fortykningsmiddel. Men det er den fonden jeg har funnet som er "renest". Produsenten sier også selv at de ønsker å tilby et renest mulig produkt. Det betyr blant annet at det ikke er smaksforsterkere og transfett i fonden. Det er ikke minst en veldig god fond.

    SvarSlett
  3. Spennede suppe - tror den må prøves en dag - går mye brokkoli her så hvorfor ikke ha den som suppe og :)

    SvarSlett
  4. Ja, ikkesant. Også er det jo så deilig med supper nå på høsten :)

    SvarSlett
  5. Ja, jeg er nok kanskje litt for pirkete. De siste 6 månedene har jeg vært veldig strengt lchf, for å teste det ut skikkelig. Og jeg har nesten ikke tillatt en smule av sånt som kan mistenkes å ikke være bra. Skal prøve den fonden du beskrev, for det gir et skikkelig løft til supper og sauser.

    Nå har jeg squash-muffines i ovnen, gleder meg:) Og middagen i dag var marokkanske kjøttkaker med salat. Laget trippel porsjon og ser fram til å ta frem fra fryseren. Nydelig mat. Det er bare så utrolig mye godt å lage at jeg ikke rekker å smake alt jeg ønsker. For jeg spiser en del mindre nå som maten er så næringstett. Takk for alle gode oppskrifter og lekre bilder:)

    SvarSlett
  6. Anonym skulle være Elisabeth...

    SvarSlett
  7. Elisabeth: Jeg synes det er bra at du er pirkete. Jeg er stort sett ganske pirkete på sånt selv.

    Håper du liker squashmuffinsene.

    Jeg blir veldig glad for å høre at du finner inspirasjon. Skjønner hva du mener med at det er alt for mye god mat ute i verden. Jeg snubler stadig vekk over nye fristende oppskrifter. Men jeg tenker at jeg har jo et helt liv å lage lavkarbomat på, så jeg skal nok få testa mange mange flere med tiden :)

    SvarSlett
  8. Muffinsene var nydelige, men bare jeg ville ha på ostekremen. De var saftige og gode, god smak av krydder. Deilig til grønn te med sitron:)

    SvarSlett
  9. Så bra! Mmm... Te med sitron. Jeg tror jeg må ha meg en kopp før jeg legger meg. Takk for påminnelsen :)

    SvarSlett
  10. Hei;))
    Jeg har vært inne på linken til fonden, men hvor får man kjøpt den??..kan ikke minnes å ha sett den...
    Ønsker deg en flott søndag!

    SvarSlett
  11. Hei Hege. Jeg har kjøpt fond på Meny. Jeg vet også at de har den på de største obs-butikkene. Store butikker med bredt utvalg, altså. Hvis det hender at du er i Sverige, er de noe billigere på svenske ica-butikker, og utvalget er mye større.

    SvarSlett
  12. Mmmm denne suppe er virkelig lækker.
    Jeg har lige lavet den her til aften.
    Vu spiste den med creme fraiche og bacon tern.

    <3 Pia Sabine

    SvarSlett
  13. Så fint at du likte den Pia. Høres godt ut med creme fraiche og bacon :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails