onsdag 2. mars 2011

Sjokolademuffins

Nam nam!



100 g malte hasselnøtter

100 g malte valnøtter

80 g smeltet smør

80 - 100 g mørk sjokolade (gjerne 86 %)

1/2 dl sukrin

frøene fra en vaniljestang (eller tilsvarende vaniljeekstrakt)

120 g kremost

3 store egg (eller 4 små)

1 toppet ts bakepulver
________________________________________________________________________________

Mal nøttene i en blender. Smelt smør og sjokolade sammen over svak varme. Visp sammen egg, kremost og sukrin, gjerne i blenderen. Bland sammen alle ingrediensene tilslutt.

Smak på røra. Det er mulig du vil ha litt mer sukrin. Det kommer litt an på hvor søt/bitter sjokolade du bruker.

Ha røra i muffinsformer. Stek på 180 grader i 15-20 minutter. Avkjøl før du spiser.




45 kommentarer:

  1. Oioioi for en spennende blogg du har!! Og milde for noen muffins!!
    Ble anbefalt denne bloggen - da jeg ba om hjelp etter et misslykket foccatciaprosjekt... - med glutenfritt mel som ble så harde så du milde... Også ser jeg du har en oppskrift - også så mye annet godt!! Lever på gluten og melkefri diett og med små forandringer kan jeg bruke flere av dine oppskrifter! Spennende!! Gleder meg til å følge deg videre!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  2. Mmm, det så utrolig godt ut!

    SvarSlett
  3. Har kjapt gjort innkjøp til disse, bakt mange rare men gode muffinlignende saker til nå fra forskjellige bloggere og bøker, og til disse lurer jeg på hva duger best av små eller store former? Erfart at det kan være avgjørende for resultatet... Vann i munn! c",)

    SvarSlett
  4. Hvor mange karbohydrater er det ca i desse da?
    Ser nydelige ut! Og ikke så avanserte heller :)

    SvarSlett
  5. Disse må jeg prøve - Kjekt med flere oppskrifter på muffins :)

    SvarSlett
  6. Hei :) har du forslag til hva jeg kan erstatte kremosten med? ( meierifritt)

    SvarSlett
  7. @ Lokki: Tusen tusen takk for en generøs kommentar. Det varmer.
    Ja, det er ikke mye gluten å spore i lavkarbokosten. Melkeprodukter derimot... Men det finnes vel kanskje gode erstatninger for slikt :)

    @ Mona: Takk :)

    @ Gitte: Jeg har laget disse i store muffinsformer. Har ikke prøvd små. Men det funka jo fint i de store i hvert fall.

    @ Anarko: Sorry, jeg har ikke regna på det. Det kommerjo veldig an på hva slags sjokolade du bruker da.

    @ Makro: Veldig kjekt ;)

    @ Anonym: Hmm... Ikke sånn umiddelbart. Kanskje "Lev Livet Lett Lokki" (se øverste kommentar) har noen gode tips? Hun lever jo også melkefritt... Du kommer til bloggen hennes om du klikker på navnet.

    SvarSlett
  8. Å hjelp, disse ser fantastisk saftige og gode ut! Nå blir det definitivt baking til helgen ;)

    SvarSlett
  9. nam nam :-D Dette ser bare lekkert ut!! Får vann i munnen! Perfekt for en sjokolade-elsker.

    SvarSlett
  10. større jo bedre ja, 5min igjen i ovnen nå, også skal de AVKJØLES, tortur kalles det ..... ; )

    SvarSlett
  11. @ Maya: Takk takk og lykke til med bakinga!

    @ Janicke: Mhm! Jeg tror faktisk de kan tåle enda litt mer sjokolade i seg enn jeg hadde ;)

    @ Gitte: Jeg blir så imponert over hvor rask du er i avtrekker'n. Håper muffinsene dine blir verdt ventinga.

    SvarSlett
  12. Oj disse så skikkelig gode ut! Må prøves!
    Hvilken kremost bruker du?

    SvarSlett
  13. Takk. Jeg bruker vanligvis Philadelphia naturell.

    SvarSlett
  14. mm..åå.. til himmels og tilbakers! Nok et ydmykt takk for meddelelse : )

    SvarSlett
  15. Mmmm, lagde disse i dag! Brukte store former, ble 9 stk, hadde ikke formene mer enn halvfulle. Da ble de perfekte på 15 min. Neste gang tror jeg jeg skal lage de litt større så de fyller formene til kanten. ferdigstekte. De ble kjempe-nøtte-gode!!

    SvarSlett
  16. @ Gitte: Godt å høre at du likte dem :)

    @ Kine: Så bra at muffinsene falt i smak. Og takk for info om antallet du fikk. Jeg ser jo at jeg ikke har skrevet noe om verken antall muffins eller størrelse på muffinsformer i oppskriften. Det burde jeg nok ha gjort.

    SvarSlett
  17. Muffinsene står i ovnen! Gleder meg masse til å smake!! :D
    Jeg fikk 20 muffins i små former! :)

    SvarSlett
  18. Dette ser godt ut, men nå er det brownies etter din oppskrift som står i ovnen. Dem skal vi kose oss med i helga, med krem og bringebær..

    SvarSlett
  19. Mmmmm! Må innrømme at browniesene er jo egentlig best ;) Nå ble jeg litt misunnelig.

    SvarSlett
  20. Jeg har laget et versjon av disse som ble kjempegode! Du kan se hvordan jeg lagde de på bloggen min. :) Takk for inspirasjon!

    http://dagsmeny.blogspot.com/2011/03/sjokolademuffins.html

    SvarSlett
  21. @ Dagsmeny: Det var en spennende variant. Lurt med kokosmel :)

    SvarSlett
  22. Hei.
    Takk for mye god lesing og inspirasjon!
    Nå er disse muffinsene prøvd. Gode!
    JEg smakte på en mens de var varme, men de er definitivt best kalde. Kjæresten er enig :-)

    SvarSlett
  23. Takk Trine. Bra at du likte muffinsene. Jeg er enig i at de er mye bedre når de er blitt kalde :)

    SvarSlett
  24. Hei
    tror du man kan bytte ut hasselnøtter med mandler?
    Reagerer på hasselnøtter. Men de så utrolig gode ut, så må teste de ut:)

    SvarSlett
  25. Det går nok helt fint :)

    SvarSlett
  26. Hei
    Kan man bruke vaniljesukker istedet for vaniljestang:o) ?

    SvarSlett
  27. Hvis du vil holde lavkarbohydratnivået lavt ville jeg droppet vaniljesukkeret. Det er stort sett bare sukker, og vaniljesmaken er ikke ekte vanilje, men vanilin. Man kan få kjøpt ekte vaniljepulver på for eksempel helsekosten. Har du ikke muligheten til å handle vaniljestang eller vaniljepulver, så finnes det vaniljeessens (også vanilin) på små flasker på butikken.

    SvarSlett
  28. Har "stjålet" oppskriften din, og så har jeg linket oppskriften til din side...

    har også laget frokost rund stykkene og de ble utrolig gode, og veldig mettende...

    http://janneshobbyrom.blogg.no

    SvarSlett
  29. Så hyggelig Janne. Og superlurt med kokos i muffinsene. Jeg tipper de med kokos er best!

    SvarSlett
  30. nam!
    Går det ann å bruke mandelmel i steden for di andre nøttene?

    SvarSlett
  31. Jeg har ikke prøvd. Men man skulle tro det kan gå greit. Jeg tror imidlertid at du må redusere mengden, fordi mandelmel binder fuktighet på en helt annen måte en malte nøtter. Så tilsett litt og litt av melet av gangen og stopp der du synes røra ser tykk nok ut.

    SvarSlett
  32. Disse må testes ut! Men har du et alternativ til smøreosten for meg som ikke skal ha melkeprod?

    SvarSlett
  33. Godt spørsmål. Jeg vet ikke... Kokoskrem kanskje? Vet ikke om de vil henge sammen like bra da...

    Jeg ville kanskje heller ha laget disse hvis jeg skulle lage melkefrie sjokolademuffins: http://lchf-bloggen.blogspot.com/2011/02/black-sunday.html.

    Jeg synes i grunn de er bedre også. Men mer kompakte da. Det funker fint å tilsette litt hakkede/malte nøtter i dem også hvis du vil.

    SvarSlett
  34. Hei!
    Bruker du sukkerfri sjokolade i oppskriftene eller vanlig mørk sjokolade.
    Går vel kanskje ann å bruke supermat sjokolade, syns den er så god den du lager selv:)
    Tusen takk for mye inspirasjon:)

    Hilsen Linda

    SvarSlett
  35. Hei Linda

    Jeg bruker vanligvis mørk sjokolade (86 %), dels fordi jeg ikke tåler maltitolen i den sukkerfrie sjokoladen spesielt godt, og dels fordi jeg synes det smaker bedre. Men hvis du vil spare på karbene, er det ingenting i veien for å bruke sukkerfri sjokolade. Supermatsjokolade har jeg ikke prøvd å bruke, men jeg skulle vel tro at det kan gå like bra.

    Hyggelig å høre at du finner inspirasjon her :) Takk!

    SvarSlett
  36. Kan disse fryses? :-)

    SvarSlett
  37. Testet denne oppskriften i dag, og de ble veldig gode... Også selv om jeg glemte å ha i vanilje :-)

    SvarSlett
  38. Går det bra å bruke kremfløte i stedetfor kremost? Har så lyst til å lage disse i kveld, men har ikke kremost i huset :(

    SvarSlett
  39. DEILIGE muffins.. :-D

    SvarSlett
  40. @ Anonym: Beklager sent svar. Jeg er usikker på resultatet med kremfløte. Hvis du forsøkte vil jeg gjerne høre hvordan det gikk :)

    @ Anja: Hurra!

    SvarSlett
  41. Jeg lagde disse i dag, og de ble nydelige. Jeg hadde derimot ikke valnøtter så jeg erstattet de 100g valnøtter med 50g peanøttmel og 20g koksmel. Det ble litt tørt, så jeg hadde også en liten dæsj kremfløte oppi. Det ble 20 små , helt fantastisk gode muffins. Takk for en super oppskrift.

    SvarSlett
  42. Hei ☺ Disse så utrolig gode ut. Disse skal prøves �� Kann jeg få legge ut oppskrift på bloggen min? Jeg skal selvfølgelig linke til bloggen din ��

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails