onsdag 16. mars 2011

Overnattende yoghurt- og mandelpannekaker


Det hender at jeg tester ut oppskrifter som aldri blir postet her på bloggen. Er jeg ikke fornøyd med maten, så er det heller ikke noe poeng i å videreformidle oppskriften. Og når det gjelder denne oppskriften ble jeg veldig i tvil. Jeg er ikke kjempebegeistret for konsistensen på disse. Det er ikke det at konsistensen er dårlig. Det var vel bare det at jeg hadde forventet ordentlig pannekakekonsistens. Og det ble det ikke. Så jeg ble litt skuffa.

Men så hadde oppskriften et par positive sider som veide opp for konsistensskuffelsen. For det første er jeg litt svak for matmagi. Og det er litt magi i hvordan røra utvikler seg når den får stå over natten i romtemperatur. En natt på kjøkkenbenken, og røra får akkurat den konsistensen den skal ha. Dessuten er det akkurat som om overnattingen trekker massevis med mandelsmak ut av mandlene. Det er nesten helt utrolig at pannekakene kan ha så mye smak av mandel uten at det er tilsatt mandelessens i røra. Fantastisk altså. Så smaken alene talte for at oppskriften måtte videreformidles.

Ja, også er det jo det at oppskriften er så enkel. Ingen rare ingredienser. Stort sett bare yoghurt, mandler og egg. Sånt liker jeg.


3/4 kopp finmalte mandler

1/2 kopp yoghurt (gjerne tyrkisk/gresk)

2 store egg

1/4 ts bakepulver

1 klype salt

smør til steking
_______________________________________________________________________________

Kvelden før pannekakene skal spises (hvis de skal spises til frokost) blander du sammen mandler, yoghurt og egg i en liten bolle. Dekk til bollen, og la den stå på kjøkkenbenken i 8 - 14 timer.

På morgenen tilsetter du salt og bakepulver og pisker godt. Hvis røra er for tykk kan du tilsette mer yoghurt, eller evt. ørlittegrann vann eller fløte. Er den for flytende tilsetter du mer finmalte mandler.

Varm en panne til medium sterk varme og smelt smør i panna. Øs pannekakerøre i panna. Et par spiseskjeer per pannekake passer bra synes jeg. Stek forsiktig til det har dannet seg bobler overalt på overflaten av pannekakene. Snu dem forsiktig og stek videre til gyldne og gjennomstekte.

Hold et øye med varmen. Det kan hende du vil skru ned varmen litt, da det er lett å svi mandlene.

Server for eksempel med bringebær eller bacon.


Her er pannekakene servert med bringebær og bjørnebær som er rørt sammen med litt sukrin og vanilje.

16 kommentarer:

  1. Hva er enkleste metode for å kverne mandler/nøtter? Er ingen husmor ;)

    SvarSlett
  2. Det ser jo utrolig godt ut da ;)

    SvarSlett
  3. Røra er satt! Ang. kverne mandler og nøtter bruker jeg blender, men vet ikke alle duger. Ellers får man jo små mandelkverner hos jernia og muligens Clas Ohlson. Ferdig mandelmel hos Helios, men det er ganske dyrt da.

    SvarSlett
  4. Så spennende ut. Men hvor mye er en kopp, målt i dl?

    SvarSlett
  5. nam nam ser himmelsk ut :-D Barna elsker pannekaker så denne skal testes :-D

    SvarSlett
  6. Jeg elsker pannekaker<3 Jeg bruker alltid den oppskriften som heter"bananbomber" fra kjernesunn mat. Den har litt annen konsistens og smak da, men de er kjempegode ;)

    SvarSlett
  7. Wow, dette blir frokost på fredda'n. Skal sporenstreks ut og kjøpe yoghurt i morgen :)

    SvarSlett
  8. Ser utrolig nydelig ut!

    SvarSlett
  9. min nye favoritt blogg! dette må jeg prøve ut i løpet av helga(samt browniesene dine). aldri syntes noe om pannekaker til frokost, men regner med dette funker fint til kvelds og :D

    men når du sier 3/4 og 1/2 kopp, hvor stor kopp regner du? 1,5 dl? 2 dl?

    SvarSlett
  10. Mmmm, ser skikkelig godt ut.
    Har lånt et bilde av deg, og selvfølgelig linket til både bloggen og inlegget ditt.
    Kan man bruke mandel-mel i stedet for malte mandler, eller anbefaler du malte mandler??
    Marion (nybegynner LCHF)

    SvarSlett
  11. @ Anonym: Jeg bruker, som Gitte, blender. Funker fint så lenge jeg ikke har for mye nøtter i blenderen av gangen.

    @ anonym2 & Line: En kopp er vel egentlig 2,3 eller 2,4 dl. I hvert fall etter amerikanske oppskrifter. Etter norske oppskrifter regner man kanskje bare 1,5 dl. Når jeg bruker en kopp som måleenhet betyr det som regel at det ikke er så nøye om det blir helt nøyaktig. Her har jeg vel brukt en kopp som er rundt et par dl. Men som sagt, det er ikke så nøye. Du kan justere konsistensen etter at røra har stått en stund.

    @ mArIoNiLoNa: Takk. Mandelmelet har en litt annen egenskap enn de malte mandlene, da det trekker til seg mer fuktighet. Så da antar jeg at du må bruke mindre mandelmel/mer yoghurt. Jeg vet ikke om mandelmelet avgir like mye mandelsmak heller. Men det er jo bare å prøve ;)

    SvarSlett
  12. Jeg er veldig glad for at du valgte å legge ut denne oppskriften, Frida! Jeg spiste pannekakene til frokost sammen med rørte bær og en dæsj tyrkisk yoghurt, og det var virkelig en frokost for konger og dronninger!

    SvarSlett
  13. Jules: Så gøy å høre! Jeg synes også disse var fantastiske på smak egentlig. Min skepsis kom vel egentlig bare fra litt gale forventninger til konsistens. Men hurra for at det ble vellykket frokost hjemme hos deg. Vi fortjener alle en royal frokost i blant ;)

    SvarSlett
  14. Ett lite ?, dekker du til med tett lokk eller bare en hånd-duk....

    SvarSlett
  15. Jeg har bare brukt en tallerken over bakebollen.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails