fredag 4. mars 2011

Vindaloo med svinekjøtt


Vindaloo er en indisk rett fra Goa, som visstnok skal ha blitt inspirert av den portugisiske retten carne em vinha de alhos («kjøtt i vin med hvitløk»). Når jeg lager vindaloo tenker likevel aldri på indere eller portugisere, men på Dave Lister i den britiske sit-com-sci-fi-serien (!) Red Dwarf, hvis yndlingsrett er Vindaloo, om jeg husker rett. Ikke spør meg hvordan den kunnskapen har festet seg hos meg...

Retten skal koke lenge, noe som betyr at du kan bruke hva slags svinekjøtt som helst egentlig. Jeg synes i grunn det blir best når jeg bruker nakkekoteletter skjært i litt store terninger.


Vindaloopasta:

2 ss revet fersk ingefær

4 fedd hakkede hvitløk

3 røde chilier uten frø - hakket

2 ts malt gurkemeie

2 ts malt kardemomme

1/2 ts malt nellik

6 pepperkorn

1 ts malt kanel

1 ss malt koriander

1 ss spisskumminfrø

3/4 dl sitronsaft



Resten:

1 kg svinekjøtt i store terninger

1/2 dl rapsolje

2 ts brune sennepsfrø

6 1/2 dl vann

salt
_______________________________________________________________________________

Kjør alle ingrediensene til vindaloopastaen i en blender eller kjøkkenmaskin til de er blandet til en glatt pasta.

Varm oljen i en gryte og brun kjøttet raskt i små porsjoner.

Legg alt kjøttet tilbake i kjelen og tilsett sennepsfrø Stek videre i et minutts tid. Tilsett vindaloopastaen og stek videre i minst et par minutter. Det er viktig for smaken at pastaen blir stekt, men det er også viktig at den ikke blir svidd.

Hell i vannet og kok opp. Skru ned varmen, og la koke under lokk i halvannen time. De siste 20 minuttene kan du godt ta av lokket for at sausen skal tykne litt. Men ikke la sausen tykne for mye, da blir sitronsmaken alt for fremtredende. Smak til med salt på slutten av koketiden. Av en eller annen grunn bruker jeg alltid mer salt i denne vindalooen enn i andre indiske retter. Ikke godt å si hvorfor.

Hvis du vil ha grønnsaker i retten kan du tilsette det de siste ti minuttene av koketiden. I vindalooen på bildene har jeg tilsatt noen nepeterninger på slutten av koketiden.




.

16 kommentarer:

  1. Innimellom så snubler en over oppskrifter som frister mer enn andre. Dette ser helt fantastisk ut!

    Jeg skal gjøre mitt første forsøk på dette i løpet av helga. :)

    SvarSlett
  2. ååå dette ser fantastisk ut!! Kryddersammensetningen er perfekt og helt enig at nakkekoteletter er supert i slike gryter.

    SvarSlett
  3. Lagde curry igår og tenkte at det var jammen lenge siden sist jeg lagde indisk. Så godt!!
    Din vindaloo oppskrift ser kjemepgod ut - neper var et interessant innslag.

    SvarSlett
  4. @ Siven: Takk og lykke til med helgekokkelering :)

    @ Janicke: Ja, ikkesant. Nakkiser blir liksom så deiliug møre og saftige.

    @ Ina: Indisk er jo bare superdeilig! Nepene ble med mest fordi jeg hadde et par neper i kjøleskapet som ikke tålte å ligge lenger. Men det passet faktisk veldig godt.

    SvarSlett
  5. Haha! Red Dwarf har jag inte tänkt på på flera år! :-) Det var en väldigt rolig serie! :-D Receptet såg också väldigt gott ut ;-)

    SvarSlett
  6. Hehe, ja den var faktisk ganske morsom. Og takk takk :)

    SvarSlett
  7. Nå står det å putrer, og forventningen er stor etter de herligste duftene å dømme!
    Men et spørsmål til deg Frida ang. sennepsfrø, hva er forskjellen på brune og gule,(hadde bare gule i dag..)?

    SvarSlett
  8. Så spennende! Jeg håper den blir god!

    Når det gjelder sennepsfrø så er jeg ingen ekspert, men jeg tror forskjellen er at de gule sennepsfrøene er litt mildere enn de brune. Hvis man lager sennep, så er det de gule sennepsfrøene som moses til den gule massen, mens de brune utgjør "prikkene" i sennepen. Ja, også vokser de brune i Asia, mens jeg tror de gule vokser i Europa.

    SvarSlett
  9. Den ble supergod! Hadde til lunsj på jobb også, kjøttet var så mørt at kunne spises med skje. Er nok mye sitronens skyld det. Nok en kjærkommen slager i heimen! : )

    SvarSlett
  10. Gøy å høre Gitte! Og ja, det med sitronen har du nok rett i. Det tenkte jeg ikke på. Tenkte bare på den lange koketiden, men selvfølgelig har sitronen noe å si også!

    SvarSlett
  11. Lagde denne i dag. Knallgod, men veldig mye og vannete saus, jeg lot koke uten lokk i 30 minutter, lurer på om jeg skal ha i litt jbkm neste gang.

    SvarSlett
  12. Hyggelig å høre at du likte den. Så rart at den ikke tyknet. Jeg måtte faktisk vanne ut min littegrann fordi jeg synes at den tyknet litt mye. Men JBKM kan sikkert funke fint, hvis du liker det :)

    SvarSlett
  13. Spennende oppskrift, og deilige dufter. Den står og putrer i kjelen nå.

    Et lite spørsmål har jeg derimot og det er mulig jeg er teit, men når jeg puttet det som tilhørte Vindaloo pastaen i blenderen min ble det et festlig prosjekt. Alt la seg til siden umiddelbart og jeg måtte skrape det ned, og dette pågikk lenge. Til slutt helte jeg oppi litt mer olje for at det skulle ta tak på en måte.

    Er det jeg som gjør noe galt, eller bruker jeg feil utstyr ?

    Takker for svar.

    SvarSlett
  14. @ Oddy: Så rart. Min pasta ble veldig flytende egentlig. Men litt ekstra olje høres lurt ut. Litt ekstra vann funker nok også fint. Det skal jo uansett tilsettes både olje og vann senere i prosessen, så det er ingenting i veien for å justere på konsistensen på den måten. Håper vindalooen smakte.

    SvarSlett
  15. No har eg vore på innvandrarbutikk og kjøpt krydder til den store gullmedaljen. Skal lage diverse godsaker til middag søndag.
    Men hundre gram gurkemeie (bla) vare jo ei stund, og kjøkkenskapa mine e fullstappa som det e. Har du nokre gode råd til korleis krydder kan oppbevarast på ein plasseffektiv måte?

    SvarSlett
  16. Hehe, jeg tror du og jeg har samme problem martita. Jeg har også et fullstendig fullstappa og kaotisk krydderskap. Så jeg kunne trengt noen gode tips jeg også ;)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails