mandag 14. mars 2011

Kyllingkebab

Deilige kyllingkebaber krydret blant annet med kanel. Kanelen gir en litt søtlig smak til kebabene, og kan virke litt uvant for mange. Er du skeptisk til mye kanelsmak kan du godt bytte ut kanelen med spisskummin. Det blir like godt. Kyllingkebabene kan for eksempel serveres til en frisk salat og tzatziki.

Jeg har forøvrig funnet oppskriften her, men har endret ørlittegrann på den.



Til fire personer 

600 g kyllingkjøttdeig

1 ss rapsolje

1 liten ss malt kanel  (eller spisskummin)

1 ss sambal oelek (chilipasta)

3 hvitløksfedd

½ stk rødløk

3 ss frisk hakket kruspersille

8 stk trepinner
_______________________________________________________________________________

Finhakk løk og hvitløk. Bland sammen med alle ingrediensene.

Form 8 avlange pølser og klem dem rundt trespydene.

Stek spydene med kyllingkebab i stekeovn ved 220 °C i ca. 20 - 30 minutter (eller til gjennomstekte) eller legg dem på grillen i 5-7 minutter på hver side.

Hvis du har litt ekstra persille til overs, strø over før servering.



Her er kyllingkebabene servert med tzatziki.

11 kommentarer:

  1. Kjempegode, men lager dem nok med litt salt nestegang! :o)

    SvarSlett
  2. Knallgoda! Og takk for tips med litt mynte i tzatzikien...... satt en xtra fin spiss... Skal prøve de med lammekjøtt også c",)

    SvarSlett
  3. Takk for flott blogg, ofte innom den og får gode tips og får inspirasjon til å prøve ut nye ting.Har levd på lavkarbo i snart 5 år,gått ned i vekt og fått mykje bedre helse.I dag vert det kyllingkebab til middag,gler meg:)) ønskjer deg ein fin dag vidare:)

    SvarSlett
  4. @ Anne Lene: Salt er nok ikke så dumt. Nå husker jeg ikke lenger om jeg ikke brukte salt i dissse selv, eller om jeg rett og slett har glemt å nevne det i oppskriften. Men jeg tror jeg tror det er like greit at jeg legger til salt i oppskriften ja.

    @ anonym: Tusen takk for hyggelig kommentar. Artig å høre fra folk som har gått lenge på lavkarbo også. Da antar jeg at du som jeg skal leve på denne måten resten av livet.

    SvarSlett
  5. @ Gitte: Lammekjøtt i disse blir sikkert supergodt! Og ja, mynte i tzatzikien er blitt et must for min del altså!

    SvarSlett
  6. oh, disse var bare fantastiske!! Tusen takk! Du reddet meg akkurat når jeg begynte å bli litt matlei! Også helt uten egg, I like! Veldig bra blogg!

    SvarSlett
  7. Så bra Tine! Og tusen takk :)

    SvarSlett
  8. Hadde ikke pinner i hus, så jeg lagde disse som små pletter. Det ble super godt. Gleder meg til lunsjen i morgen :) Takk for oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Pletter funker jo like bra. Pinnene er bare staffasje ;) Så bra at du likte dem :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails