torsdag 24. mars 2011

Kylling Kokkinisto

Kokkino betyr "rød" på gresk, og kokkinisto er måten mat er kokt i en tomatsaus og får en rødfarge. Kokkinisto er en tradisjonell gresk rett og kan lages på ulike måter med for eksempel kylling eller lammekjøtt. Denne kokkinistovarianten har jeg funnet hos Jamie Oliver, men jeg har minsket mengden sjalottløk. Jeg synes 1 kg var litt i meste laget.


50 ml olivenolje

400 g sjalottløk - skrelt

1 løk - skivet

4 hvitløksfedd

1 stor kylling - delt i 6 - 10 biter

1 boks hermetiske hakkede tomater

1 ss tomatpré

3 laurbærblad

1 kanelstang

5 nellikspiker

1/2 ss allehåndefrø

1/2 ss oregano

1 - 2 glass rødvin

1 ss rødvinseddik
_______________________________________________________________________________

Varm oljen i en kasserolle på medium varme og stek løk og hvitløk forsiktig i fem minutter. Legg løken over i en bolle.

Stek kyllingen i oljen i 5 - 7 minutter til bitene er brunet.

Legg løken tilbake i kjelen sammen med kyllingen. Ha krydder, tomater, tomatpuré og krydder i kjelen. Kok opp og la koke i 10 minitter.

Tilsett vin og eddik. Smak til med salt og pepper. La putre i en time til kyllingen er mør og sausen har tyknet.



9 kommentarer:

  1. Åh så gpdt det ser ut, nå gleder jeg meg til sommer, sol og syden..

    SvarSlett
  2. den skal jeg jammen prøve!
    Har flere kretiske blandingskryddere, så noen ganger forenkler jeg oppskrifter og tilsetter en dasj med dem i stedet for 1 ts av det og 1 s av det..men flere av dem inneholder kanel og laurbær som jeg ser du bruker her. Så de 2 krydderne er hvertfall veldig det jeg forbinder med gresk/kretisk mat.

    SvarSlett
  3. Ser spennede ut -spennede krydder -bokmerker denne (også ;))

    SvarSlett
  4. Dette var en spennende oppskrift! Elsker Jamie ;-D

    SvarSlett
  5. @ Alexia: Så deilig med kretiske krydderblandinger i skapet. Fint å bringe litt av feriefølelsen med seg hjem til hverdagen.

    @ Lila: Mhm! Ikke så lenge igjen til sommeren nå :)

    @ Makronella: Ja, deilige krydder ;)

    @ Janicke: Enig. Digger Jamies oppskrifter.

    SvarSlett
  6. Dette blir dagens middag, får se om jeg kanskje reduserer mengden rødvin. Har ikke fått tak i allehåndefrø, så prøver med litt malt i stedet. Kanskje på tide å starte med middagen snart.

    SvarSlett
  7. Går like fint å bruke malt allehånde. Bare husk å redusere mengden. God middag da Hannem :)

    SvarSlett
  8. Hei! Laga denne idag. Mangla helt allehånde, og gjorde en feil til: trodde jeg ikke hadde hel nellik, så jeg hadde oppi litt malt. Deretter fant jeg nellikspikerne og putta de også oppi. Hadde ca 1/2 glass rødvin, mangla eddik, så jeg hadde litt vann oppi. Maten ble kjempegod, nydelig saus, alle likte den, så dette blir gjentatt. Mulig vi bruker delte kyllinglår neste gang, det var så plundrete å partere den kyllingen.. Som tilbehør hadde vi gresk salat og tzatziki. Prøver kanskje med et lavkarbobrød også neste gang. Dette kan i hvert fall anbefales.

    SvarSlett
  9. Så bra at alle likte den! Vet du, når det står i en oppskrift at man skal bruke en hel kylling, så bruker jeg stort sett alltid bare kyllinglår istedenfor. Ikke bare er det mye enklere, men kyllinglåra er jo den beste og saftigste delen av kyllingen. Gresk salat og tzatziki høres ut som perfekt tilbehør! Namnam!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails