lørdag 5. mars 2011

Fiskegrateng med sellerirot

Kjempegod fiskegrateng! Smaken er akkurat slik jeg ville ha den, men jeg har litt å gå på med tanke på konsistensen (litt for fast). Neste gang tror jeg at jeg skal kutte den en eggeplomme kutte ned på fiskekraften, og øke litt på fløte/creme fraiche. Oppskriften er god nok til at jeg gjerne videreformidler den som den står nå, men jeg får heller komme med en oppdatering når jeg har testa ut den nevnte justeringen.



400 g kokt torsk

300 g sellerirot

2 hardkokte egg i terninger

4 eggeplommer

2 dl fiskekraft

2 dl fløte/creme fraiche

muskat

salt & pepper

smør

malte mandler

bacon
_______________________________________________________________________________

Kutt selleriroten i terninger og kok terningene i litt lettsaltet vann i noen minutter til de begynner å bli møre.

Visp eggeplommene inn i fiskekraften og fløte/creme fraiche. Varm forsiktig opp til sausen begynner å tykne. Du kan godt feite opp gratengen litt med å tilsette litt smør i sausen også. Smak til med salt, pepper og muskat.

Ha sellerirotterninger, kokt torsk og kokte egg i sausen og rør godt.

Smør en ildfast form, og hell gratengmassen over i forma. Strø malte mandler over, og legg noen skiver bacon over tilslutt. Stek på 200 grader i en halvtimes tid, eller til baconet på toppen er blitt sprøtt.




.

6 kommentarer:

  1. Dette så godt ut, og så liker jeg tanken på å slippe å piske eggehviter, for det er noe av det jeg liker minst. Så dette kommer til å bli testa ut!

    SvarSlett
  2. Hahaha, jeg VET! Å piske eggehviter er noe av det kjedeligste som finnes!

    SvarSlett
  3. Ser supergod ut!! Elsker fisk og har blitt veldig glad i sellerirot :-D

    SvarSlett
  4. Ja, jeg er også litt hekta på sellerirot om dagen. Veldig anvendelig grønnsak altså.

    SvarSlett
  5. Det står ikke hvor mange personer oppskriftene er beregnet på her? Eller har jeg gått glipp av noe? :-)
    (For min del er det akkurat det samme, men min mor er ikke like begeistret for å ta ting på feelingen, og det er henne jeg finner oppskrifter for).

    SvarSlett
  6. Hei Renathe. Du har rett i at jeg ikke er så flink til å skrive hvor mange personer rettene er til. Jeg pleier jo alltid å lage mye mat selv, slik at jeg har rester til overs til morgendagens måltider. Ofte, når jeg ikke skriver noe om hvor mange personer middagen er til, snakker vi vel om 4 personer. Jeg prøver å hvertfall å huske å notere det i oppskriften når det er beregnet til flere eller færre. Men denne burde vel rekke fint til 3-4 personer.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails