tirsdag 22. mars 2011

Arabisk salat

En enkel klassiker på mezebordet.


2 tomater

1 agurk

litt hakket bladpersille

evt. litt finhakket løk

saften av en halv liten sitron

en god klunk olivenolje

salt (gjerne maldon)

pepper

sumac (kan utelates om du ikke får tak i)
_______________________________________________________________________________

Skrell evt. agurken. Hvis den har en veldig stor/bløt kjerne kan det være lurt å skrape litt av kjernen ut. Skjær tomater og agurk i små terninger. Bland alle ingrediensene bortsett fra krydderet. Smak til med salt og pepper, og strø sumac på toppen.

Salaten serveres typisk på et mezebord eller som en forrett. Men den passer fint til kylling, kjøtt eller fisk som hovedrett også.

Sumac



.

10 kommentarer:

  1. nam nam :-D Friskt å godt! Sumac har jeg aldri smakt..spennende!

    SvarSlett
  2. Ja, friskt! Sumac er veldig mildt, så det er ikke noen krise om man ikke får tak i det altså. Om man skal si noe om smaken, så er det ganske syrlig. Men man får jo mye syrlighet fra sitronen også. Men jeg bare digger fargen på sumacen.

    SvarSlett
  3. Ja, det så jo rålekkert ut!! Lekkert med farger på maten :-D Får nok ikke tak i det her ute på denne lille øya men får lete når jeg skal til storbyen!

    SvarSlett
  4. Ja, du får gjøre det. Det fine med krydder er jo at det holder seg godt i skapet. Og på innvandrerbutikker er det jo også billig. Så det er jo bare å hamstre når man er i byen :)

    SvarSlett
  5. Enkle salater med smak er digg -særlig nå som det går mot sommer (og grillsesong ) to dager med mildvær og det kribler ) sumac er ukjent for meg og, men er vel snart på tide med en tur på innvandrer butikken igjen -setter det på listen.

    SvarSlett
  6. Åh! Grillsesong! <3 Nå begynte det å krible litt her også!

    SvarSlett
  7. Enkelt og godt, skal testes!

    SvarSlett
  8. Er dere ikke i gang med grillsesongen enda? Min bedre halvdel mener at 20 minus ikke er noen hindring har jeg inntrykk av. Vi var derfor i gang i januar:)

    Denne salaten er jo helt genial og passer til alt! Ser skikkelig lekker ut! Sumac har jeg sett på centra på Høvik-jeg har nemlig selv vært på jakt etter det siden det er i en del av oppskriftene til jamie oliver i hans Amerikabok!

    SvarSlett
  9. Linn: Din bedre halvdel er en mann etter mitt hjerte. En kar med prioriteringene i orden altså!

    Og kudos til Centra på Høvik! De imponerer! Igjen! Kongebutikken!

    SvarSlett
  10. Hei Cecilie.

    Det er helt normalt at vektnedgangen ikke er jevn, men går i rykk og napp. En ukes stillstand er ingenting å bry seg om. Dager og til og med uker med stillstand er noe alle opplever innimellom, uansett hvor flink man er med maten. Kroppen er ingen maskin vet du. Dessuten sies det visstnok at det kan ta tre fire uker i ketose før kroppen virkelig kommer inn i "fettforbrenningsmodus".

    Menyen din ser fin ut den, så jeg synes du bare skal fortsette som før, og så løsner det nok skal du se. Husk at det er lurt å måle seg med målebånd også. Av og til kan det skje endring i centimeter, selv om det ikke skjer endringer på vekta.

    Hvis du fortsetter som nå og det fortsatt står stille etter tre fire uker kan det være en ide å prøve seg på noen endringer. Det første jeg ville forsøkt på er å bytte ut lavkarbobrødet med noe annet. Det er mange som opplever at lavkarbobrød er en såkalt "partystopper".

    Ellers ser jeg at du drakk champagnebrus for noen dager siden. Det er sånt som kan skje. Men selv om det ikke ga utslag på sticksene dine, kan det godt hende at det ga deg noen dagers tilbakeslag.

    Ellers anbefaler jeg at du tar turen innom lavkarbo.no. Der er det mye erfarne og inspirerende mennesker med tonnevis av kunnskap, og mange nyebegynnere i samme situasjon som deg. Dette er en fin tråd å starte med.

    Og du... Hold deg inne i snøstormen du, og spar gåturene til dager med litt hyggeligere vær ;)

    Lykke til videre.

    Frida

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails