søndag 20. mars 2011

Squashcarbonara med laks og dill

Jeg er mildt sagt hekta på carbonarainspirerte sauser om dagen. Og med litt dill i sausen blir det deilig saus til laks.


Fire porsjoner

3 eggeplommer

1,5 dl fløte

3 toppede ss revet parmesan

en neve hakket frisk dill

pepper

2 squash

1/4 liten sellerirot

600 g laksefilet i terninger

olje

salt og pepper

santa maria fish & seafood-krydder
________________________________________________________________________________

Kutt squashen i strimler med et juliennejern. Legg strimlene i et dørslag  og salte dem godt. La dem ligge og renne av i minst en halv time.

Sett ovnen på 200 grader.

Rens selleriroten og strimle den med juliennejernet. Legg strimlene i sitronvann frem til de skal stekes, slik at de ikke blir misfarget.

Ha lakseterningene i en ildfastform. Ha litt olivenolje, salt, pepper og santa maria fish & seafoodkrydder over fisken. Bruk hendene og bland godt til olje og krydder dekker fisken godt.

Ha eggeplommer, fløte og parmesan i en kjele. Varm opp blandingen under konstant omrøring til den tykner. Smak til med pepper og fersk dill.

Sett fisken i ovnen og la steke i 7-10 minutter. Pass på at den ikke blir for mye stekt.

Ha litt olje i en stekepanne, ta selleriroten ut av sitronvannet og stek den i oljen i et par minutter. Skyll saltet godt av squashen og klem overflødig vann ut. Tilsett squashen i stekepanna sammen med selleriroten og stek til squashen er gjennomvarm, et minutt eller to.

Tilsett halvparten av carbonarasausen i pannen sammen med squash og selleri og rør godt.

Fordel squashblandingen på fire tallerkner. Hell resten av carbonarasausen over, og topp med laksebitene. Pynt evt. med noen dillkvaster og kanskje noen reker hvis du har.




.

19 kommentarer:

  1. Hvor kjøper man juliennejern?

    SvarSlett
  2. De har det vel de fleste steder de har litt godt utvalg av kjøkkenutstyr. Bor du i Oslo anbefaler jeg Culina i Torggata. IKEA eller Jernia har sikkert også juliennejern.

    SvarSlett
  3. Å fyttikatta, dette så godt ut! Skal prøves ut på tirsdag!

    SvarSlett
  4. Mente jeg kommenterte denne -men har vel glemt siste knappen ........
    Pasta og laks er knallgodt så er sikker på at dette og er det. Juliennejern trenger jeg og -bare det å huske det når en er i nærheten av rette butikker da .......

    SvarSlett
  5. Hannem: Håper den faller i smak da ;)

    Makronella: Ja, det var digg altså. Juliennejernet er blitt et must på mitt kjøkken. Bruker det oftere og oftere. Så løp og kjøp!

    SvarSlett
  6. Takk for alle de flotte oppskriftene dine. I dag skal jeg prøve meg for 3. gang på en av de med denne!

    SvarSlett
  7. Og tusen takk tilbake på deg Lars-Martin, for en hyggelig tilbakemelding. Jeg håper laksecarbonaraen faller i smak :)

    SvarSlett
  8. Det derre jernet var ikke bare enkelt å bruke... Er det noen spesiell teknikk???

    SvarSlett
  9. Hmm... Nei. Jeg vil vel anta at det varierer litt fra type til type og grønnsak til grønnsak. Med mitt jern er det viktig at jeg jeg trykker det godt ned når jeg bruker det. Men ellers ingen triks. Sorry :/ Hva skjer når du bruker det?

    SvarSlett
  10. Dette var fantastisk godt!

    SvarSlett
  11. Hvor kjøpte du ditt julienne jern? Har kjøpt et men synes ikke det var noe bra, blir strimler, men de henger veldig sammen og blir bare tull.. :-/ er veldig glad i squash spagetti, men måten jeg har gjort det før, altså skjære for hånd, er veldig tungvindt og tar tid.

    SvarSlett
  12. Jeg kjøpte mitt på Culina (gml. Gulbrandsens glaasmagasin) i Torggata, Oslo :) Veldig bra juliennejern.

    SvarSlett
  13. hm merkelig for jeg kjøpte faktisk mitt også på Culina. Det er helt sølvfarget. Kanskje jeg ikke gjør det rett! Er litt små frustrerende ihvertfall :-)

    SvarSlett
  14. Hmm. Ja mitt er også sølvfaraget. Men jeg må innrømme at jeg knotet litt før jeg fikk dreisen på det altså.

    SvarSlett
  15. Ok takk! Utrolig flott blogg, elsker den og lager middag herfra hver dag ;-) Hjelper meg virkelig når det gjelder å holde lchf ved like!

    SvarSlett
  16. Tusen tusen takk asnnie. Det er så stas å høre at folk finner inspirasjon, og faktisk tester ut oppskriftene :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails