fredag 18. mars 2011

Fløtegratinert sellerirot

Et deilig alternativ til fløtegratinerte poteter.



1/2 stor sellerirot

1/2 løk

2 fedd hvitløk

smør

salt og hvit pepper

ca. 3 - 4 dl fløte

revet ost
________________________________________________________________________________

Sett ovnen på 180 grader og smør en ildfast form godt med smør.

Rensk sellerirota og skjær den i biter, som du igjen skjærer i tynne skiver. Hakk løken og hvitløken.

Legg sellerirot, løk og hvitløk lagvis i den ildfaste formen. Salte og pepre mellom lagene. Hell fløte over selleriroten. Hvor mye fløte du trenger er litt avhengig av formen på den ildfaste formen. Jeg liker å helle på fløte til fløten dekker selleriroten ca. 3/4 opp. Altså sånn at sellerirot stikker opp over fløten.

Sett den ildfaste formen i ovnen, og la steke i ca. en halv time. Ta formen ut, strø godt med revet ost over, og la steke i en halv time til, eller til osten begynner å bli gylden og selleriroten er mør.



Her har jeg servert sellerirotgratengen til svinestek med persillesmør.

11 kommentarer:

  1. MMmmm nam -synd jeg har spist middag :) Denne skal prøves, det er helt sikkert

    SvarSlett
  2. MMM, teller dager til jeg kan spise fløte:)

    SvarSlett
  3. Makro: Hehe, jeg er sikker på at middagen din var utmerket i alle fall ;)

    Line: Åh, det skjønner jeg. Fløtefri matlaging kan være en utfordring altså.

    SvarSlett
  4. hi hi middagen min var helt topp den -og fløtegratinert selleri hadde passet såååå godt ;)

    SvarSlett
  5. Oaaaawwwww.... yummi.... er jo så fæn av sellerirot og bruker den til så mye, hvorfor har jeg ikke kommet på dette. Du er smrt du:-) Dette skal absolutt prøves. Nam,nam gleder meg alt til den står der klar til å nytes. Takke for oppskriften. Knib

    SvarSlett
  6. Jeg har nettopp oppdaget selleriroten-eller den har vært voksenmat for meg inntil nå. Ser superdigg ut!

    SvarSlett
  7. @ Lavkarbojenta: Ja, det er bare å glede seg. Dette var deilig ;)

    @ Linn: Jeg er egentlig ganske fersk på sellerirotfronten selv. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg synes sellerirot var så forferdelig da jeg var liten. Sellerirot er jo supergodt!

    SvarSlett
  8. Nydelig oppskrift. Det smakte faktisk mye bedre enn med poteter. Jeg er nybegynner på lavkarbomat og har stor glede av oppskriftene dine. Tusen takk for at du deler :-)

    SvarSlett
  9. Så hyggelig å høre. Lykke til videre med lavkarbokosten :)

    SvarSlett
  10. Denne har jeg laget mange ganger og er en storfavoritt. Veldig glad for at jeg ble styrt i denne retningen en gang for et par-tre år siden da jeg trengte inspirasjon til god middagstilbehør.
    Denne gratengen er så god at jeg ikke trenger noenting ved siden av heller.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails