lørdag 16. januar 2010

Ostekneks / ostechips

Disse kan brukes til så mangt. Jeg spiser dem som kjeks, som knekkebrød med pålegg, til taco istedenfor nachochips eller rett og slett som snacks - gjerne med dip.

Bruk Kavlis skivet ost i den smaken du foretrekker. Mine favoritter er jalapeño eller bacon. Vær oppmerksom på at varianten med paprikasmak ikke vil fungere.

Klipp til et bakepapir så det passer på glassplaten du har inne i mikrobølgeovnen din. Legg fire skiver ost på bakepapiret og kjør osten i mikroen på full guffe i tre minutter.

Ta ut og kjøl av. Ostekneksen har nå blåst seg opp og blitt sprø.

Husk at du må mikre osten kortere tid dersom du  lager færre enn fire osteskiver av gangen. Det kan også være forskjeller mellom ulike mikrobølgeovner, så det er mulig du må mikre ostekneksen kortere eller lenger tid enn det jeg må gjøre.


Farlig gode!



På de to nederste bildene har jeg skjært osteskivene i fire avlange biter. Dermed får du ostechips som egner seg fint til dip. På det ene bildet er ostechipsene servert med løkdip, og på det andre med paprikadip.

14 kommentarer:

  1. Disse e blitt en livredder i en travel hverdag ;)Kan fortsatt ha taco i helgen!

    SvarSlett
  2. Ja, også så gode da gitt!

    SvarSlett
  3. Dette var noe av det beste jeg har smakt. Jeg har før prøvd meg på vanlig ost med krydder i stekeovnen. Når jeg ikke hadde mer KAVLI-ost igjen så testet jeg vanlig Synnøve-ost med kyllingkrydder i kveld. Da tok jeg to minutter i stedet for tre. Det var også kjempegodt, men osten blåste seg ikke opp. Ble bare sprø. Og nam-nam :)

    SvarSlett
  4. Mmm, ja ikke sant de er gode! Deilig med noe som knaser ;)

    SvarSlett
  5. Går det an å ha osten i stekovn, istede for micro? Har ikke micro....

    SvarSlett
  6. Ja, det går helt fint. Sett ovnen på 200 grader og stek til osten bobler ordentlig og begynner å bli litt gylden i kantene. Jeg husker ikke akkurat hvor lang tid det tar, så du får prøve deg frem litt.

    SvarSlett
  7. takk! Det skal prøves idag :)

    SvarSlett
  8. Prøvde dem nettop og de var KNALLGODE!!

    Men ehm.... Hvordan får du AV bakepapiret på undersiden??? Det satte seg dønn fast!! Skal prøve igjen rett på glassplaten og se hvordan det går!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis papiret sitter dønn fast har du brukt matpapir. Det funker IKKE, du må bruke bakepapir! 😉

      Slett
  9. Ja, ikkesant de er gode?

    Jeg har ikke hatt problemer med å få dem av bakepapiret... Men hva slags bakepapir bruker du? Det er ikke tilfeldigvis euroshopper sitt? I så fall må du bytte ut bakepapiret med et annet merke ;) Det euroshopperpapiret har en tendens til å lime seg fast i det meste.

    SvarSlett
  10. Hei, du har svart alt jo!? ;oD

    Du, det aner jeg faktisk ikke - er bare en hvit rull, men mistenker at det er noe billig dr..! Lavkarbobrødet mitt setter seg fast også. MEGET mulig det er Euroshopper sitt da ja....

    Tenker jeg donerer det til barnebarna for tegning ;oP
    Tuuusen takk for tips/oppdkrift, de var rågode (selv med litt papir på)

    Jeg legger ut 'oppskriften' på min hjemmeside og låner bildet ditt om det er greit? Prøvde å t et eget men det var for mørkt i stua nå gitt. Men har naturligvis linket til bloggen din ;o) Håper jeg kan stjele flere!? Vil gjerne prøve pizzabunnene dine også.

    SvarSlett
  11. Det er bare hyggelig. Oppskrifter er til for å stjeles og deles ;) Lykke til med pizzabakinga!

    SvarSlett
  12. Åh, så flott ;o) Har planer om å søke etter en del oppskrifter som tiltaler meg/oss(min mann og jeg), så tenker jeg at det blir noen egenkomponerte etterhvert. Har jo noen idéer allerede ;o)
    Gir deg en tilbakemelding på pizzabakinga når det er gjort.

    SvarSlett
  13. Gur så utruli gode dem var. nam nam;-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails