mandag 26. april 2010

Mandelpannekaker

Nydelige mandelpannekaker! Når man lager pannekaker uten mel blir de ikke like elastiske som vanlige pannekaker, og dermed vanskeligere å snu. Jeg har derfor hatt bittelitt fiberhusk i røra for å få den til å henge bedre sammen. På den annen side blir pannekakene litt tørrere når man har fiberhusk i dem, så her får du selv veie for eller i mot. Hvis du lager dem uten fiberhusk anbefaler jeg at du ikke lager dem så store, og at du steker dem på relativt lav varme slik at de rekker å stivne tvers igjennom før du snur dem.

Jeg liker å spise disse med litt rømme og litt blåbær. Hvis du vil spare litt på karbene kan du gjerne bytte ut blåbærene med bringebær som har færre karbohydrater. Eksperimenter også med krydder i pannekakene. Det blir nydelig med litt kanel, vanilje eller kardemomme i røra.



2 egg

1 dl finmalte mandler

1/2 - 1 dl kremfløte

evt. 1 liten ts fiberhusk

et par klyper salt

et par klyper sukrin

litt smør til steking
__________________________________________________________________

Bland alle ingrediensene. Ikke ha all fløten i med en gang. Bruk en halv desiliter, og justér heller etter hvert hvis det viser seg at røra blir for tykk. 

Rør sammen og stek på middels varme i litt smør. 

Mandelpannekakene er ikke like myke som vanlige pannekaker med mel. Derfor er det vanskelig å rulle dem sammen uten at de blir ødelagt. Her har jeg smurt litt rømme og blåbær utover en pannekake, lagt en ny pannekake på toppen og delt dem i fire. Nam! 


15 kommentarer:

  1. Nam nam nam. Har vurdert å prøve selv, så denne skal absolutt utprøves.

    SvarSlett
  2. Du har en virkelig flott blog! Takk for all vennlig omtale. Det er hyggelig at du liker oppskriftene mine.:)
    Når jeg steker tynne pannekaker bruker jeg kun egg,fløte og litt salt. Bruker en liten panne.
    Dette synes jeg gir det beste resultatet av de oppskriftene jeg har prøvd:)

    Hilsen og klem fra Nannah

    SvarSlett
  3. Line: Ikke noe å vurdere vet du, bare å sette i gang ;)

    Nannah: Tusen takk. Og du fortjener all verdens vennlig omtale. Du har helt utrolig mange flotte oppskrifter, og er en kjempeinspirasjon. Nå ser jeg at du har laget en tråd inne på lavkarbo.no hvor du har samlet alle oppskriftene dine, men du med dine matlagingsevner burde egentlig starte en egen matblogg! Det hadde uten tvil blitt tidenes beste lavkarbooppskriftsblogg!

    SvarSlett
  4. sikkert en god ide...men jeg suger på data så det spørs om den ville blitt særlig fin:D

    Nannah.

    SvarSlett
  5. Det hadde gått så fint atte. Bare å velge seg en bloggplattform (a la blogspot) velge et enkelt forhåndsdefinert design, så går jo dette med utseende av seg selv. Er ikke utseendet som teller uansett vet du, men innholdet. Også lærer man seg jo etterhvert (sa hun som har våte drømmer om en Nannahoppskriftsblogg).

    SvarSlett
  6. jeg er ikke helt ukjent med bloggverden...har jo hatt denne en stund
    http://nannah.blogg.no/
    Ingen oppskriftblogg riktignok...men vi får se. Kansje lar jeg meg inspirere av deg! :))

    Nannah.

    SvarSlett
  7. Du kan jo dette. Du har en vakkernydelig blogg Nannah. Det er virkelig et eksempel på en blogg med innhold! Takk:)

    SvarSlett
  8. Åh jeg lurer på om jeg skal smøre disse med LITT Smør, kanel og natreen jeg! kanskje det blir som lefse nesten:) evt litt gomme!

    SvarSlett
  9. Vet ikke hvor mye de vil ligne på lefse i konsistens, men jeg tror uansett at det blir godt med smør, kanel og søtning. God ide!

    SvarSlett
  10. funket fint å ha røren i vaffeljernet ;)

    SvarSlett
  11. Mandelvafler. Så god ide Belinda. Kanskje det er lurt med litt bakepulver i røra for å få dem mer vaffelaktige?

    SvarSlett
  12. Hei!

    Fantastisk blogg. Mykje godt oppskrifter til inspirasjon til oss nybyrjarar =)

    Eg lurer på kva du brukar for å få mandalane finmalt?

    SvarSlett
  13. Takk Stine, hyggelig å høre :) Jeg bruker en blender til å male nøtter og frø. Bare pass på at du ikke har for mye nøtter i blenderen av gangen. Det er lettere å få til med små mengder av gangen.

    SvarSlett
  14. Hva er best av natreen og sukrin? Og er jeg nødt til å bruke det i denne røra? :)

    SvarSlett
  15. Personlig foretrekker jeg sukrin, men det er en smakssak. Du må ikke ha det i røra. Jeg synes pannekakene blir best med, men det er også en smakssak ;)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails