fredag 30. april 2010

Jordskokksuppe

Jordskokken - en uanseelig liten knudderknoll - har vært en slags hype blant kokker, hobbykokker og restauranter. Når man leser at smaken skal være en blanding mellom artisjokker og trøfler kan man jo forstå det. Men jeg har ikke sett jordskokken i butikken før nå. Så når jeg plutselig fant en liten pakke jordskokk på Meny måtte jeg bare kjøpe den og selv finne ut hva all oppstandelsen dreide seg om.

Jordskokken med sine 14 karber per 100 gram er nok ikke et alternativ dersom du lever på et ketogent kosthold. Men hvis du kostholdsmessig er litt rundere i kantene (Fedon, Lutz m.m), så er jordskokken et alle tiders alternativ til poteten. Jordskokken inneholder visstnok ikke stivelse, men karbohydratet inulin som til tross for søt smak går ufordøyd gjennom tarmen, og dermed ikke påvirker blodsukkernivåene. Mer om jordskokken og inulinets positive effekter kan du lese her og her.

(Oppdatering: Lena Beatrice har fått svar fra Bioforsk om karbohydratinnholdet i jordskokk, som du kan lese her. Når man trekker fra inulinet som ikke tas opp av kroppen, står man igjen med ca. 3 gram karbohydrater per 100 g. Noe som gjør jordskokken langt mer egnet for LCHF-ere enn jeg først trodde.)

Jordskokken kan tilberedes på samme måte som potet, stekes, kokes, bakes, moses eller til og med friteres i tynne skiver til chips. Her har jeg valgt å lage en suppe, fordi jeg ville lage en rett der jordskokken står i sentrum for oppmerksomheten  når jeg først hadde funnet denne litt utilgjengelige grønnsaken.

Og dommen? Jo, det var godt! Jeg kjente helt klart denne artisjokklignende smaken av suppa. Det var ikke revolusjonerende. Men godt. De stekte jordskokkbitene på toppen av suppa var viktige for at den ikke skulle bli for endimensjonal, de var søte og deilige sammen med den litt mer nøtteaktige smaken av suppa. Jeg tror nok at jeg kommer til å lage dette igjen. Om jeg finner jordskokken på butikken igjen da.



Til fire personer trenger du:


500 -600 g jordskokk 

olje til steking

1 liter kyllingkraft

2 dl kremfløte

salt og nykvernet pepper
__________________________________________________________________

Skrell jordskokkene og legg til side en knoll eller to som skal brukes til garnityret. Resten av jordskokken skjærer du i terninger og steker lett i litt olje.

Hell kyllingkraften over jordskokkene og la dem koke til de er møre. Dette tar ca. 15 minutter.

Ta jordskokkene og en del av kraften, samt fløten i en en blender og kjør til suppa er fløyelsmyk. Ta vare på resten av kraften. Grunnen til at jeg ikke har all kraften oppi blenderen sammen med jordskokkene er at store mengder varm væske i en blender kan føre til mye søl. 

Hell jordskokkpureen tilbake i kjelen og rør inn kraften du satte til siden. Kok opp og smak til med salt og pepper.

Jordskokken du la til side for garnityr skjæres i tynne skiver og stekes godt i olje. Fordel suppa i fire tallerkner og garner tallerknene med de tynne jordskokkskivene, og noen friske urter.



Her har jeg garnert suppa med jordskokkskiver, litt sprøstekt spekeskinke og fersk timian. 

2 kommentarer:

  1. Vil bare si at jeg elsker bloggen din! <3
    Skal begynne til uka med å slanke meg, og du har vært en god inspirasjon!
    Utrolig flotte oppskrifter jeg skal prøve!
    hilsen anita : )

    SvarSlett
  2. Hei Anita!

    Tusen tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg setter veldig stor pris på det.

    Av og til glemmer jeg at det er slanking jeg (blant annet) driver med her. Med dette kostholdet er man jo mett og fornøyd på god mat, samtidig som at man rusler nedover i vekt. Det er jo egentlig helt fantastisk.

    Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt. Jeg tror du kommer til å trives på dette kostholdet ;)

    Klem fra Frida.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails