søndag 13. februar 2011

Frokostrundstykker


Det er artig og fascinerende å se hvordan oppskrifter vandrer rundt, lever sitt eget liv, gir inspirasjon, og ender opp i andre enden som noe annet. Her kommer et lite eksempel som illustrerer godt hva jeg mener.

Det hele begynte med at Nannah la ut sin oppskrift på "Brød til snitter og andre smørbrød" på lavkarbo.no. Det brødet var så godt at jeg kopierte oppskriften, og la det ut på denne bloggen som Solsikkebrød. Så lot Makronella seg inspirere, og gjorde om solsikkebrødoppskriften til Focaccia ved blant annet å bytte ut solsikkefrø med sesamfrø. Det synes jeg var en så god idé, at jeg flikket litt på Makronellas oppskrift, og la ut min variant av Focaccia. Etter å ha laget focaccia noen ganger kom jeg på ideen om at dette måtte kunne brukes til hamburgerbrød. Så da flikket jeg enda litt mer på oppskriften, og la ut denne oppskriften på hamburgerbrød. Den oppskriften likte Marjusen fra lavkarbo.no så godt, at han kopierte den og la den ut der. Det lot Gerd, også fra lavkarbo.no, seg inspirere av, og la ut sin oppskrift på Frokostbrød basert på hamburgerbrødoppskriften. Og nå har altså jeg latt meg inspirere av Gerds frokostbrød, og kommer med en oppskrift på frokostrundstykker.

Og dette er egentlig bare en liten del av historien. Jeg har sett flere avløpere og varianter av disse oppskriftene rundt omkring. Line fra LilaLife har for eksempel kalt solsikkebrødet for solsikkeruter, og har laget flere varianter av det, blant annet urtebrød, og disse melkefrie lavkarbobriksene, som igjen inspirerte Janicke fra En Sunn Familie til å lage disse solsikkebriksene med oregano. En annen populær avløper er de grove tekakene til Lena Beatrice. Og jeg kunne fortsatt... Kanskje du kjenner til noen artige avløpere?

Så hva skal man si annet enn å sende en stor takk i retning Nannah, for å være den som egentlig startet moroa?


Her kommer min versjon av rundstykkene. De ble ikke annerledes enn Gerd sine fordi jeg tror at de nødvendigvis blir bedre på denne måten, men mest fordi jeg måtte tilpasse oppskriften etter hva jeg hadde i skapene mine, og hva slags rester jeg synes var greit å få brukt opp.

Jeg tilsatte også et par tre teskjeer nigellafrø (også kjent som svartkarve, svartkummin, kalonji og løkfrø), fordi jeg synes det gir en fantastisk smak til brødbakst. Smaken kan kanskje minne litt om en blanding mellom valmuefrø, oregano, løk, spisskummin og karve. Nydelig! I tradisjonell medisin er Nigellafrø brukt mot mange sykdommer, blant annet diabetes, fordi den visstnok skal være blodsukkerdempende. Av den grunn kalles frøene for Habbat al Baraka i Midtøsten - altså Det velsignede frøet. Men jeg vet at de kan være vanskelige å få tak i for noen, så de kan fint droppes, eller erstattes med annet krydder, for eksempel litt oregano.


1 dl sesamfrø

0,5 dl solsikkekjerner

0,5 dl kruskakli

0,3 dl linfrø

2 dl revet ost

4 egg

1 ss fiberhusk

0,5 ts salt

1 ts bakepulver

2 ts nigellafrø (kan utelates)

evt. valmuefrø eller sesamfrø til pynt
_______________________________________________________________________________

Mal sesamfrø og solsikkekjerner i en blender. Bland sammen alle de tørre ingrediensene i en bolle.

Visp sammen eggene og bland dem i røra. La røra stå i noen minutter. Dersom røra ikke er tykk nok, kan du blande litt mer kruskakli i den for å få den tykkere.

Form røra til passe store rundstykker. Jeg synes det er lettest å gjøre dette med en spiseskje som er dyppet i vann.

Strø evt. pynt på rundstykkene og stek dem på 180 grader i 15-20 minutter.


Her har jeg servert rundstykkene med makrell i tomat og serranoskinke. For dem som synes at det er for mange karber i butikkjøpt makrell i tomat, sjekk ut Janickes oppskrift på hjemmelaget makrell i tomat.

48 kommentarer:

  1. Disse ser fantastisk gode ut! Ser ut som ordentlige høykarbo te-briks! Disse skal garantert testes ut!
    Forresten rart hvordan oppskriftene varierer fra munn til munn. Små endringer blir gjort hele tiden! ;-)

    Ha en fortsatt god morsdag!

    SvarSlett
  2. Takk for masse bra brødtips, har bakt både grovbrød og hamburgerbrød, og synes det er fantastisk at det finnes gode alternativer de dagene man ikke orker spise omelett til frokost og lunsj... Men jeg lurer på: hva er egentlig fiberhusk? Hvilken funksjon har det, og hvor kjøper du det?

    SvarSlett
  3. @ Linn: Ja, bra tekstur på disse altså. Og ja, artig med disse stadige endringene. Men det er jo kjempeflott. Noen ganger skjer det forbedringer, noen ganger forenklinger, og noen ganger blir det noe helt annet enn originalen.

    @ Anonym: Jeg har skrevet litt om fiberhusk hvis du åpner den siden som det er linket til helt øverst til høyre som heter "Ingredienser".
    Står om fiberhusk nesten nederst på siden.
    http://lchf-bloggen.blogspot.com/p/ingredienser.html

    SvarSlett
  4. Morro hvordan oppskrifter blir rene vandrehistoriene :)
    Lenge siden jeg har bakt solsikkebrødet nå -tror jeg må frem med det igjen -i denne varianten :)

    SvarSlett
  5. Ja, det er faktisk litt gøy. Solsikkebrødet er en genial grunnoppskrift egentlig. Den kan jo varieres i det uendelige. Alt etter som hva man har i skapet.

    SvarSlett
  6. Artig å dele sine oppskrifter med andre, og artig å mikse det fram til sin variant ;O)
    Jeg har prøvd meg fram med flere typer pizzabunn, men har ikke funnet den opptimale oppskriften enda...kanskje den finnes her hos deg....må skjekke jeg.
    Har tenkt å legge ut noen oppskrifter i løpet av uka jeg også.

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke lagt ut noen pizzabunnoppskrift ennå i mangel på oppskrifter jeg synes er gode nok. Men nå i helgen testet jeg ut Melusine sin variant. Det er den beste jeg har prøvd så langt.
    http://www.enjoydiary.net/no/melusine/diary?date=2011-02-06

    Ønsker deg også en god uke :)

    SvarSlett
  8. Artig å lese om oppskrifter på vandring :-)
    Faktisk skal jeg lage disse NÅ!
    Takk for en blogg med masse inspirasjon.

    Lise

    SvarSlett
  9. Takk selv, Lise. Og lykke til med kveldsbaksten! Håper du liker rundstykkene :)

    SvarSlett
  10. Veeeldig gode. Hadde gresskarfrø og urtekrydder i også. :)

    SvarSlett
  11. Takk skal du ha Frida!
    Skal se etter.
    Jeg spiser lite brød, når jeg spiser det er det selvffølgelig lavkarbo. Det er faktisk bare en god pizzabunn jeg savner.
    Prøvde ut en i går med en del mandelmel i, men den falt ikke i smak. I dag laget jeg ostekjeks..ost stekt i ovnen. Tok av pizzafyll fra pizzan i gar å la på ostekjeksen, det smakte bra ;O)

    SvarSlett
  12. @ Lise: Godt å høre. Lurt med gresskarfrø og urtekrydder :)

    @ Linda: Jeg er enig med deg. Jeg tror det er vanskelig å få til en skikkelig pizzabunn på lavkarboingredienser. Pizza er og blir hvetebunn, og ingen andre melsorter (nøttemel eller hva det måtte være) har akkurat de samme egenskapene som hvetemel. Dessverre. Særlig når man egentlig vil ha en sånn tynn, sprø italiensk bunn. Melusine sin bunn smakte godt synes jeg. Jeg fikk den sprø i kantene og luftig i bunn, og den lot seg spise uten kniv og gaffel. Men hvetebunn er det jo ikke.

    SvarSlett
  13. Så morsom oppsummering Frida!! Det er så gøy å se hvordan oppskriftenen forandres :-D Disse rundstykkene skal testes...ser helt fantastiske ut. Tror jeg skjeldent lager samme oppskrift flere ganger...det blir alltid en forandring etter hva som er i skapene :-D Takk for et fint innlegg!!

    SvarSlett
  14. Jeg pleier å gjøre om på hamburgerbrød oppskriftene dine.Jeg koker opp linfrø og vann og lar det står litt, da blir det en seig hinne rundt som binder veldig bra. Dropper fiberhusk og har både den seige guffen og linfrøene i børdet- brødene kan enklere benyttes som pitabrød da de henger bedre sammen. ( spør meg ikke om mengde, jeg slumper)

    SvarSlett
  15. Lagde disse til lunch i dag, og de var veldig gode!! Hadde ikke nigellafrø, men smakte godt likevel. Minner om ordentlige grove rundstykker i smak og konsistens.

    SvarSlett
  16. Denne oppskrifta kunne ikke kommet mer beleilig,skal bakes i dag, og imorgen blir de med på tur og til hotellfrokost. Har ringt rundt på jakt etter nigella-frøene, og endelig napp fikk jeg på Vatan import i Herslebsgate!

    SvarSlett
  17. Lurer litt på ca.hvor mange rundstykker dette blir? Kommer selvfølgelig an på størrelse og behag etc. men siden det er forholdsvis lite frø og kruska..... hever de endel?

    SvarSlett
  18. @ Janicke: Ja, ikkesant det er artig. det ble liksom så inmari tydelig med den solsikkebrødoppskriften at jeg bare måtte nevne det. Og det er egentlig samme sak med meg når det gjelder det med å endre oppskriftene. Det blir nesten alltid en ny vri hver gang jeg bruker en oppskrift.

    @ anonym: Takk for spennende tips. Jeg har jo brukt dette linfrø"slimet" som bindemiddel i knekkebrød og kjeks. Smart å gjøre det i brød også. Det skal jeg prøve neste gang.

    @ Thomas: Hyggelig å høre at de falt i smak. Jeg var også veldig fornøyd med utfallet denne gangen. Og ja, disse Nigellafrøene er ikke alltid like lette å få tak i. Man må nok itl en innvandrerbutikk.

    @ Gitte: Så bra at du fikk tak i Nigellafrø. De løfter liksom rundstykkene et hakk synes jeg. Je ghar kjøpt mine i den butikken som ligger i Storgata, rett ved siden av brugata trikkestasjon. Ja, rundstykkene hever litt. Jeg husker ikke helt akkurat hvor mange jeg fikk... 7-8 stk kanskje?

    SvarSlett
  19. Anonym/Frida: Åh! Lage pitabrød av denne oppskriften, med "slimet" fra linfrø? Jeg savner pitabrød SÅ MYE, jeg er allergisk både mot hvete og melk. Og så lavkarbo på toppen da. Umulig.

    Frida; tar du ufordringen, O store kjøkkengudinne? Jeg tror du vil lykkes bedre enn meg med å sette sammen nøyaktig fremgangsmåte. Nei, jeg tror ikke - jeg vet!

    SvarSlett
  20. Oppdatering: det smakte kake! Ganske ålreit! Kjempegøy at jeg endelig har funnet en oppskrift jeg kan lage selv!

    Jeg brukte Coop! Smak forskjellen; tapasoster. Det er 4 forskjellige i en pakke, 3 av dem er litt faste og er laget av geitost. (Fordi jeg ikke tåler kumelk).

    Og så brukte jeg Schär Pan Grati brødsmuler istedetfor kruskakli da jeg er gluten-intolerant.

    Det eneste er at det ikke ble noen røre. Det ble deig. Absolutt tørt. Sikkert fordi pan grati'en sugde til seg all væske. Jeg tilsatte 2 ss vann og dyttet litt til deigen. Dyttet det nedi en liten aliminiums-brødform og stekte på 175 grader i ca 45min. Med valmuefrø på toppen.

    Vil påstå det ble ganske ålreit, og kan anbefales til andre lavkarboere med masse allergier :-)

    SvarSlett
  21. Siljevanilje: Takk for tillitten. Det hadde jo vært artig å prøve seg på pitabrød. Og bra at du fikk til en allergivennlig variant.

    SvarSlett
  22. Ååååhhhhhh!Disse var knallgode!Leker litt med tanken om å prøve en variant av denne som pizzabunn pga konsistensen etter steking.Litt sprø skorpe.Skal gi en tilbakemelding om resultatet fungerer.Tusen takk for oppskrifter som gjør lavkarbolivet lettere;)

    SvarSlett
  23. Hyggelig å høre at du likte dem Belinda. Gleder meg til å høre hvordan pizzabunneksperimentet går :)

    SvarSlett
  24. Jeg har laget rundstykkene to ganger nå uten nigellafrø med fortreffelig resultat, helt klart en favoritt her!

    Var i byen i går og lette etter frøene på en invandrerbutikk, og fant de, under 'jomfru-i-det grønne', med undertekst der det sto nigellafrø. Et tips til andre om det er vanskelig å finne

    SvarSlett
  25. Så bra at du likte dem andemora.

    "Jomfru i det grønne" faktisk! Kjært barn har tydeligvis mange navn. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  26. Jeg gjorde om litt på oppskriten for å få den helt glutenfri. I stedet for kruskali brukte jeg samme mengde malte linfrø.
    Så kokte jeg 0.3 dl linfrø , avkjølte og hadde blandingen oppi røra. De ble kjempe gode !! Droppet fiberhusken.
    Brukte "hard snøfrisk " for å unngå kumelken.

    SvarSlett
  27. Smart vri Anonym :) Takk for tips om en allergivennlig variant.

    SvarSlett
  28. Har netopp laget min første porsjon, nam!
    Hvordan er de å fryse ned?

    SvarSlett
  29. Funker helt fint å fryse dem ned :)

    SvarSlett
  30. Har prøvd en gang tidligere å male sesamfrø og solsikkefrø, og de spant bare rundt oppi der. Er det en spesiell del til blenderen du bruker for å klare å få det malt?? Hvis ikke du har mulighet til å svare meg, så må veldig gjerne en av dere andre lesere av bloggen hjelpe meg:)

    SvarSlett
  31. @ anonym: Jeg bruker en såkalt "magic bullet"-blender til å male frøene mine. Det funker veldig bra. Men jeg ser at det er viktig å ikke male for mye av gangen. Jeg har maks (!) halvannen desiliter frø i blenderen av gangen. Så kanskje det hjelper om du har litt mindre i blenderen av gangen. Ellers vet jeg jo at ikke alle blendere er like gode til å male frø. Kan anbefale magic-bulleten. Den er billig, og veldig anvendelig.

    SvarSlett
  32. Disse ble supergode, og jeg er også veldig glad for at det er så mange fine alternativer her inne til brød, da jeg er veldig glad i brød-med-pålegg-type frokost. Liker hele bloggen din Frida! Stå på videre :)

    Jeg bruker forøvrig kaffekvernen min til å knuse frø, da blenderen har knivbladene litt langt oppe, beregnet på litt større ting som isbiter/bær/frukt osv. Kaffekvernen jo er beregnet på kaffebønner og har en flat bunn, med langsgående knivblader. Funker for meg vertfall :)

    SvarSlett
  33. @ Marianne: Ja, ikkesant de er gode! Kjempelurt å bruke kaffekverna til maling av frø. Jeg har utbyttbare knivblader til blenderen, deriblant "flate" blader, og ser nok at de flate bladene funker best. Så det var et veldig godt tips. Og tusen takk for den hyggelige tilbakemeldingen :)

    SvarSlett
  34. Vi bakade dessa bröd idag och de blev perfekta. Tack för receptet!

    SvarSlett
  35. Så bra Henrik! Trivelig å høre :)

    SvarSlett
  36. Hei.
    Så flott og Inspirerende Blogg du har. Disse så utrolig gode ut! Men har du testet om det går greit å fryse disse, og må de oppbevares i kjøleskap? Har tidligere bakt proteinbrød, men dette må oppbevares kaldt pga så mye egg i oppskriften. litt upraktisk hvis man f.eks skal ha med på tur o.l.

    SvarSlett
  37. Tusen takk :)

    Det går helt fint å fryse disse. Det jeg ikke fryser oppbevarer jeg som regel i kjøleskapet, men de tåler helt fint å oppbevares i minst et døgn utenfor kjøleskapet.

    SvarSlett
  38. Hei og takk for supre oppskrifter på siden din! Jeg er ny i gamet, og er så glad jeg fant EN side med masse oppskrifter som ser utrolig bra ut, som jeg kan plukke fra. Jobber meg systematisk gjennom den :)

    Spørsmål: Lager disse frokostbrødene nå, men lurer på...kan de fryses? Og oppbevarer du de i kjøleskap eller i brødboks? Hvor lang er holdbarheten ca?

    Tusen takk :)

    Hilsen Kitekatt

    SvarSlett
  39. Ah...ser de kan fryses :)

    SvarSlett
  40. Jeg beklager, jeg leste ikke hele meldingen din over før jeg hadde lagt inn...*huff* ;)

    Fikk ihvertfall takket da ;)

    SvarSlett
  41. Ikke noe problem Kitekatt. Det er et langt innelgg, med mange svar :) Håper brødet faller i smak! Og tusen tusen takk for hyggelig tilbakemelding :)

    SvarSlett
  42. Hei du! Hvilket redskap trenger jeg egentlig for å finmale solsikkekjerner? Må man ha en spesiell blender?

    SvarSlett
  43. Jeg bruker en helt vanlig blender. Mange bruker også mandelkvern eller en kaffekvern. Trikset er bare å ikke ha for mye frø i blenderen på en gang.

    SvarSlett
  44. Hei!

    Er det mulig å lage denne uten solsikkefrø?
    Jeg har akkurat begynt på lavkarbo, og lasagnen din ga meg en god start:) jeg klarer imidlertid ikke helt å venne meg til brødet, fordi jeg ikke et særlig glad i solsikkefrø så syns jeg alt bare smaker det! Blir det for eksempel bra om man erstatter dt med noe annet? Mer sesamfrø? Krüska- eller havrekli?

    Karoline

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo ikke prøvd selv, men jeg kan ikke se noen ting i veien for at det ikke skulle funke med økt mengde sesamfrø/kruskakli istedenfor solsikkefrø. Det blir sikkert like bra :)

      Lykke til med det nye kostholdet, Karoline :)

      Slett
  45. Hei har bakt disse i dag, og fulgte oppskriften ganske slavisk. De ble kjempegode. Tok meg en til Kvelds. Jeg ser at de kan fryses, men hvis man ikke fryser, har du de i kjøleskapet? Eller lar du de ligge i en pose i brødboksen. Fint om jeg kunne få en tilbakemedling på det.

    Takk

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager sen tilbakemelding. De kan fint ligge i en pose i noen dager i kjøleskapet.

      Slett
  46. Yummie yummie :D
    Takk for herlig oppskrift!! :P
    Kan røra oppbevares i kjøleskap f.eks over natten dersom man kun steker halvparten og ønsker ferske rundstykker også dagen etter?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails