torsdag 30. desember 2010

Kremet eggerøre

Den vanlige norske eggerøra er egentlig triste saker. Den er tørrstekt, og gjerne servert kald. Joda, jeg serverer den ofte på nærmest samme måte til for eksempel koldtbord. Fordi det er praktisk - det nytter ikke å servere kremet og lun eggerøre til 30 personer på en gang. Og fordi det alltid vil være noen som er veldig skeptisk til egg som tilsynelatende ikke er helt gjennomstekt. Jeg lager også eggerøre på den norske måten når jeg ikke har bakt lavkarbobrød (og som regel har jeg jo ikke det - jeg begrenser brødspisinga, selv om det er lavkarbobrød). Det er fordi jeg synes en ordentlig kremet og lun eggerøre krever fast grunn under føttene. Altså brød.

Men har jeg bakt brød, så må jeg altså få med meg minst en frokost med en ordentlig kremet, fløyelsmyk, luftig eggerøre. Det finnes knapt en bedre start på dagen.


Til en person

1 skive lavkarbobrød

1 ss smør

2 egg

1/2 ss rømme (eller creme fraîche)

litt finhakket frisk dill (eller gressløk)

salt & pepper

gjerne litt røkt laks/ørret
___________________________________________________________________________________

Sett en kjele på middels varme og ha en ss smør i kjelen. Når smøret begynner å smelte (merk: begynner å smelte, ikke frese) knekker du to egg oppi kjelen.

Rør eggene sammen i kjelen med en slikkepott. Rør hele tiden mens eggene stivner. Ta gjerne kjelen av varmen med jevne mellomrom for å forhindre at eggerøren ikke stivner for fort.

Ta kjelen av varmen litt før du har fått den konsistensen du vil ha, altså mens eggerøra fortsatt er litt rennete. Eggene fortsetter å steke i varmen fra kjelen. Tilsett rømme, dill og litt salt og pepper, og rør sammen.

Smør brødskiven med smør, og hell eggerøren over. Ha litt røkt laks eller ørret på toppen. Server med en gang mens eggerøra fortsatt er varm eller lunken.

Enjoy!

Her er eggerøra servert med røkt røye på grovt brød. Nydelig!

I denne oppskriften har jeg laget eggerøren slik jeg liker den til røkt laks eller ørret, altså med rømme og dill. Men du kan fint bytte ut rømme og dill med for eksempel creme fraîche og gressløk, slik det er gjort i denne videoen med Gordon Ramsay (som forøvrig er den videoen som lærte meg å lage denne vidunderlige eggerøren).

10 kommentarer:

  1. Og med dette ønsker jeg alle et godt nyttår! Jeg reiser bort for nyttår om noen timer, og blir nettløs frem til vi bikker 2011. Håper alle får en fin nyttårshelg :)

    SvarSlett
  2. Jeg har en opskrift til 6-8 pers.:))
    8 æg, 2 1/2 dl fløde, 50 g smør, salt, peber, purløg.
    Pisk æg sammen med fløde + salt + peber. Smelt smørret i tykbundet gryde og kom æggemassen i, og lad dem stivne ved svag varme under omrøring. Anret på fad og strø med purløg. Velbekom!

    SvarSlett
  3. Høres deilig ut froekensnork!

    SvarSlett
  4. Tak! Det smager også godt!

    SvarSlett
  5. Jeg har også lært dette av Gordon Ramsay :-D nydelig!! I morgen blir det kalkun etter Ramsay sin oppskrift! Spennende.

    Godt nytt år Frida!!!

    SvarSlett
  6. Mannen KAN lage mat (og det kan jo du også). Så det blir sikkert en nydelig kalkun. Håper du får en fin nyttårsaften Janicke.

    SvarSlett
  7. Takk for tipset! Dette må jeg prøve!

    SvarSlett
  8. Har aldri tenkt på at man kan lage eggerøre på denne måten, spennende!

    Godt Nytt År til deg :)

    SvarSlett
  9. Takk, og godt nyttår til dere også!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails