lørdag 16. januar 2010

Bretagnesaus

Saus med paprika og tomat. Passer spesielt bra til kylling og svin. Sausen er litt søtlig og syrlig.

Sausen ble til da jeg skulle lage en oppskriftsom inneholdt Toro Bretagnesaus. Jeg spiser ikke halvfabrikata, dels på grunn av karbeinnholdet. I følge Toros produktinformasjon tilsvarer innholdet i sauseposen 1 tomat og 1 paprika, så da fant jeg ut at jeg bare måtte prøve å lage en fløtesaus med tomat og paprikasmak for å få til en lavkarbovariant av denne. Jeg har aldri smakt Toro Bretagnesaus, så jeg vet ikke om denne ligner på torosausen, men god er den i alle fall.

30-50 g smør

1 stk pimiento (grillet og hermetisert paprika, se bilde lenger ned)

2 sjalottløk (evt 1/2 liten løk) - finhakket

1 fedd hvitløk - finhakket

1 dl kremfløte

1 dl creme fraiche

1 dl vann

1 liten ss tomatpuré

1 ss kyllinfond (evt. en halv buljongterning)

hvitpepper 

1 ss finhakket bladpersille
___________________________________________________________________

Smelt smør i en kjele. Stek finhakket løk og hvitløk i smøret. Kjør pimiento og vann i blenderen til en jevn masse. Ha pimientomassen, tomatpuré, fløte, creme fraiche og fond i kjelen. Kok opp og la koke i fem minutter. Underveis kan du smake til med hvitpepper. Tilsett finhakket bladpersille, rør rundt og server.



Pimiento. Eller grillet rød paprika. 



 Bretagnesaus. Se, for en deilig farge denne sausen har.



7 kommentarer:

  1. Denne sausen var faktisk bedre dagen etter! Da hadde sausen mindre syrlighet, og mer paprikasmak.

    SvarSlett
  2. Jeg lager denne nå. Jeg er stor fan av posesausen og har spist den i mange år, men jeg er enig i at det er bedre å lage selv fra bunn. Sausen står og koker nå og lukter godt, men det gjenstår å se om den smaker slik som posen. De hadde ikke grillede paprikaer på butikken så jeg surret en halv fersk en sammen med løk etc. Det står på posen at man kan ha litt annanas i, så det skal jeg prøve.

    SvarSlett
  3. Fantastisk god saus :-) Jeg surrer og fersk paprika sammen med løk og moser det før jeg har det samme med det andre. Knall godt :-)

    SvarSlett
  4. Jeg hadde heller laget sausen med dine ingrediensen, utenom fløten og creme fraiche, og heller legert den med kremfløte.

    SvarSlett
  5. En fantastisk god saus!!! ��

    SvarSlett
  6. En fantastisk god saus!!!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails