tirsdag 6. april 2010

Knekkebrød

Jeg tror jeg har nevnt det før, men jeg nevner det gjerne igjen: Nannah på lavkarbo.no er en fantastisk kokk som tryller frem den ene vidunderlige oppskriften etter den andre. Denne gangen viderebringer jeg en oppskrift på knekkebrød som denne fantastiske damen har funnet opp. Knekkebrødene er sprø, smakfulle og perfekte med ost på seg.



3,5 dl solsikkekjerner

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

2,25 dl kli

2 ss fiberhusk

1 ts salt

1/2 ts sukrin

5 dl vann
__________________________________________________________________

Rør sammen alle ingrediensene til en deig. Smør/klem deigen ut på to stekeplater dekket med bakepapir. Rut opp deigen med et pizzahjul. Denne oppskriften  skal rekke til 32 knekkebrød.

Stek begge platene i ovnen på varmluft på 160 grader i 1 time og 10 minutter. La platene bytte plass to ganger i løpet av steketiden. Samtidig snur du platene med fremsiden inn. På denne måten sikrer du at knekkebrødene blir jevnt stekt. Hvis du ikke har varmluft steker du bare platene hver for seg.

Ta platene ut av ovnen og fjern knekkebrødene fra bakepapiret med en gang. La de kjøle av på rist.

Oppbevar knekkebrødene i en tett metallboks. Knekkebrødene holder seg fint i flere uker.

For variasjon kan du ha for eksempel gresskarkjerner, valmuefrø eller krydder i knekkebrøddeigen.




68 kommentarer:

  1. Ser utrolig gode ut. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke får tak i fiberhusk her nede i Østerrike. Noe forslag til hva jeg kan bruke istedenfor? Sukrin er det og dårlig med, men har både Splenda og flytende stevia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du trenger hverken Sukrin eller fiberhusk:)blir bra alikevel

      Slett
  2. Glemte en siste ting. Jeg har gass ovn med bare undervarme....

    SvarSlett
  3. De er kjempegode. Bedre enn kjøpeknekkebrød spør du meg.

    Hmm... Har du prøvd å se etter psylliumfrøskall/loppefrøskall (som er det samme fiberhusk, men muligens umalt)? Ellers er det mange nettbutikker som fører fiberhusk. Kanskje de sender til Østerrike? Det er en veldig praktisk ingrediens å ha i skapet. Og selv om den koster litt i innkjøp så er det veldig drøyt og varer lenge.

    Ellers kan det kanskje gå med johannesbrødkjernemel istedenfor? Da vil jeg tro du trenger litt mindre mengde. Et par tre fire ts kanskje.

    Jeg tilbringer ganske mye tid på hytta der jeg også bare har gassovn med undervarme. Jeg har ikke fått testet disse i den ovnen ennå, men har faktisk tenkt tanken på hvordan jeg skal få laget dem der. Jeg tenker at det burde gå fint dersom jeg steker knekkebrødene på litt lavere temperatur over litt lenger tid med stekeplaten på nest høyeste rille, og gjerne med vifta på. Det viktige her er jo at man får tørket all fuktigheten ut av knekkebrødene.

    Du får avlegge rapport om du prøver deg på knekebrødene i gassovn, for jeg er ganske spent på resultatet for min egen del også. Kommer jeg deg i forkjøpet skal jeg avlegge rapport selv:)

    SvarSlett
  4. Og forresten, for den som måtte lure... Hvis du får 32 knekkebrød ut av denne røra, så er det ca. 1 karb per knekkebrød.

    SvarSlett
  5. Det her så fantastisk digg ut. Tror jeg vet hva jeg skal gjøre i dag :)

    SvarSlett
  6. Du har en god plan for dagen Heidi ;)

    SvarSlett
  7. Loppefrøskall har jeg, men det er ikke malt. Kanskje jeg får til å male dem selv.

    Skal prøve meg frem og fortelle om det funker med gasovnen. Har ikke vifte i den, så er spent.

    SvarSlett
  8. Kjør loppefrøskallene i blenderen. Da har du fiberhusk :)

    Gleder meg til rapport. Lykke til :)

    SvarSlett
  9. Første brett står i ovnen nå

    SvarSlett
  10. Heisann =) Har et lite spørsmål til deg :

    Greide kun å lage 18 knekkebrød fra denne røra her =) Lurte på hvor mange karbo det blir ca da pr knekkebrød? Blir det dobbelt så mye?
    Kjempegode knekkebrød, faktisk bedre enn det man får kjøpt i butikken =)

    SvarSlett
  11. Monica:

    Så bra at du likte dem :)

    Hvis du fikk 18 knekkebrød ut av røra blir det ca. 1,8 karber per knekkebrød.

    SvarSlett
  12. Takk for det =) Greit å vite =)

    SvarSlett
  13. Hei.

    Lager knekkebrød som er veldig lik disse. Men jeg bruker å ha 1 - 1,5 tsk mørk buljonpulver i vannet (husk at det må varmt nok til at buljongen løser seg opp), Fantastisk smakstilsetning.

    Kjetil

    SvarSlett
  14. Hei Kjetil

    Tusen takk for tipset. Det høres veldig spennende ut. Det begynner å bli på tide å bake en ny runde med knekkebrød snart. Da får jeg prøve meg på varianten din :)

    Frida.

    SvarSlett
  15. Ååå, disse gleder jeg meg til å prøve en dag! Har tenkt på å lage knekkebrød selv og nå når jeg er på lavkarbodiett er det jo supert å kunne spise litt "brødmat" også :)

    SvarSlett
  16. Ja Helene, det er kjekt å ha noe å spise til pålegget i blant. Også er de jo veldig gode ;)

    Lykke til med lavkarbodietten :)

    SvarSlett
  17. Disse knekkebrødene er knallgode! Og har man ikke fiberhusk, så kan man bruke to egg i steden, blir minst like bra. Fiberhusken er der for å binda sammen og egg fungerer like bra som bindemiddel+ at jeg synes det gir bedre smak.

    Og for å få de tynne nok kan man legge et bakepapir over og kjevele ut.

    SvarSlett
  18. Takk for godt tips Imse. Jeg skal teste ut varianten din med egg neste gang.

    SvarSlett
  19. Disse blir nok en klassiker til frokost når jeg kommer skikkelig i gang med lavkarbo dietten.

    SvarSlett
  20. Ja, de er utrolig kjekke å ha på travle morgener. Også så gode da gitt ;)

    SvarSlett
  21. Da har jeg nettopp bakt disse knekkebrødene, tror jeg fikk litt fler enn 32 faktisk... vanskelig å beregne opprutingen på stekeplatene. Men vet nå hvordan det skal gjøres! Skikkelig gode knekkebrød!

    SvarSlett
  22. Så bra at du likte dem :)

    SvarSlett
  23. Kjempe gode, men et prob.... sliter med å få av bakepapiret! Noen tips?

    SvarSlett
    Svar
    1. Sitter bakepapiret fast? Snu det med baksten på og stryk forsiktig på baksiden med en fuktet klut. Da løsner papiret fra baksten. Er veldig ok for rullekake/sukkerbrød også.

      Slett
  24. Oi! Har i grunn ikke noen tips der. Jeg har aldri hatt problemer med å få av papiret. Du er sikker på at du ikke har brukt matpapir?

    SvarSlett
  25. Hei, har laget og funnet disse helt fortreffelige, men har et spørsmål ang. kjøpeRugsprø og- Ryvita knekkebrød? er de helt greie i forhold til lchf kostholdet?

    SvarSlett
  26. Hei Gitte. Så bra at du likte dem :) Når det gjelder Rugsprø og Ryvita har jeg skjønt det sånn at de har lavere karbohydratinnhold enn andre kjøpeknekkebrød. For meg inneholder de likevel for mange karber. Men det finnes jo mange måter å leve lavkarbo. Så det kommer litt an på hvordan du vil gjøre det. Lever du ketogent/strikt lchf må du droppe kjøpeknekkebrød, mens lever du mer liberalt lavkarbo (a la fedon) så er det vel helt greit. Personlig mener jeg at jeg heller ville hentet karbohydratene mine fra grønnsaker. Men det er meg. Du må nesten bare finne ut hvilket karbohydratnivå som passer best for deg.

    SvarSlett
  27. Hei!

    Jeg har laget disse knekkebrødene mange ganger og kom frem til, etter et "uhell" (dvs glemte å rute opp knekkebrødene da jeg satte de i ovnen), at det er enklere å rute de opp etter ca 30 min i ovnen. Dette passer også godt med at jeg bytter plass på brettene etter ca 30 min.

    Dette gir et bedre resultat, synes jeg :) Kjempegode knekkebrød!

    SvarSlett
  28. Kjempebra tips Ingrid! Det skal jeg prøve neste gang. Tusen takk!

    SvarSlett
  29. Jeg har et lite tips for å få baket dem ut flate og fine:

    Legg deigen på bakepapiret og trykk den litt flat med sleiv/hender. Ta så et bakepapir til og legg på toppen. Bruk så kjevla og kjevle helt flatt.

    Funket som bare det.

    Ellers så synes jeg de fikk litt vel brent smak uten pålegg men med pålegg (gulost) på var de veldig gode.

    Tror kanskje mitt kjevletriks gjorde at de ble litt for tynne og dermed ble litt for godt stekt.

    SvarSlett
  30. Hei! Jeg har statret med lavkarbo for en uke siden i dag, og gått ned 1 kg allerede:) Har testet to av brødoppskriftene jeg blant annethar funnet her, kjempegodt! Skal prøve meg på disse knekkebrødene i dag, men lurer på om det er noe som kun heter Kli, eller om det menes hvete/kruska kli her??

    SvarSlett
  31. @ Rolf-Arne: Takk for godt tips! Godt å høre at de ikke smakte brent når de fikk pålegg på seg.

    @ anonym: Beklager sen tilbakemedlig. Jeg bruker kruskakli i denne oppskriften ja. Det finnes jo flere typer kli, men kruskakli er vel den med lavest innhold av karber. Grattis med resultatene, og lykke til videre!

    SvarSlett
  32. Ser at en plagdes med å få bakepapiret av på knekkebrødet. Har hatt det problemet jeg og, men det var euroshopper sitt papir. Gikk over til annet bakepapir og det funket bra.
    Fant bloggen din nå i påsken,kjempefin blogg. Har gått på LCHF i over to år og har det supert med kosten. Lisbeth

    SvarSlett
  33. Ja, det euroshopperpapiret er ikke mye verdt altså. Jeg hadde en rull en gang, men endte opp med å kaste rullen etter å ha plukket bakepapir av baksten min et par ganger.

    Så bra å høre at du også trives på LCHF. Og takk for hyggelig kompliment :)

    SvarSlett
  34. Hej <3
    Åh kan ikke få min kommentar til at virke helt her på bloggen.
    Men jeg er ved at prøve at lave dine lækre knækbrød, de er i ovnen nu.

    Jeg vil bare spørge om jeg må bruge opskriften på min blog?
    Jeg vil naturligvis linke til din blog og skrive den er herfra:O)

    Knus
    Pia
    piasabine.com
    <3

    SvarSlett
  35. Hei Pia. Det kan du! Det er jo ikke min oppskrift opprinnelig, men jeg vet at Nannah, som er opphavskvinnen, ikke har noe i mot at du bruker oppskriften på bloggen din. Oppskrifter er til for å deles vet du ;) Håper du blir fornøyd med knekkebrødene.

    SvarSlett
  36. Jubii mange tak. Er meget spændt, de lugter lidt brændt på nu :O)

    Pia Sabine

    SvarSlett
  37. Hehe, du får være forsiktig så de ikke blir for brent da ;)

    SvarSlett
  38. Jeg blir så inspirert og glad av denne bloggen. Takk for fantastiske tips!

    SvarSlett
  39. Tusen takk Camilla. Bedre tilbakemeldinger enn det går det ikke an å få :)

    SvarSlett
  40. Jepp, da er knekkebrødene i ovnen! er veldig spent nå.... bestemte meg for å prøve denne gangen på lchf å ikke bare spise kjedelig mat... derfor er knekkebrødene det første som skal testes!
    Takk for en herlig og inspirerende blogg!

    SvarSlett
  41. Oi, da krysser jeg fingrene for at resultatet blir bra når de kommer ut av ovnen. Jeg elsker disse knekkebrødene. Veldig mye bedre enn kjøpeknekkebrød. Og nei, absolutt ingen verdens grunn til å spise kjedelig mat på LCHF ;) Tusen takk for koselige ord om bloggen :)

    SvarSlett
  42. Nå har jeg en ny runde med knekkebørd i ovnen, og denne gangen begynte jeg med å la linfrøene stå i de fem dl med vann natten over før jeg blandet inn resten av ingrediensene. Resultatet er at knekkebrødmassen blir litt "glattere", og veldig VELDIG mye lettere å fordele utover bakepapiret med en slikkepott.

    SvarSlett
  43. Hei - jeg har nettopp begynt å følge bloggen din, og synes den er veldig bra. Mange gode oppskrifter som gir variasjon i et LCHF kosthold. Knekkebrødene bakte jeg for første gang i kveld, og de ble veeeldig gode. Et meget godt alternativ for meg som ikke er så glad i lavkarbo brødene.

    Fortsetter å følge med her på siden på alle nye og spennende oppskrifter :)

    Mvh
    Linda

    SvarSlett
  44. Hei Linda! Så trivelig med en ny leser! Ja, ikkesant knekkebrødene er deilige. Jeg er også stor fan av dem. Takk for en hyggelig tilbakemelding :)

    SvarSlett
  45. Heisann. Jeg tåler ikke gluten og da tror jeg kruskakli ikke er helt bra. Har du noe forslag til noe jeg kan bruke i stedet for kruskakli? :) masse flotte oppskrifter her og super blogg forresten :)

    SvarSlett
  46. Hmmm, godt spørsmål. Jeg ville kanskje forsøkt med havrekli. Litt mer karber, men kanskje det går greit å redusere mengden kli litt? Og bruk metoden med bløtlegging av linfrøene som er nevnt i kommentarfeltet. Da tykner linfrøene vannet, og er med på å "lime" knekkebrødene sammen. Jeg tror ikke havrekli funker like bra som lim som kruskakli nemlig.

    SvarSlett
  47. Nam! Denne må også testes ut...

    SvarSlett
  48. Fantastisk gode! Disse har blitt min lavkarbo-favoritt som frokost og lunsj. Nydelige med f.eks salatmesterens chilikreps i aioli (3.3 g karb pr 100 g), skinke + agurk! Nam nam! Tips til alle som blir lei av eggefrokoster.

    SvarSlett
  49. Umm de er bare så gode... Lager ikke annet...

    SvarSlett
  50. Enig med deg Lone! Kjempegode!

    SvarSlett
  51. Du kan bruke FOS (apotek) i stedet for Sukrin hvis det ikke finns der du er..(en som bodde i Østerike så jeg)

    SvarSlett
  52. Bruker du null fiberhusk når du legger i vann linfrøene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke prøvd å bake disse uten fiberhusk. Men om du lar linfrøene ligge i vann over natten, så tror jeg faktisk at det går bra å bake dem uten fiberhusk. Da blir jo linfrøgeleen litt som eggehvite, som funker bra som bindemiddel. Hadde du tenkt å prøve å bake dem uten fiberhusk? Fortell gjerne hvordan det gikk om du prøver :)

      Slett
  53. Marianne Fisker31 august, 2012 21:23

    Disse er bare SÅ gode! Tusind tak for din blog, jeg læser og læser og bliver meget inspireret, der er rigtigt mange opskrifter jeg skal prøve af.

    SvarSlett
  54. Hei, ser kjempegode ut, gelder meg til å prøve. Har du regnet ut antall kcal på disse? Ser også at man advarer mot å spise for mye solsikkekjerner, kan disse byttes ut med gresskafrø tro?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg har ikke regnet på antall kcal.

      Det stemmer at du skal være forsiktig med å spise for mye solsikkekjerner. Du kan godt bytte ut deler av solsikkekjernene med gresskarfrø. Jeg har aldri prøvd å bytte ut alle solsikkekjernene, Jeg kan tenke meg at det kan bli vanskeligere å få knekkebrødene å henge sammen. Men det kan sikkert løses ved å male en del av gresskarfrøene, og kanskje evt. å erstatte litt av vannet med en eggehvite, og ikke minst sørge for at linfrøene får ligge i bløt i vannet en stund før du tilsetter resten av ingrediensene.

      Slett
    2. Takk for svar, jeg har lagt linfrøene i vann i natt og klar for i kveld. Tok en rask sjekk og kom frem til ca 50 kcal pr knekkebrød.
      Kanskje jeg tar 1/2 med gresskarfrø og en 1/2 med solsikkekjerner.

      Slett
    3. Høres ut som en bra plan. Lykke til med bakinga :)

      Slett
  55. Hei,
    Jeg byttet ikke ut solsikkekjernene likevel. Jeg fant ikke fiberhusk i hverken ICA/MEGA eller MENY så måtte ta noe som het fibrex. Bortsett fra det så fulgte jeg oppskriften din til prikke. Men knekkebrødene ble svidd, jeg tok de t.o.m. ut ti minutt før. Brukte 160 grader varmluft byttet plass og snudde på brettene. Kan det være pga fiberhusk? Jeg skal prøve på nytt, men får vel satse på lavere temp.

    SvarSlett
    Svar
    1. ^nei! Så synd! Aner ikke om det kan ha noe med manglende fiberhusk å gjøre.... Men uansett så er det jo sånn at ovner oppfører seg ganske ulikt, så det kan godt hende at du må bruke lavere temperatur på din.

      Slett
  56. Hei,
    Fikk laget med fiberhusk og lavere temperatur da unngikk jeg at de ble brent. Jeg synes knekkebørdene er utrolig skrøpelige, de tåler ikke å smøres på. Jeg vurderer å gjøre de tykkere, selv om jeg får færre antall knekkebrød enn det du gjør ved samme oppskrift.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det er lurt? Man får bare tilpasse det slik at man blir fornøyd :)

      Slett
  57. Disse var utrolig digge! De første knekkebrødene jeg har laget i mitt liv, men de ble såå vellykka! Jeg var usikker på om de ville bli for salte hvis jeg hadde i saltet som i oppskriften og så urtesalt på toppen. Jeg delte deigen i to og tok urtesalt på toppen av ene halvdelen og ingenting på den andre. Den med urtesalt på ble best, men begge var gode. Ingen fare for at de ble for salte i alle fall, så heretter vil jeg teste forskjellig, chili for eksempel Måtte sloss med både barn og mann om disse! Jeg var redd for at de skulle svi seg, så jeg skrudde ned til 100 grader de siste 20 minuttene. Brukte varmluft, begge brettene inni samtidig. Byttet brettene oppe og nede etter 20 min, med samme side inn, etter 20 min byttet jeg igjen oppe med nede og denne gangen med motsatt side innerst. Altså siste brettet fikk bare 10 min slik, da ble det 1 t og 10 min. Ble skikkelig sprø og gode! Fikk 32 knekkebrød, som oppskriften sier - altså 2 brett med 16 i hver. Jeg brukte en slikkepott som jeg gjentatte ganger dyppet i vann når jeg strøk deigen utover bakepapir, det funka fint og var lett!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails