søndag 27. mars 2011

Lavkarbo pizzabunn

Jeg har prøvd meg på mange lavkarbo pizzabunner siden jeg først begynte med lavkarbokostholdet. Mange "pizzaer" har endt opp som en slags omeletter med pizzafyll, noen har endt som bløte svamper med pizzafyll, og enkelte er bare blitt seige lefser. Jeg har innsett at jeg ikke kommer til å finne en oppskrift som virkelig minner om en tynn og sprø italiensk hvetebunn. Det er nå en gang sånn at hvetemelet har noen egenskaper som er fryktelig vanskelig å etterligne. I hvert fall så lenge jeg ikke bruker erstatningsprodukter som soyamel i matlagingen min.


Men det er en pizzabunnoppskrift som jeg synes har utmerket seg. Dette ble verken svamp, omelett eller seig lefse. Ok, så ble det ikke tynn, sprø hvetebunn heller, men den er fin i konsistensen, den muliggjør pizzaspising uten kniv og gaffel, og den smaker ikke minst veldig godt. Dette er den første lavkarbo pizzabunnoppskriften jeg har laget flere enn en gang, og jeg tror jeg kan si at letingen etter den beste melfrie pizzabunnen er over for min del. Oppskriften har jeg hentet fra Melusine. Eneste endringen jeg har gjort er at jeg bruker malte sesamfrø framfor hele. Men pizzaen er god også når man bruker hele sesamfrø.



4 egg

4 ss kremfløte

2 ss olje

1 ts bakepulver

2 ss fiberhusk

2 dl revet ost

2-3 ss malte sesamfrø

salt

oregano
_______________________________________________________________________________

Sett ovnen på 250 grader.

Bland alle ingrediensene i en bolle og la røren stå og svelle i ca. 15 minutter.

Smør massen utover en bakepapirkledt stekeplate med en slikkepott.

Stek bunnen til den blir gylden. Steketiden vil variere alt ettersom hvor tynt/tykt du har smurt deigen utover stekeplaten.

Ta ut bunnen, ha på fyll og fortsett å steke til osten på toppen er smeltet.




Her har jeg fylt pizzaen med tomatsaus krydret med blant annet oregano, pesto, salt og pepper, champignoner, rødløk og pepperoni. Og god ost selvfølgelig.

91 kommentarer:

  1. Takk! Den skal prøves så snart jeg husker å kjøpe sesamfrø. Savner pizza:D

    SvarSlett
  2. Pizza er i grunn ganske alright i blant ja ;)

    SvarSlett
  3. Helt enig med deg. Lavkarbo-pizza er ikke det samme som vanlig pizza. Denne oppskriften ligner på brød som vi bruker til ostesmørbrød :-D Så veldig godt ut!!

    SvarSlett
  4. Nei, det er det ikke altså. Jeg tror aldri man kan bli ordentlig fornøyd med en lavkarbo pizzabunn før man virkelig har slått seg til ro med at det aldri vil smake ordentlig som hvetebunn. Og jeg tror i grunn jeg har slått meg til ro med det nå. Tror jeg må sjekke ut ostesmørbrødoppskrift hos deg ;)

    SvarSlett
  5. ooop har ikke fått den ut på bloggen... da fikk jeg noe å gjøre :-D Kommer snart!

    SvarSlett
  6. Testet oppskriften i kveld, ble kjempegod :D

    SvarSlett
  7. Så gøy å høre Othilie :)

    SvarSlett
  8. Hei Frida.
    Må bare få anbefale en pizzabunn til deg som jeg syns er helt fantastisk, man kan til og med holde den i hånda når man spiser. Vær så snill og prøv denne ut og se om du liker den. Fant den på Min lavkarbomat bloggen....
    http://minlavkarbomat.blogspot.com/2011/01/tynn-spr-pizzabunn.html

    SvarSlett
  9. Kanskje et teit spørsmål, men hvilken pepperoni er det du har brukt? De jeg finner i butikken er så tykke, mens de du har brukt er tynne.

    SvarSlett
  10. @ Gro-Lise: Jeg har lagt merke til pizzabunnoppskriften til Lisbeth (minlavkarbomat), og tror at det er en oppskrift som ligner mer på ordentlig pizzabunn enn noen av de jeg har prøvd. Den ser veldig bra ut, og jeg er sikker på at det er en veldig bra oppskrift for de som bruker soyamel og protienpulver og sånt.Det er mulig jeg er litt sær, men jeg har foreløpig unngått disse melerstatningene, dels fordi kroppen min reagerer på soyaprodukter og dels fordi jeg ikke gidder å fylle skapet med disse spesialproduktene. Men bra tips til de som ikke er like sære som meg ;)

    SvarSlett
  11. @ anonym: Ikke teit spørsmål i det hele tatt. Det er noen dager siden jeg laget denne. Men jeg tror at jeg brukte Grilstad sin pepperoni. Det var veldig lite futt i den pepperonien, men jeg liker jo også at pepperonien er tynn.

    SvarSlett
  12. Sushi er lavkarbo :-)
    http://wp.me/pYtns-yN

    SvarSlett
  13. Da skal jeg i allefall gi den pepperonien en sjanse. takk!

    SvarSlett
  14. Litteraturnett: Om ikke sushi i utgangspunktet er så lavkarbo, så er i hvert fall sashimi lavkarbo ;) Takk for artig link :)

    SvarSlett
  15. Heisann!
    Hvordan maler du sesamfrøene? Kjøper du dem ferdig malte?
    Utrolig bra blogg du har, jeg finner stadig oppskrifter her som faller i smak :o)

    SvarSlett
  16. Takk Den Dama, hyggelig å høre :)
    Sesamfrøene kjører jeg i blenderen. Vrrr! Vrrr! så er det finmalte. Bare pass på å ikke ha så mye sesamfrø i blenderen av gangen, for da klumper det seg bare.

    SvarSlett
  17. Skal prøve denne ut. Laga pizza på lørdag, men det var vanlige bunner laga av speltmel. Kan være greit å ha et alternativ til meg selv, selv om resten av familien ikke er helt lavkarbo.

    SvarSlett
  18. Har lest på forskjellige blogger... Der er det noen som har nesten bare squash i bunnen, og er veldig fornøyd.

    SvarSlett
  19. Jeg har lest bloggen din fast en stund nå, og enda ikke kommentert (uff...). Men jeg har laget flere av rettene, og kjærsten min og jeg sitter nå og venter på at pizzaen skal bli ferdig i ovnen!! Det ser så utrolig godt ut, og deigen hevet masse! Nammenam, og takk for en fantastisk blogg med usedvanlig oversiktlig design og nyydelige bilder! Både faren og onkelen min har blitt faste lesere, de også:D

    SvarSlett
  20. @ hannem: Lurt! Denne er jo så lettlaget også, at det ikke er så stress å lage den ved siden av vanlig pizza til de andre.

    @ Anonym: Interessant. Squash er jo en super grønnsak.

    @ Emilienne: Tusen takk for en generøs tilbakemelding! Artig å høre at faren og onkelen din også er blitt faste lesere. Jeg håper at pizzaen falt i smak :)

    SvarSlett
  21. Måtte teste denne pizzabunnen Frida... Smaken var veldig bra, men bunnen ble ikke så sprø som jeg liker den. Blir din sprø?

    Takk for masse gode oppskrifter! :)

    SvarSlett
  22. Jeg er veldig glad i denne pizzabunnen som er basert på aubergine:

    http://www.denlateku.no/2011/01/12/aubergizza/

    SvarSlett
  23. @ Dagsmeny: Jeg har fått litt varierende resultat. Men har jeg stekt den litt lenger enn jeg tror jeg kan før jeg legger på fyllet, så har jeg fått sprø kanter, og litt antydning til sprøhet på undersiden. Litt risikosport med andre ord. Vanskelig å vite hva som er akkurat så mye stekt at det blir sprøtt, men ikke så mye stekt at bunnen blir svidd før osten på toppen har smeltet...

    SvarSlett
  24. @ anonym: Oi, det var en veldig spennende oppskrift! Den tror jeg at jeg må prøve meg på. Takk.

    SvarSlett
  25. Nå begynnner jeg lure -kommenterte da denne -men har vel gjort noe feil, igjen ....... Uansett innlegget ditt førte til pizza middag her og. Skulle jo prøve din versjon men dumt lese oppskrift før man går i butikken -dermed ble det nok en variant -skal nok få lagt den ut etterhvert den og :) Godt med pizza var det uansett :))

    SvarSlett
  26. UNDERBAR blogg för mig som ny i denna värld. Ska gå ner 30 kg och har absolut ingen fantasi vad gäller mat så du blir min räddare i nöden..
    Lägger dig som favorit. Kram Nadja

    SvarSlett
  27. @ Makronella: Disse bloggene samarbeider ikke alltid som vi vil. Jeg har jo hatt det samme problemet på din blogg i blant. Gleder meg til å se din variant av pizzabunn :)

    @ Nadja: Takk. Så trivelig at du finner inspirasjon hos meg. Masse lykke til med vektnedgangen :)

    SvarSlett
  28. Takk for tips. Må prøves snarest. Jeg har også prøvd "ørten" forskjellige bunner og alt har endt opp som omelett eller smaker ren soya. Blæ. Håper denne er litt nærmere en pizzabunn ;-) Har selv gått ned 9 kilo på 6 uker med lavkarbo, holdt på i 10 uker da, men med 4 uker "sprekk" på cola m/sukker, så de 4 ukene "tells" ikke ;-) Flott blogg du har :-)

    SvarSlett
  29. Hei du:) Jeg har også fulgt bloggen din en stund, jeg følger ikke diett, men har diabetes type en, å synes dagene går lettere med mindre doser insulin (da jeg spiser lite/ingen karbo.)
    Du har mange fine oppskrifter, har nettopp laget denne pizzaen her:D Den ble kjempe god!
    Ha en fin lørdags kveld, hilsen fra Tina

    SvarSlett
  30. Prøvde denne bunnen i dag, og jeg må bare si en ting: fantastisk! Den smakte som vanlig pizzabunn (selv om skorpen i seg selv ikke var så god) og jeg kunne faktisk spise pizzaen med hånda :) Var veldig skeptisk før jeg la på fyll, så veldig ut som en omelett, men der tok jeg visst feil. Tusen takk for mange flotte oppskrifter!

    SvarSlett
  31. Har tenkt til å teste denne i kveld med Creme Fraiche istedenfor tomtasaus! Hmmm..gleder meg!

    SvarSlett
  32. jeg har vært litt redd for å prøve ut lavkarbo pizza, men skal nå kose meg med denne på lørdagskvelden :D håper den smaker :)

    SvarSlett
  33. @ Linda: Usj, nei soya er ikke spesielt godt. Håper denne faller i smak. Og grattis med bra resultater! Stå på!

    @ Tina: Tusen takk. Godt å høre at lavkarbo funker bra for diabetesen. Denne maten er definitivt ikke bare for vektnedgang. Jeg har selv opplevde så mange helsegevinster etter at jeg la om, at jeg aldri kommer til å gå tilbake til høykarbo - helt uavhengig av hvilken vekt jeg måtte ha. Og hyggelig å høre at pizzabunnen falt i smak :)

    @ anonym: Ja, det å kunne spise pizza uten kniv og gaffel var halve grunnen til at jeg digget denne oppskriften :) Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

    @ Mimi: Håper det ble vellykket! Høres spennende ut med CF som erstatning for tomatsaus.

    @ Ingrid: Det håper jeg også! Lykke til med pizzabakinga!

    SvarSlett
  34. Må bare si at den smakte himmelsk og jeg har ikke noe behov for å prøve ut flere pizzaoppskrifter enn denne. Den ble bedre enn vanlig syns jeg til og med:) Men så er jeg også en skikkelig oste-elsker. Denne helgen skal jeg lage nacho cheese chips.

    SvarSlett
  35. Så bra Ingrid!! Lykke til med chipsa!

    SvarSlett
  36. hei! eit lite spørsmål om denne: kan eg lage bunnen tidlig på dagen og la den stå til kvelden før fyllet kjem på?

    takk for finfin blogg! :)

    SvarSlett
  37. Ja det burde gå fint. Bare pakk den inn i plast eller noe når den er nedkjølt. Og takk tilbake på deg.

    SvarSlett
  38. Hei. Kanskje et tåpelig spørsmål, men; Du har ført opp 2 dl revet ost i oppskriften. Skal osten blandes inn i selve bunnen eller er det mengden ost du vil strø på fyllet etterpå? :P
    På forhånd takk. :)

    SvarSlett
  39. Hei Nina. Osten skal blandes i røra til pizzadeigen. Osten på toppen kommer i tillegg :)

    SvarSlett
  40. Takker og bukker. Sitter og gumler nå. :) Dette er faktisk veldig bra, selv om det også er veldig uvant.
    Det som slår meg er at jeg må satse på mer fyll og sterkere smaker. Og at jeg må lage mer. :)

    SvarSlett
  41. Så bra at det smakte Nina. Og ja, masse masse krydder og godsaker på toppen er lurt :)

    SvarSlett
  42. Åh, fantastisk!! Ja denne var skikkelig bra! Første gang jeg laget den glemte jeg eggene, he he. Men det skjønte jeg først nå når jeg laget den for 2.gang! Den ble faktisk god uten eggene også, mer type italiensk. Men den ble jo liten da, mer porsjonspizza str. Men enda bedre med eggene, så holder meg nok til den heretter.

    SvarSlett
  43. Haha, glemte du eggene? Ikke rart den ble liten :D Men litt artig at det smakte godt likevel da. Og bra at du også synes dette var en bra variant når du fikk med eggene :)

    SvarSlett
  44. Jeg leiter og leiter etter en god pizzabunn-oppskrift, så tenkte jeg ville prøve denne. Ser av bildene at du har runde pizzaer? Ettersom jeg bare er én, så hadde det vært kjekt med porsonsstørrelser på pizzaen. Er dine stekt i springform? Eventuelt hvilken størrelse? Og ca hvor mye røre blir det pr form, eventuelt hvor mange pizzaer blir det på én røre? :)

    SvarSlett
  45. Jepp, mine er stekt i en springform. Eller egentlig holder det bare å bruke bunnen på springformen, for deigen er ikke så flytende at man trenger kanter, men kanten hjelper til å holde bakepapiret på plass. Jeg bruker en springform på 21 cm for en porsjonspizza, og jeg får (litt avhengig av tykkelsen) så vidt 3 bunner av denne oppskriften, om jeg husker rett.

    SvarSlett
  46. Tusen takk for raskt svar. Da skal jeg bare få kjøpt inn en liten springform (som jeg forøvrig har lett etter tidligere, men ikke funnet), og så blir det pizza! :D

    SvarSlett
  47. Bare hyggelig :)
    Hvis du har en springform som er større, kan du like gjerne bruke den. Det er bare å ikke smøre deigen helt ut til kantene.

    SvarSlett
  48. Hvor mange karbohydrater blir det tilsammen i hele pizzabunnen? :) Synes bloggen din er kjempe fin, men skulle ønske du la ut næringsinnholdet i oppskriftene, om ikke annet: karbohydrat innholdet!

    SvarSlett
  49. Jeg har ikke regnet på det. Jeg regner ikke lenger så nøye på karbene i det jeg spiser. Men hvis du er ganske fersk på lavkarbo vil du tjene på å lære deg å regne på karbene selv. Etter hvert vil du opparbeide deg en slags "fingerspissfølelse" på hvor mange karber du får i deg. Det vil du aldri opparbeide deg hvis du er avhengig av at andre skal regne ut karbene for deg. Bruk matvareguiden.no og en vekt.

    SvarSlett
  50. takk for ei kjempe flott sida!! den skal æ bruke flittig. i dag skal æ teste pizzabunnen!
    stå på!:)hilsen i fra troms

    SvarSlett
  51. @ troms: Så stas at du liker sidene mine. Håper du liker pizzabunnen :)

    SvarSlett
  52. I dag prøvde jeg pizzabunndeigen i muffinsformer og lagde minipaier med grønnsaksfyll og ostelokk. Funka fantastisk. Og bra med litt salat på siden. :)

    SvarSlett
  53. Det var jo bare en helt utrolig god ide Nina! Det skal jeg jammen meg prøve meg på en dag. Takk for godt tips!

    SvarSlett
  54. Lavkarbo pizzabunnen var helt super. Synes du har veldig gode oppskrifter og jeg må innom bloggen din nesten hver dag.
    Laila

    SvarSlett
  55. Så hyggelig Laila. Takk :)

    SvarSlett
  56. Denne var god! Beste lavkarbobunn jeg har smakt hittil. Og jeg blir så glad når det ikke skal være soya, bakemix osv.
    Jeg gadd ikke knuse sesamfrøene men det gikk fint. :)

    SvarSlett
  57. Så godt å høre Annie! Jeg er helt enig med deg at det er fint å slippe soyamel og andre spesialprodukter :)

    SvarSlett
  58. KJEMPEGOOOD PIZZA - med gorgonzola & tomatsausen var fantastisk! Anbefales

    SvarSlett
  59. Så bra at det smakte! Og mmmmmm! Gorgonzola på pizza er himmelsk!

    SvarSlett
  60. Blir aldri ferdig med å granske sidene dine! Er sikkert innom her noen ganger per dag, hehe. FLOTT inspirasjonsside, lavkarbo eller ei.

    Hvor mye pizza ender du opp med av denne oppskriften? Regner med det holder til flere enn én? Nå kan det jo være at du allerede har svart på dette over, har bare ikke "giddet" å rulle meg gjennom alle kommentarene.. ;)

    SvarSlett
  61. Saa hyggelig aa hoere Spiseskje! Denne pizzadeigen pleier jeg aa steke som tre separate bunner. Da blir det tre porsjonspizzaer.

    SvarSlett
  62. Sitter nå og spiser rester av denne til frokost. Varmet den i panna med smør og på middels varme i ca 10 min. Fikk en herlig sprø bunn... nam nam. Takk for mange flotte oppskrifter, bruker denne siden mye for middagsinspirasjon.

    runnmensunn

    SvarSlett
  63. Lurt å varme opp i panna. Det blir sikkert mye bedre enn i microen. Takk for hyggelig kommentar :)

    SvarSlett
  64. Da håper jeg du blir fornøyd :)

    SvarSlett
  65. Hei Frida :)
    Takk for en super blogg! Jeg liker veldig godt at du bare bruker naturlige ingredienser i oppskriftene dine. Da er det mye lettere å sette i gang, enn om man må ut og kjøpe masse fancy/kunstige ingredienser først!

    Jeg lurer på en ting angående pizzabunnene - har du prøvd å fryse de? Blir de like gode da? Det er jo så greit å bare ta ut av frysern og slenge på litt fyll, når man har dårlig tid :)

    SvarSlett
  66. Hei Mona
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Det er hyggelig å høre at du setter pris på de restriksjonene jeg har gjort overfor meg selv med hensyn til ingredienser.

    Når det gjelder spørsmålet ditt om pizzabunnene, så har jeg gjort meg samme tanker som deg. Jeg skulle gjerne hatt en liten bunke pizzabunner i fryseren til travle dager, men jeg har ikke fått prøvd det ut ennå. Hvis du rekker å teste det ut før meg vil jeg gjerne høre hvordan det gikk :)

    SvarSlett
  67. Har brukt bloggen din over en lang periode nå, og har tenkt flere ganger at jeg skulle hatt kommentert. Det er masse fine oppskrifter man blir inspirert av her inne. Og endelig i dag fikk jeg til å male sesamfrøene skikkelig også, he he. Har akkurat laget denne pizzaen, og ble overrasket over hvor god den faktisk ble! Samboeren min likte den også godt. Satt på litt grill på slutten for å få den litt ekstra sprø. Er superfornøyd med oppskriftene her inne, og blir virkleig inspirert til å spise lavkarbo. Tusen takk:-)

    SvarSlett
  68. For en utrolig hyggelig tilbakemelding. Det er veldig stas med faste og fornøyde lesere. Ingenting er bedre enn om jeg kan være med å inspirere til matglede. Moro å høre at pizzabunnen falt i smak også. Tusen takk :)

    SvarSlett
  69. Nå har jeg prøvd å fryse ned bunnene, og lagde meg en hurtig-pizza i dag - det ble kjempegodt! Det er den beste lavkarbobunnen jeg har smakt :)

    SvarSlett
  70. Åh, så bra! Kult å høre at det funker bra å fryse dem ned også. Da tror jeg at jeg skal få ut fingeren og produsere en liten haug med bunner jeg også. Helt genialt å ha liggende klar til bruk.

    SvarSlett
  71. Du har en fantastisk inspirerende blogg, med et stort utvalg av LCHF-oppskrifter. Sitter å koser meg med pizza nå, laget med denne bunnen. Utrolig godt!! :D Jeg har toppet den med kyllingkjøttdeig, tomatpuré, hvitløk, paprikakrydder, chilikrydder, pizzakrydder og masse deilig ost! Perfekt :) -Ingrid

    SvarSlett
  72. Tusen tusen takk Ingrid! Det er så inspirerende og koselig å få sånne tilbakemeldinger. Pizzatoppingen din høres deilig ut!

    SvarSlett
  73. Woop! Håper du likte den!

    SvarSlett
  74. Vil det gå an å halvsteke bunnen, ta ut og forme i en paiform? så kan man lage pai :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja? Kanskje det? Jeg vet ikke jeg altså. Fortell gjerne hvordan det gikk om du prøver :)

      Slett
  75. Hei! Klarte ikke å lese igjennom alle di stillte spørsmålene for å se om noen spurt før, men hvor mange pizzabunner blir det av denne oppskriften? Eller er det bare til en pizzabunn..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er til en pizzabunn om du sprer den utover en stekeplate. Selv pleier jeg å fordele deigen på tre runde former (ca. 22-24 cm) slik at det blir tre individuelle pizzabunner - passe store til en person.

      Slett
    2. Altså, om det var uklart, så er denne oppskriften passe til en pizzabunn til minst tre personer.

      Slett
  76. Hei! Har du regnet ut karbo innholdet i bunnen? Ps - vi elsker den og bruker den ofte og også som burgerbrød med kylling i eller foccacia. Denne er rå!!

    SvarSlett
  77. Har ikke regnet ut karboinnholdet. Men det kan ikke være snakk om de store mengdene. Det er jo mest bare ost og egg.

    Så lurt å bruke den som burgerbrød og focaccia. Det må jeg prøve en gang.

    SvarSlett
  78. Det er supert at du ikke bruker soyaprodukter i oppskrifter. Jeg er opptatt av at maten skal være bra og sunn og ikke bare lavkarbo, og soya er faktisk ikke spesielt sunt å spise såfremt ikke den er fermentert slik det stort sett gjøres i Asia. Har prøvd pizzabunnen i dag og jeg er fornøyd selv om ikke ungene var like fornøyd, så heretter får nok de vanlig så kan jeg lage lavkarbovarianten til meg. Du har en veldig bra blogg forresten. Mye godsaker her inne og flotte bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding MzBennet.

      Enig med deg, det er ikke alt av det som frontes som lavkarboalternativer som faktisk er spesielt sunt. Selv synes jeg rett og slett ikke soyaprodukter er noe godt, og de gangene jeg har spist dem har jeg merket at soya kødder med hormonene mine. Like greit å holde seg langt unna.

      Så fint at du likte pizzabunnen. Skjønner at ungene ikke var like fornøyde. Det er tross alt noe helt eget med en ordentlig hvetebunn.

      Slett
  79. Ja det kan kanskje være soyaproteiner som økte eksemen min her en tid, jeg spiste nogenlunde normalt bortsett fra at jeg hadde litt dårlig tid og ikke fikk laget lunsj så jeg spiste varmat fra butikken hvor det var soyaprotein i varen, typ kjøttkaker, det ble helt ille noen dager men bedret seg da jeg leste innholdsfortegnelsen og innså at her var det bare å begynne å lage sin egen mat igjen. Irriterende at det ikke skal være mulig å kjøpe noe som helst ferdiglaget.

    SvarSlett
  80. Ja, hvorfor i all verdewn skal man putte soyaproteiner i kjøttkaker? Det er rimelig meningsløst altså.

    SvarSlett
  81. Helt enig! En av de mer unødvendige tilsetninger. Særlig siden jeg gladelig hadde betalt litt mer for et renere produkt.

    SvarSlett
  82. Har du erfaringer med å bruke deigen som paideig? Sitter og planlegger å lage småpaier til matpakka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det har jeg ikke prøvd. Småpaier i matpakka høres veldig deilig ut da. Hvis du prøver, må du gjerne fortelle hvordan det gikk :)

      Slett
  83. Hei! Dette ser meget godt ut :-) Jeg befinner meg i utlandet og de har ikke fiberhusk. Tror du det vil gå fint uten?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails