fredag 2. april 2010

Lammekjøttboller med feta og oliven

Disse kjøttbollene er intet mindre enn himmelske. Muligens de beste kjøttbollene jeg har spist. Oppskriften har jeg funnet her, men jeg har som vanlig endret ørlittegrann på den. Server dem som de er, eller med en tomatsaus.



1/2 kopp hakket fersk bladpersille (eller 1 ss tørket persille)

2 ss finhakket løk

1/2 kg lammekjøttdeig

1/2 kopp smuldret fetaost

1/2 kopp svarte stenfrie oliven, grovhakket (originaloppskriften sier grønne oliven. Jeg er rett og slett mer glad i svarte)

2 egg

1 ts oregano

litt knuste korianderfrø

litt tørket chili
_________________________________________________________________________

Bland alle ingredienser og form kjøttboller. Du kan steke dem i stekepannen om du vil, eller legg dem på en smurt bakeplate og stek dem i 20 minutter i ovnen på 200 grader.

Server dem som de er, eller i en tomatsaus.

Tomatsausen lager du som følgende:

Stek et par ss finhakket løk i litt olivenolje. Hell en boks hakkede tomater over, salte og pepre og la det putre i ca. 20 minutter til sausen er redusert. Du må gjerne krydre tomatsausen om du vil, men selv foretrekker jeg å la den være som den er. Det er nok gode smaker i kjøttbollene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails