søndag 25. april 2010

Torsk med Reker og Avocado

Jeg fant denne oppskriften i en av Jamie Oliver-kokebøkene mine her om dagen. Det er lenge siden jeg har bladd i kokebøkene hans, men det skal jeg definitivt gjøre oftere. Mange av rettene hans er lavkarbiske, og denne retten er en av de bedre fiskerettene jeg har spist på lenge. 

Den eneste endringen jeg har gjort på oppskriften denne gangen er at jeg har lagt til noen cherrytomater. Det ga retten litt mer friskhet synes jeg.

Mens retten steker kan du jo bruke tiden til å se dette skremmende, men inspirerende foredraget med Jamie Oliver.





2 porsjoner


olivenolje

havsalt & nymalt pepper

2 torskefileter, hver på 225 g - uten skinn og bein

1 liten neve frisk basilikum - revet i biter

1 avocado - delt i to, skrelt og skåret i tynne skiver

150 g skrelte reker eller scampi (gjerne rå)

en neve cherrytomater - delt i to 

1 1/2 dl kremfløte 

150 g god lagret cheddar
__________________________________________________________________

Sett stekeovnen på 200 grader. Smør en ildfast form med litt olivenolje. Dryss salt og pepper på begge sider av torskefiletene, og legg dem i formen.

Dryss basilikum, avocado, tomater og scampi over fisken. Drypp fløten over og riv osten over til slutt.

Sett formen høyt oppe i den varme ovnen og stek retten i 15-20 minutter. Smak til med salt og pepper.

Server gjerne med litt grønn salat. 



Denne gangen laget jeg retten med sei istedenfor torsk. Det funket bra. Denne fungerer nok med all hvit fisk tenker jeg. 

4 kommentarer:

  1. Hei hei :)
    Tusen takk for en fantastisk fin side! Jeg har lest ganske mye og blitt veldig inspirert. Jeg har nå skrevet ut masse oppskrifter, ellers kan jeg jo ikke prøve dem ut. På den ene oppskrifta fantes det en utskriftsvennligversjon, dette var knallbra. Ellers sitter jeg og klipper og limer og får ikke alltid bort de kolonnene som er ifm. bildene. Dette gjør det litt tungvindt. Jeg lurte derfor bare på om det er mye jobb for deg å få alle oppskriftene i utskriftsvennlig format? Hadde satt stor pris på det om det gikk an. Jeg er uansett takknemlig for all den fantastiske maten du presenterer her inne :)Har gått på LCHF i ca 7 uker nå og gleder meg til å bli normalvektig igjen :) Det tar tid, ettersom jeg pga sykdom ikke kan trimme, men det går framover!

    SvarSlett
  2. Hei

    Så hyggelig å høre at du blir inspirert. Og gøy å høre at det går fremover med vekta, selv om du ikke kan trimme.

    Dette med utskriftsvennlige versjoner er noe jeg akkurat har begynt med etter en forespørsel fra en av leserne. Jeg er fortsatt litt i "testfasen", og synes foreløpig at den måten jeg har valgt å løse det på er litt tungvint. Det tar litt mye tid. Målet er at jeg etter hvert skal lage en utskriftsvennlig versjon av alle oppskriftene. Men det kan ta litt tid før jeg kommer så langt. I første omgang vil det først og fremst gjelde alle nye oppskrifter, og så får jeg jobbe meg bakover med de gamle oppskriftene etter hvert. Jeg ser jo at det gjør det mye enklere for folk.

    Tusen takk for tilbakemeldingen din, og MASSE lykke til med LCHF-kosten fremover :)

    Frida

    SvarSlett
  3. Hadde denne til middag i går, nydelig var det! Til og med min samboer som ikke liker fisk likte denne :)

    SvarSlett
  4. Hehe, så bra! Og så bra at du minte meg på denne forresten. Spørs om jeg ikke må lage den selv i kveld :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails