mandag 5. april 2010

Fiskegrateng med kokosmelk og blomkål

Denne deilige oppskriften har jeg rappet fra Line Holdals inspirerende blogg Lilalife.

Jeg har måttet tweake litt på oppskriften fordi jeg ikke spiser mel, selv ikke i små mengder, og fordi jeg er en kroniker når det gjelder ferske urter. Jeg klarer bare ikke å holde dem unna middagen min. Hvis du er en av dem som tåler ørlittegrann mel så anbelfaler jeg å ta en titt på oppskriften til Line i linken over. Det er nå en gang sånn at hvite sauser er best når de er jevnet.

Men uansett jevnet eller ikke: Gratengen er nydelig!



400 - 600g ferdig kokt hvit fisk (torsk, sei eller hva du måtte ha. Jeg har brukt tilapia denne gangen)

3 ss smeltet meierismør

1 boks kokosmelk (styr unna lettvarianten)
 

saften av en liten lime
 

salt
 

pepper
 

rikelig med revet muskat (originaloppskriften sier 1-2 ts. Jeg river muskaten min selv framfor å kjøpe ferdig malt. Da trenger man litt mindre.)

200 - 400 g ferdig kokt blomkål (her kan du  gjerne blande inn flere grønnsaker som f.eks brokkoli)
 

en neve finhakket gressløk 

3 eggeplommer 

2 eggehviter

finmalte/hakkede mandler (kan evt. byttes ut eller blandes med kokosmasse) 
__________________________________________________________________

Sett ovnen på 200 grader. 

Smelt smør i en kasserolle og kokosmelken. La kokosmelken stå og småkoke mens du tilbereder resten av gratengen slik at den tykner litt.

Del den ferdig kokte fisken og den ferdig kokte blomkålen i mindre biter. 

Ha blomkål (og evt. andre grønnsaker) og fisken i en smurt ildfast form.

Pisk eggehvitene stive (ingen fare hvis de ikke blir helt stive). 

Ta sausen til side og rør inn eggeplommene. Smak til med salt, pepper, muskat, gressløk og lime (viktig, det er her smaken settes på hele retten).  

Hell sausen over fisken og grønnsakene og bland forsiktig. Vend eggehvitene forsiktig inn i blandingen. 

Strø de malte mandlene (evt. og/eller kokosmasse) over  og stek i ca 30 minutter på 200 ºC. 

Server varm, gjerne med litt salat og etpar sitronbåter ved siden av.













9 kommentarer:

  1. Det så veldig godt ut! Hvordan var det med kokossmaken? Høres litt spesielt ut.

    SvarSlett
  2. Jeg synes ikke det var noen utpreget kokossmak på gratengen. Nå er jeg veldig glad i kokosmelk i fiskeretter da, men her var det rett og slett ikke noe særlig kokosmelksmak. Det har nok mye å gjøre med muskaten tenker jeg. Muskat gir jo en ganske særpreget smak på ting.

    SvarSlett
  3. Å tusen takk:-) Dette blir middag i dag! Har nemlig savnet fiskegrateng.

    SvarSlett
  4. Så fint at du har funnet noe du har lyst til å lage. Håper middagen smaker :)

    SvarSlett
  5. En variant av denne gratengen ble middag i dag. Gubben ba meg ta godt vare på oppskrifta, så det ble en stor suksess! Jeg brukte kremfløte istedet for kokosmelk, 250 g blomkål, 70 g sellerirot og 80 g purre som grønnsaker, og Tines "fire oster" som topping. Nammenam!

    SvarSlett
  6. Høres deilig ut Ingeborg :)

    SvarSlett
  7. Mmmm denne lagde jeg i dag og den ble rett og slett god. Kombinerte kokosfløte og kremfløte, og på toppen brukte jeg malte mandler og revet ost.

    SvarSlett
  8. Så bra at det smakte Siv :)

    SvarSlett
  9. Lagde noe lignende i dag med litt ris og gurkemeie pasta og ost på toppen, super duper godt, takk for inspiration 😍

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails