tirsdag 13. april 2010

Røkelaks Tartar

Hvis jeg skal ha gjester synes jeg det er gøy å kunne slå til med en treretters middag. Problemet er at selv om jeg liker å lage mat, så har jeg ikke noe lyst til å stå på kjøkkenet og svette i timesvis før gjestene kommer. Så jeg legger sjela mi i hovedretten, også velger jeg alternativer som er raske og enkle, men samtidig gode til forrett og dessert. Dette er en superenkel og god forrett som du smeller sammen i en fei. 





Til fire personer:

150 gram røkelaks 

1 ss finhakket sjalottløk eller rødløk 

2 ss finhakket frisk dill 

1/2 ss majones 

1 ss creme fraiche

1 skvis sitron 

nykvernet pepper

finhakket gressløk
_________________________________________________________________

Bland sammen majones, dill og løk i en bolle. Smak til med sitron og pepper.

Finhakk røkelaksen og bland den sammen med resten av majonesblandingen i bollen.

Dandér tartaren på små tallerkner. Bruk gjerne en liten kopp, for eksempel en espressokopp som du smører innvendig med litt olje som en form til å lage et pent "tårn" av laksetartaren på tallerknen. Dryss gressløk over.

Server for eksempel med lavkarbo kjeks/knekkebrød, grønn salat, cherrytomater og/eller lettkokte asparges.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails