torsdag 15. september 2011

Lavkarbo pannekaker

Det er overraskende hvor mye dette minner om vanlige pannekaker, så fort man får dreisen på stekinga. Jeg liker å lage dem så tynne som mulig, uten at de blir umulige å snu. Det er en balansegang. Og så steker jeg dem nok litt lenger enn jeg ville stekt vanlige pannekaker med hvetemel. Igjen har det å gjøre med at de skal være greie å snu uten at de går i stykker. Jeg måtte vrake en pannekake eller to før jeg hadde kontroll på tykkelse og steketid, men nå er disse pannekakene med blåbær på seg en av mine favoritter.



4 - 6 pannekaker

4 egg

4 ss rømme

1 liten ts bakepulver

1 - 2 ts sukrin

et par klyper salt

smør til steking
_______________________________________________________________________________

Visp sammen alle ingrediensene bortsett fra smør. Varm litt smør i en non-stick stekepanne. Ikke bruk for mye smør, da blir pannekakene av en eller annen grunn vanskeligere å snu. Stek pannekaken helt til den er stivnet på toppen, før du snur den og steker ferdig. Server med blåbær.


38 kommentarer:

  1. Mmm.. Så fantastisk godt ut. En fin lørdagsfrokost :D

    SvarSlett
  2. Å, så deilig :)
    Dette skal prøves :)

    SvarSlett
  3. Nam, dette er nok mye bedre enn pannekakene jeg har prøvd meg på før - de hadde for mye eggesmak! Gleder meg til å prøve :)

    SvarSlett
  4. Kristine & Anette: Da håper jeg dere blir fornøyde :)

    SvarSlett
  5. Hei!

    Lagde kål/kjøttdeig gryta som du la ut for litt siden - helt vanvittig godt! Og så fort gjort å lage! Takk!!! :-)

    SvarSlett
  6. Så hyggelig å høre at du ble fornøyd med gryta Stine :)

    SvarSlett
  7. Jeg har spist pannekaker til lunsj i dag. En la jeg ost på når jeg snudde den, bretta i to og la på tallerken. Den andre fikk et lite lag lavkarbo bringebær og eplesyltetøy (lerum). Utrolig godt!
    Jeg droppa forøvrig sukrin og tilsatte heller litt jbk (ca 1/2 ts til to egg). Det ble finfine pannekaker som snudde helt fint uten problem :)

    SvarSlett
  8. Høres ut som en herlig lunsj Ingeborg. Litt jbk er sikkert lurt, for de som liker det ;)

    SvarSlett
  9. Dette var en suksess! Så de dagene sambo er lei av eggerøre, noe jeg aldri går lei av, kan vi bare piske opp dette!

    SvarSlett
  10. Så bra!! Jeg går i grunn heller aldri lei av eggerøre. Men litt variasjon er greit i blant ;)

    SvarSlett
  11. Kjempegodt! Syntes det smakte litt mye eggerøre, men fortsatt suksess! Droppet sukrin, hadde i kanel i stedet.

    SvarSlett
  12. Det kan hende at du synes det blir mindre eggerøre med sukrin. Man må huske på at hvetemel gir en søtsmak, som vi mister når vi dropper melet. Men kanskje er det like bra med kanel. Kanel i pannekakene høres uansett kjempegodt ut. Det skal jeg prøve en gang. Bra at de falt i smakte bra i alle fall :)

    SvarSlett
  13. Fantastisk!
    Har prøvd så mange oppskrifter, bl.a. med proteinpulver...usj. Kunne slått noen ihjel med de pannekakene.. men denne var jo parfait!
    Gidder ikke prøve noen andre oppskrifter etter denne, for denne var jo nesten identisk med vanlige. Finslig!

    SvarSlett
  14. Så gøy å høre Zat! Takk takk :)

    SvarSlett
  15. Desse skal eg prøve,og servere sammen med blåbærsuppe....barndomsminner....Takk som deler :-)

    Britt :-)

    SvarSlett
  16. Mmmm! Det høres deilig ut Britt :)

    SvarSlett
  17. Vet du hvor mye kh hele oppskriften inneholder? De ser himmelske ut:)

    SvarSlett
  18. Nei, det har jeg ikke regnet på. Det er jo stort sett bare egg med litt rømme i...

    SvarSlett
  19. Takk for fin oppskrift!
    Disse har jeg laget et par ganger når jeg skal nikose meg skikkelig. Fant ut at det var veldig godt med litt vanlijeessens i forresten:o)

    SvarSlett
  20. Mmmm, nydelig kveldskos :)

    SvarSlett
  21. @ Anonym og Elin: Takk. Ja, vanilje er alltid en vinner :)

    SvarSlett
  22. Hei :) Har koset meg skikkelig med disse pannekakene til kvelds. Takk for en fin og inspirerende blogg med masse gode oppskrifter. Har funnet mange favoritter blandt oppskriftene som du deler her! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre. Tusen takk :)

      Slett
  23. Fetetirsdag ble feiret med pannekaker, blåbær og sprøstekt bacon. Mannen ble både overrasket og glad!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldig mann da gitt! Og mmm! Bacon på pannekakene er supergodt!

      Slett
  24. Disse pannekakene er helt fantastisk! Og godt tips med å ikke ha for mye smør, tror det var feilen min forrige gang når jeg ødela annen hver. hehe Takk for gode oppskrifter =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det der med lite smør er av en eller annen grunn ganske essensielt. Bra at pannekakene falt i smak :)

      Slett
  25. AH:)
    Takk for denne oppskriften!
    Det var godt!

    Takk for maten:)

    SvarSlett
  26. Hei! Prøvde denne oppskriften idag, fantastisk godt!! Hadde i litt kanel, og brukte creme fraiche istedenfor rømme, det funket veldig bra :) Ha en fin dag! Takk for mange gode oppskrifter på denne bloggen :)

    SvarSlett
  27. Litt kanel i var ingen dum ide! Tusen takk for koselig tilbakemelding. God helg til deg!

    SvarSlett
  28. Dette er den mest geniale frokosten for min del :D Hvis jeg har god tid steder jeg noe noe bacon ved siden av, om jeg har mindre god tid blir det bare pannekakene. Elsker disse <3

    SvarSlett
  29. Prøvde disse i dag, og de ble riktig så gode! Tusen takk for finfin oppskrift! :)

    SvarSlett
  30. Disse laget vi i ettermiddag og de ble supergode - men litt mye eggesmak.

    Ved å ta en ss fiberhusk oppi så ble de enda bedre. :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails