torsdag 12. januar 2012

Tomatsuppe

Enkel og billig hverdagsmat. Tilsett gjerne noen pølsebiter, kjøttdeigrester eller kokte egg for proteinenes skyld. Eller hva med å servere pannekaker etter suppa?

Her har jeg brukt hermetiske tomater. Men har du tid og lyst, så blir tomatsuppen enda bedre om du gidder å skålde ferske tomater istedenfor. Jeg liker også å krydre tomatsuppen med litt spisskummin og chiliflak.

Ønsker du en vegetarisk rett bytter du selvsagt bare ut kyllingfond med en grønnsaksfond.



1 hakket løk

1 - 2 hvitløksfedd - finhakket

smør eller rapsolje til steking

400 g hakkede hermetiske tomater

2 ss kyllingfond

5 dl vann

2 dl kremfløte

litt salt

pepper

(og gjerne litt spisskummin og/eller chili for ekstra smak)
_______________________________________________________________________________

Stek løk og hvitløk i smør/rapsolje i en kjele til løken blir myk og blank.

Ha tomater, fond, vann, pepper og evt. annet krydder i kjelen og kok opp. La koke et par minutter. Bruk en stavmikser nedi kjelen og kjør suppen jevn.

Tilsett fløten og smak til med salt og evt. mer krydder. Kok opp igjen.


Tomatsuppe servert med et dryss nyrevet parmesan.

10 kommentarer:

  1. Hei du :)
    Godt nytt år!!! Så godt å se du er tilbake...Jeg har brukt oppskriftene dine før, men har vært en periode uten lavkarbo osv...men nå har jeg brudekjole som mål så nå er det lavkarbo for alle penga :) Har sagt det før trur jeg, men du har ihvertfall en fantastisk flott blogg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk NJ. Godt nyttår til deg også! Lykke til med brudekjoleprosjektet :)

      Slett
  2. Godt nytt ja! Glædelig gjensyn!

    SvarSlett
  3. HEI!!

    Der var du tilbake, ja! Dypt savnet og etterlengtet!

    Tomatsuppe er noe det beste jeg vet! Og hjemmelaget er selvsagt best.

    Jeg vil bare dele et bittelite triks lært av en kjøkkensjef for mange år siden. Har du ikke tid til å surre tomatene (til saus eller suppe) og la de koke lenge for å få fram søtsmaken, så ha en skvett Worcestershiresauce i + litt sukker(bruker sukrin jeg da) Det gir en helt perfekt smak på suppa synes jeg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nannah! Godt å se deg :) Veldig gode tips! Tusen takk. Og worcestershiresauce er jo uansett aldri en uting.

      Slett
  4. Äntligen har du börjat blogga igen!

    SvarSlett
    Svar
    1. :) Takk for det Henrik. Snodig at du la igjen en kommentar akkurat nå. Jeg har akkurat sittet og bladd i bloggen din på jakt etter inspirasjon. Og det fikk jeg ;)

      Slett
  5. Denne ble nyyyydelig på smak! No more Toro her i huset. Men tips til dere som bruker ekte chili, her er less i more, for chilien kommer veldig fram (tenker det har noe med å gjøre at den blir presset fram under stavmixeren). Så det ble en sterk opplevelse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at den falt i smak :) Og takk for godt tips om chilien.

      Slett

Related Posts with Thumbnails