fredag 13. januar 2012

Blomkotto med sopp og spinat

En av de tingene som jeg av og til kan savne på lavkarbokost er en ordentlig hjemmelaget italiensk risotto. Her har jeg tatt utgangspunkt i en av mine favorittoppskrifter på risotto, men har byttet ut risen med blomkål. Det ble nydelig!

Normalt når jeg lager blomkålris river jeg blomkål på rivjern. Når jeg lager "blomkotto" liker jeg at blomkålen er litt mindre "puslete" enn det den blir av å bli revet på rivjern. Derfor bruker jeg en kniv og skjærer av det ytterste laget på blomkålen slik at det er de små knottene ytterst som utgjør "risen". Resten av blomkålen kan jeg rive til vanlig blomkålris, eller lage suppe eller mos av for eksempel. Når jeg skjærer av det ytterste laget på en stor blomkål får jeg nok "ris" til to porsjoner blomkotto.

Jeg synes dette blir best med kyllingfond uansett hva jeg serverer blomkottoen sammen med. Men ønkser du en vegetarrett bytter du bare ut kyllingfond med grønnsaksfond.

Målene er omtrentlige. Jeg tar vanligvis dette litt på "gefühlen".


det ytterste laget av en stor blomkål

2 finhakkede sjalottløk

1 fedd hvitløk - finhakket

olivenolje

en liten skvett hvitvin (eller evt. hvitvinseddik)

2 ss kyllingfond

ca. 3 dl vann

et par store never sopp i biter

smør til steking av sopp

et par store never fersk spinat

pepper

timian

1 - 2 ss créme fraîche

et par gode never nyrevet parmesan
______________________________________________________________________________

Kok opp vannet og tilsett kyllingfond. Hold buljongen varm.

Stek soppen i smør til den har væsket seg. Legg soppen til side.

Stek sjalottløk og hvitløk i olivenolje i en panne til løken er myk og blank. Tilsett blomkålrisen, timian og pepper og stek videre i et par minutter. 

Om du ikke allerede har satt plata på full varme, sett den opp på full fres. Ha i en skvett hvitvin, og la hvitvinen frese bort. Tilsett en øse av den varme kyllingbuljongen og la buljongen koke bort. Dette skal gå ganske fort. Rør litt i blandingen underveis. Smak på blomkålrisen. Kanskje er den ferdig allerede nå? Du vil ha litt tyggemotstand igjen i blomkålen. Hvis ikke, tilsett en øse til, og la koke inn igjen. Merk deg at det slettes ikke er sikkert at du bruker opp all buljongen du har varmet opp. Sannsynligvis ikke.

Like før den siste øsa med buljong er kokt bort tilsetter du soppen. Deretter tilsetter du frisk spinat og rører rundt til spinaten har falt helt sammen, og den siste resten av buljongen har kokt bort. Det trenger imidlertid ikke ha blitt helt tørt nede i panna.

Tilsett créme fraîche og parmesan og rør godt rundt. Smak om det trengs noe ekstra salt eller krydder.

Server som det er, eller som tilbehør til kylling, fisk  eller kjøtt.

Her er blomkottoen servert med posjert kylling. Snaddermat!

14 kommentarer:

  1. Hærlig du er tilbake i tralten! Får veggis-besøk i dag og hva kunne vel passe bedre en blomkotto til fiskebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tralten er fint. Blir liksom mye mer god mat på meg også da ;) Håper veggisen liker blomkottoen.

      Slett
  2. Mmmmm.....ser og høres vidunderlig ut.

    SvarSlett
  3. Kjekt se deg tilbake i bloggverdenen, Frida
    Oppskriften ser spennede ut. Kanskje jeg snart må prøve meg på denne varianten av blomkålen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Makronella. Godt å se deg her også! Jeg har ikke bare latt min egen blogg gå for lut og kaldt vann i det siste, men jeg har heller ikke fulgt med på noen andre blogger. Så nå gleder jeg meg til å se hva som har skjedd hos deg den siste halvannen måneden :)

      Slett
  4. nam nam! Dette kan jo ikke bli feil!

    Kommer det kokebok?? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble aldeles ikke feil i det hele tatt ;)

      Jeg skulle ønske jeg hadde tid til kokebok. Jeg har til og med fått henvendelser fra et par tre forlag i det siste. Og det er jo utrolig stas! Men jeg ser bare ikke hvordan jeg skal få tid med det første :(

      Slett
  5. Så morsomt - jeg hadde akkurat lest om blomkålris og her tar du det jammen et skritt videre :) Tar det ca. 20 minutter for å fordampe bort all kraften (som i vanlig risotto) og har blomkålen fortsatt litt "bite" ?
    Og welcome back forresten :)!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ina! Takk takk, det er godt å være tilbake :) Nei, det tar ikke 20 minutter å fordampe bort kraften. Da tror jeg bare det blir mos igjen av blomkålen. Jeg tok ikke tiden, men det tok ikke lange tida å fordampe de to øsene med kraft, så det var litt tyggemotstand igjen. Jeg burde kanskje skrive noe om det i oppskriften at det kan være lurt å ta en prøvetygg allerede etter første øse, i tilfelle det kjennes ferdig allerede da.

      Slett
  6. Dette er en fantastisk blogg, den beste ever vil jeg si. Grunnen er at den har stor variasjon, oversiktlig, allsidig... Rett og slett en fryd å lese og ikke minst så frister oppskriftene! Håper du kommer med kokebok!
    Stå på! hilsen en fast leser:)

    SvarSlett
  7. Oi, tusen takk! Nå ble jeg veldig smigret. Koselig å høre at du er fast leser. Det setter jeg pris på :)

    SvarSlett
  8. Sier bare nydelig godt, og at det ble litt "lite"! Trippel dose neste gang.... Og det blir snart. ; )

    SvarSlett
    Svar
    1. At det ble for lite er jo et veldig godt tegn :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails