onsdag 18. januar 2012

Korianderpesto

En pesto som passer spesielt godt til asiatisk og latinamerikansk matlaging. Og en fin måte å ta vare på fersk koriander som du ikke rekker å bruke opp før den blir vissen.


1 stor bunt koriander

1 hvitløksfedd

litt hakket rød chili

litt nykvernet pepper

1 ss limejuice

1/2 ts salt

1 dl rapsolje

2 ss sesamfrø

et par klyper sukrin
_______________________________________________________________________________

Ha alle ingrediensene i en blender, og kjør sammen til en jevn pesto.

Korianderpestoen passer spesielt godt til fisk og kylling.

For variasjon kan pestoen smakes til med for eksempel spisskummin og malt koriander, eller (min favoritt) litt sesamolje.


6 kommentarer:

  1. Prøv laksefileet med et tykt lag pesto over. Kjøres i ovnen 30 min på 200 grader. Serveres med rømme og salat etc. UTSØKT!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mmm! Jeg har ofte laget det med basilikumpesto. Det er absolutt nydelig. Og så enkelt! Men aldri med korianderpesto. Blir sikkert kjempegodt med korianderpesto også :)

      Slett
  2. Åh, dette ser helt supert ut. Trenger litt frisk koriander i morgen, nå vet jeg hva jeg skal bruke resten av planten til!

    SvarSlett
  3. Så inderlig god oppskriften hørtes ut! Aldri laget pesto av koriander, så det må prøves :-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails