torsdag 19. januar 2012

Hjemmelaget majones



Det er mange gode grunner til å lage majonesen selv. Den aller beste grunnen er at du kan flikke på oppskriften til du får en majones som du synes er perfekt. Prøv deg frem med forskjellige typer og mengder sennep, prøv å bytte ut hvitvinsedikken med sitronsaft og justér salt og pepper til du er fornøyd.

En annen grunn til å lage majonesen hjemme er at de fleste majonesmerker i butikken er laget av soyaolje. Når du lager majonesen selv, kan du velge olje selv, og for eksempel gå for rapsolje, som er mye bedre for kroppen din. Vil du eksperimentere med andre oljer må du bare sørge for at du bruker en som er nøytral på smak. Personlig synes jeg for eksempel at olivenolje gir alt for mye smak til majonesen.

Det er liksom knyttet en hel masse angst til det å skulle lage majonesen selv. Folk tror det er tidkrevende, og at det er hundre ting som kan gå galt underveis. Det er bare å legge angsten til side. Følger du denne metoden er det gjort på 2 minutter, og det er i grunn forsvinnende lite som kan gå galt.




2 dl rapsolje

2 romtempererte eggeplommer

2 ts sennep (gjerne dijon)

2 ss vann

2 ts sitronsaft/hvitvinseddik

nykvernet pepper og litt salt
_______________________________________________________________________________

Ta alle ingrediensene ut av kjøleskapet i god tid før du skal lage majonesen, slik at både egg, olje og sennep har samme romtemperatur. 

Ha alle ingrediensene bortsett fra oljen i en høy beholder og bland dem sammen med en gaffel. Sett stavmikseren ned i beholderen, og hell olje forsiktig ned over eggeblandingen. Er du forsiktig legger oljen seg pent over eggeblandingen. Er uhellet ute og eggene blander seg veldig inn i oljen, kan du bare vente en stund. Oljen er lettere enn eggeblandingen og vil flyte opp på toppen.

Start stavmikseren. Hold den nede i bunnen av beholderen, og undertrykket gjør at litt og litt av oljen blir pisket inn i eggeblandingen. Går det dårlig med blandingen kan du løfte stavmikseren sakte og forsiktig litt oppover i beholderen.

Vil du se hvordan dette blir gjort, så har den inspirerende bloggen Ordentlig Mat laget en video som viser prosessen:





Nå har du ikke bare majones, men en base for mye gode majonesblandinger. Vil du ha remulade blander du inn litt hakket kapers, sylteagurk og evt. ansjos. For aioli blander du inn finhakket hvitløk. Husk da at det tar litt tid før hvitløkssmaken setter seg i majonesen, og at hvitløkssmaken er mye sterkere en time etter at du laget aiolien enn når den er nyblandet. Andre gode smakstilsetninger i majones kan være karri, wasabi, chili, sambal oelek, chipotle, pesto, mer sennep, ketchup eller urter.


Her har jeg laget en mini tapastallerken med stekte chorizopølsebiter i en skål sammen litt oliven, cornichoner og syltet løk, og gambas al pil pil i en annen skål. Som tilbehør har jeg servert litt aioli og chilimajones.

27 kommentarer:

  1. Hjemmelaget majones er utrolig enkelt ... og ikke minst godt:)

    SvarSlett
  2. Wow, dette så jo ikke vanskelig ut.
    Jeg hører til de som har skygget bakover av tanken på å lage majones selv. Men nå er jeg ikke i tvil om at jeg skal prøve.
    Takk for tipset.

    SvarSlett
  3. Har prøvd dette minst ti ganger, alltid med suppe som resultat.. :-(

    SvarSlett
    Svar
    1. Auda! Så merkelig. Kan det være for mye olje i forhold til plomme (små plommer?)? Kanskje du skal prøve å vente med å tilsette sitronsaft og salt til etter emulsjonen? Noen mener at syre og salt kan ødelegge plommen. Jeg skrv ikke noe om det i oppskriften fordi jeg ikke har opplevd det selv. Eller kan du ha fått for mye olje ned i plommene før du starter miksingen? Har du selv noen teorier?

      Slett
    2. Blir majonesen suppe er der fordi den skiller seg ..... jeg har opplevd dette når ingrediensene har forskjellig temperatur eller er for kalde ...... av en eller annen merkelig grunn blir vistnok majones tykkere jo mer olje en har .... Syre er vistnok viktig for emulsjonen så tror ikke hjelper vente med det (har glemt syre noen ganger med suppe som resultat...... og fått det når egg har vært for kalde

      Slett
    3. Takk for innspill Makronella. Dette høres det ut som om du har mer peiling på enn meg :) Romtemperaturen på alle ingrediensene synes å være superviktig i hvert fall.

      Slett
    4. Viggo: Sjekk også Asbjørns kommentar om at noen stavmiksere kan være problematiske. Det kan hende du må flikke litt på stavmikserteknikken.

      Slett
  4. Bare til info men hvis du googler litt på raspolje, så finner du ut at den ikke akkurat er så veldig mye sunnere enn soyaoje...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mange kilder og mye motstridende info om sunnheten av de ulike oljene. Alt koker ned til hvilke kilder man velger å stole på. Dessverre, egentlig.

      For min del handler det først og fremst om at soyaolje inneholder mer omega 6 enn raps. Folk flest får i seg alt for mye omega 6 i forhold til omega 3. I tillegg er soyaolje alltid varmpresset, i motsetning til rapsolje som du fint kan få kaldpresset.

      Slett
  5. Av nysgjerrighet - hvilken rapsolje bruker du? Jeg har forsøkt med odelia-oljen jeg vanligvis har stående, men jeg synes ikke majones-smaken blir god...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt spørsmål K. Jeg har jo akkurat kjøpt ny rapsolje (odelia), og jeg laget den med den forrige oljen jeg hadde. Jeg har kastet den forrige flasken, men det tror jeg faktisk var en av de billige typene. Plastflaske. Trolig varmpresset. Kaldpresset er selvsagt sunnere, men varmpresset har gjerne mindre smak.

      Ellers kan det jo hende at du rett og slett ikke liker smaken av rapsolje? Det er flere som ikke er så glad i rapsolje. Kanskje du skal prøve en annen olje? Hva med peanøttolje eller avocadoolje?

      Slett
  6. Et alternativt oljetips: billigste extra virgin olivenolje fra Rema + macadamianøtt-olje fra iHerb. Har prøvd å lage majones med hver av disse oljene, men da ble det enten alt for mye fruktig olivensmak eller intens nøttesmak. Med en blanding rundt halvt om halvt (bruker litt mer oliven, tror jeg) synes jeg det blir bra - både behagelig fruktig og smøraktig nøttete. Jeg bruker i tillegg bittelitt stevia - da blir det både salt, søtt, syrlig og fett ;) Forøvrig blir dette en majones med lite både omega 6 og 3 - her er det enumettet som dominerer. Olivenoljen har forøvrig et grønnskjær som jeg kamuflerer med en dæsj gurkemeie - som i seg selv visstnok ikke er helt ueffent helsemessig...

    Ellers har jeg merket meg at forskjellige stavmiksere fordrer forskjellige teknikker for at majonesen ikke skal skille seg. Med den jeg har nå, må jeg først la den mikse litt i bunnen. Deretter løfte den forsiktig opp fra bunnen for så å punmpe den rett ned igjen. Dette gjentas gang etter gang - hvis ikke suger den såpass mye olje inn til kniven, at emulsjonen ikke greier å absorbere den - men det går bra når den kommer i små puljer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig interessant det du sier om å blande olivenolje og macadamianøttolje. Det er jo verdt et forsøk :)

      Og veldig godt innspill om ulike typer stavmiksere. Godt gjort at du har funnet ut hvordan det må gjøres med din stavmikser.

      Takk for gode tips :)

      Slett
  7. Det får jeg prøve en gang.

    Jeg lurte på en ting, jeg har hørt at honning ikke er lurt å spise når en går på lavkarbo. Men jeg fant en på iHerb som bare hadde 7g, tror du det går?
    Link til honningen: http://www.iherb.com/Himalaya-Herbal-Healthcare-Organic-Chyavanprash-with-Organic-Forest-Honey-17-63-oz-500-g/3697?at=0

    SvarSlett
  8. Jeg tittet på linken din, og ser at det er 7 gram per "serving", og ikke per 100 g. En "serving" er satt til en ts, altså 10 g. Så denne har altså 70 g karbohydrater per 100 g. det blir nok i meste laget :)

    SvarSlett
  9. Mmmm, jeg elsker hjemmelaget majones!! Pleier å ha i litt chili og hvitløk. Og det aller beste er å ha oppi noen never med frisk, hakket basilikum. Nam nam! :)

    SvarSlett
  10. Ja, det er jo nesten ikke grenser for hva man kan ha i majonesen :)

    SvarSlett
  11. Mm, den så veldig god ut! Jeg kan dessverre ikke spise verken sennep eller eddik. Så at man kunne bytte eddik med sitron, men hva kan jeg bruke i stedenfor sennep?

    SvarSlett
  12. @ Ziggy: Hmmm. Jeg vet jammen ikke jeg altså. Er det selve sennepsfrøene i sennepen du reagerer på? Hvis ikke kunne du ha knust litt sennepsfrø. Eller kanskje et annet krydder, slik at majonesen ikke blir smakløs.

    SvarSlett
  13. Jeg går på en spesiell diett akkurat nå og da kan jeg ikke spise mat med eddik i. Så sennepen er der bare for å få smak? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare for å gi smak :) Sennepspulver (type Colemans) inneholder vel heller ikke eddik? Det burde man kunne bruke istedenfor.

      Slett
  14. Har laga denne to ganger nå, og det er de gangene jeg har lyktes best med majonesen/aiolien. Bruker den billigste rapsoljen, fordi den har en nøytral smak. Prøvde én gang en dyrere type, men den hadde altfor mye smak. Jeg bruker også noe eggehvite i majonesen, ca to eggehviter (eller litt mindre) og to eggeplommer. Majonesen/aiolien blir litt lysere gul da. Brukte aiolien til reker, det var bare så godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg mistenkte at billig rapsolje er best her. Takk for tips om eggehvite. Det skal jeg prøve neste gang. Så bra at majonesen blir vellykket :)

      Slett
  15. Helt umulig! Etter ti forsøk gir jeg opp og kjøper Mills.

    SvarSlett
  16. Ls dere litt opp på laging av majones.dere tar den lett igjen etter skilling med en ss vann i kanten på blandingen,pisk derfra og innover.saaakte. Og start med å piske plommer og en smule salt først,før dere begynner å spe.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails