søndag 30. januar 2011

Italiensk kjøttbrød

Jeg har hatt så lyst på kjøttbrød, helt siden jeg leste om Makronellas kjøttbrød i begynnelsen av januar, at jeg holdt på å bli tullete. Og endelig har jeg fått ut finger'n. Jeg gikk for en italienskinspirert variant denne gangen.



300 g medisterdeig

300 g kjøttdeig av storfe

1 liten gul løk - finhakket

5-6 ferske champignioner - finhakket

3 fedd hvitløk - finhakket

6 soltørkede tomater - finhakket

2 ts oregano

1 ss pesto

1/2 ts timian

salt & pepper

1/2 kopp revet parmesan

1 egg

1 dl fløte

smør/olivenolje til steking og smøring

parmaskinke (kan byttes ut med spekeskinke eller bacon)

pinjekjerner
________________________________________________________________________________

Sett ovnen på 180 grader.

Stek sopp, løk og hvitløk til løken er blank og myk, og til soppen har sluppet væsken, og væsken har fordampet. Tilsett soltørket tomat mot slutten av steketiden.

Ha løk- og soppblandingen i en stor bolle, og la det bli avkjølt.

Tilsett krydder, parmesan, egg og fløte i bollen. Rør godt rundt. Vær litt forsiktig med saltet, da det er mye saltsmak i parmesanen. Bland godt sammen.

Tilsett kjøttdeig og medisterdeig. Bland godt til kjøttmassen begynner å bli seig.

Smør en ildfast form eller en brødform og hell kjøttmassen i formen. Dytt kjøttmassen godt ned og klapp den jevn på toppen.

Legg spekeskinke/bacon i striper over kjøttmassen, og strø pinjekjerner mellom stripene.

Sett formen i ovnen, og la den steke i 50-60 minutter. Du kan sjekke om kjøttbrødet er ferdig ved å stikke et steketermometer i kjøttbrødet. Når kjernetemperaturen har nådd 70-75 grader er kjøttbrødet ferdig. La kjøttbrødet hvile i 10 minutter før du begynner å skjære i det.




.

19 kommentarer:

  1. Jeg har også tenkt å lage kjøttbrød, men det er bare blitt med tanken. Nå er jeg blitt inspiret til å prøve jeg og! Takk! : )

    SvarSlett
  2. Hehe, ja av og til tar det litt tid fra tanke til handling ;)

    SvarSlett
  3. Frida, så nydelig det ser ut. Skal lages:)

    SvarSlett
  4. Nemmen - huffda, ille å høre at jeg nesten har gjort deg tullete ..... he he men kan trøste deg med at du har nå snudd det -for denne så bare såååå fristende og god ut -skal prøves SNART!!!
    Det fine med kjøttbrød er at det er så utrolig mange muligheter -bare fantasien som setter grenser for smak og utforming nesten - gleder meg til smake din varian !!

    Ha en strålende søndag 

    SvarSlett
  5. Hahaha, sånn kan det gå ;) Enig med deg altså. Egentlig burde man lage kjøttbrød mye oftere, for det er jo ikke noen fare for å gå lei med alle variasjonsmulighetene. Også er det så fin restemat synes jeg. Funker til og med som pålegg på en lavkarboskive med majo morgenen etter.

    SvarSlett
  6. Så ut som en kjøttpudding - men en nye mer fristendende en!! Jeg HATER kjøttpudding... men dette her burde jo prøves... :D

    SvarSlett
  7. Ser kjempegodt ut! Tror ikke jeg har spist kjøttbrød siden jeg var liten - takk for påminnelsen! :-)

    SvarSlett
  8. Uffda, Veronica. Men jeg må innrømme at jeg ikke er stor fan av kjøttpudding selv. Det er litt mer motstand og tekstur i kjøttbrød.

    Ina: Jeg må innrømme at jeg forbinder kjøttbrødet med 80-tallet. På tide med en ny vår for kjøttbrødet kanskje?

    SvarSlett
  9. Kjøttbrød er bare nydelig! Pleier å lage en variant fylt med hele kokte egg, med hakket salami og oliven i deigen, bakt i fløte og tomater i ovnen....gøtt! :)

    Nannah.

    SvarSlett
  10. Oooh! Det høres skikkelig digg ut Nannah. Jeg merker at jeg må lage flere kjøttbrødvarianter i tiden fremover.

    SvarSlett
  11. Jeg lager nesten tilsvarende, men jeg har ricotta oppi også. Da blir det veldig saftig og godt! Bare et lite tips. :-)

    SvarSlett
  12. Denne oppskriften så bare så god ut. Jeg har lyst til å servere denne litt senere i uken.

    SvarSlett
  13. Da håper jeg du liker den Elisabeth :)

    SvarSlett
  14. Da har jeg hatt et nydelig måltid med mine venner hvor alt dreide seg om den italienske kjøttpuddingen. Det ble ikke helt etter oppskriften, fordi jeg manglet et par ingredienser som jeg måtte bytte ut. Ellers serverte jeg retten med bakte poteter, gulrøtter og rosenkål. Og nå er vi så gode og mette. Tusen takk for en fantastisk lavkarbo oppskrift :-)

    SvarSlett
  15. Så hyggelig Elisabeth! Godt å høre at du er fornøyd :)

    SvarSlett
  16. Hva gjør man med pestoen? :) Står og lager brødet akkurat nå og lurer... hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, har jeg glemt å si noe om den... JAja, nå er vel kjøttbrødet ditt ferdig, men pestoen skal blandes med alt det andre :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails