mandag 31. oktober 2011

Ovnsristet gresskar med timian og hvitløk

Jeg tipper det er mange som sitter igjen med mye gresskarrester i dag. Jeg kjøpte et gresskar til gresskarmuffins og gresskarbrownies i forrige uke, og restene har jeg brukt til både thailandsk gresskarsuppe, og nå til slutt til ovnsristet gresskar. Du kan godt variere krydderet på gresskarene, men timian og hvitløk er nok min favoritt.



gresskar i terninger

rikelig med olivenolje

en god neve blader av frisk timian

finhakket hvitløk

salt & nykvernet pepper
_______________________________________________________________________________

Bland alle ingrediensene godt sammen. Legg alt i en ildfast form. Stek på 200 grader i ca. 30 minutter. Ta gjerne formen ut og rør litt i gresskarene underveis, så alt blir jevnt stekt.

Server som tilbehør til fugl, fisk eller kjøtt.



Se på den fine fargen!! Her er gresskar servert til medisterkaker. Et litt utradisjonelt tilbehør til medisterkakene, men det var faktisk en veldig god kombo.

12 kommentarer:

  1. Jeg har fått en ny favoritt, det er gresskar.. Er veldig glad i sesongvarer, det å spise det beste hva sesongen byr på (tross alt slik vi er skapt ;) ), men jeg er litt lei meg for at jeg oppdaga gresskar så sent i sesongen. Måtte liksom se litt på disse vekstene før jeg tok steget og kjøpte et. Vet du hvor lenge man får tak i gresskar?

    SvarSlett
  2. Ja, ikkesant det er deilig! Vet ikke helt hvor lenge sesongen varer. Her i Norge er det vel mest salg av gresskar rundt Halloween, for folk er jo ikke vant til å bruke noe særlig gresskar. Så jeg vet ikke om det er noe særlig marked for å selge det utenom Halloween i de vanlige butikkene.

    Jeg ser at du bor i Sandnes, og jeg vet jo ikke noe om butikkutvalget i Sandnes. Men her i Oslo er det gresskarsesong nesten året rundt i noen av de asiatiske innvandrerbutikkene ;

    SvarSlett
  3. Det er bra med innvandrerbutikker her, så jeg skal følge med litt der :) Ellers fant jeg gresskar til 10kr/kg i dag :D så da ble det tre kilo på meg... lurer på hva jeg skal bruke alt det til :O

    SvarSlett
  4. Ja, da har du for en stund fremover :) Lønner seg å søke etter oppskrifter på engelsk. Da er det mye mer å velge mellom :)

    SvarSlett
  5. Vi kjøpte et digert gresskar her om dagen, av det har vi laga brownies (din oppskrift - nam!), gresskarsuppe (lilalife), puré (vet ikke helt hvor jeg fant den..). Det neste blir vel denne. Hadde lyst på pai, men de oppskriftene jeg fant var veldig høykarbo, med mel i både bunn og fyll. Hadde også lyst på sylta gresskar, men der var problemet for mye sukker. Vi har enda nesten halve gresskaret igjen, brukte det som skål til det kjøttet vi hadde skåret ut.

    SvarSlett
  6. I min enfold har jeg trodd at sånne gresskar vi bruker til Halloween ikke kan spises (flau)

    Så jeg har derfor aldri tilbredt noe av gresskar, men nå ser jeg jo at man til og med kan tørke og bruke frøene fra disse! (vet ikke helt hvor jeg inbilte meg at gresskarfø kom fra!) Og butternut squash har jeg også lyst til å prøve. Har du prøvd det? Og får man tak det noe sted?

    SvarSlett
  7. @ Hannem: De gresskarene rekker langt altså! Jeg har også hatt lyst til å sylte, men mistenker at sukrin bare vil krystallisere seg. Men kanskje man skulle gjøre et forsøk? Ellers burde vel neste års prosjekt være å få til en lavkarbo pumpkin pie :)

    Hvis man lager for eksempel suppe av den, burde det vel gå an å fryse ned suppeporsjoner?

    @ Gretel: Hehe, ikke så rart det da. Vi har jo ikke akkurat noen tradisjon for å tilberede gresskar i Norge.

    Jeg har prøvd butternut, men det er et par år siden nå. Jeg hadde en periode da jeg laget mye suppe av butternut. Jeg har sett dem på innvandrerbutikker. Nå i sesongen tror jeg de har dem i de fleste innvandrerbutikkene, men utenom sesongen er det kanskje størst sjanse på for eksempel den thaibutikken i Osterhaugsgate. De pleier i hvert fall å ha ganske greit utvalg av gresskar.

    SvarSlett
  8. Jeg frøys suppe, det gikk fint. Har også lest at det går an å fryse biter av rå gresskar. Er det noe som taler mot dette???

    SvarSlett
  9. Skulle ikke tro det er noe i veien for å fryse biter. I hvert fall ikke om det er biter som skal brukes i type mos, suppe eller bakst. De blir jo sikkert litt mykere av frysinga?

    SvarSlett
  10. Ja, det er det jeg også tenker :)

    SvarSlett
  11. Hvilket gresskar brukte du? Jeg brukte Butternut gresskar, og fant ut at det har ca 10 kbh per 100 gram, som er litt for mye.

    SvarSlett
  12. Oi, nå husker jeg ikke hva det heter... Men det ser ut som gresskarene på bildene i dette innlegget: http://lchf-bloggen.blogspot.no/2010/02/thailandsk-gresskarsuppe.html

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails