torsdag 18. februar 2010

Tunamelt (ostesmørbrød med tunfisk)

Denne oppskriften fant jeg på "livsnyterier". Jeg er jo fryktelig glad i tunfiskostesmørbrødene mine, så det var ikke noe vanskelig å overtale meg selv til å prøve en annen variant. Fordelen med denne oppskriften (særlig med et par små justeringer) sammenlignet med den gamle oppskriften min er at denne nok har en høyere fettandel og noe lavere på karbene.

Ostesmørbrødene ble grisegode! Dette er skikkelig "comfort food". Ingen tvil om at disse blir en del av det faste reportaret. 



Til tre skiver:

3 blingser av solsikkebrød, sesambrød, eller ditt favorittlavkarbobrød. 

1 boks tunfisk i olje
 

1/4 finhakket løk

2 ss seterrømme/creme fraiche

2 ss ekte majones
 

grovmalt pepper
 

gulost
 

2 cherrytomater i skiver

1-2 cornichonger i skiver (eller sylteagurk)
___________________________________________________________________ 


Rør sammen tunfisk, majones, rømme, løk og nykvernet pepper.


Legg et tykt lag tunfiskblanding oppå hver brødskive. Legg et par skiver tomat oppå tunfisken, og legg ost på toppen.


Stek på nest øverste hylle i ovnen på 220 grader i ca 5-10 min til de blir gyldne.

Pynt med cornichonger. 

 


 
 

 
Her er smørbrødene laget på solsikkebrød. Himmelske! Jeg har lagt et par cornichonger i skiver på toppen. Cornichongene har litt mindre karber enn sylteagurker. Og strengt tatt synes jeg de er bedre også. 

Disse ostesmørbrødene er skikkelig mettende. Jeg følte at jeg rullet bortetter gulvet etter å ha spist to. 

4 kommentarer:

  1. Jeg kommer stadig tilbake til denne oppskriften, for den er supergod. Jeg elsker tunfiskblandinga! Og jeg er litt forbausa over at ingen har kommentert den. Folk burde virkelig prøve den ut!

    Jeg kan forresten anbefale å lage sylteagurk selv. Lilalife har en oppskrift som er kjempegod. På den måten sparer man enda litt på karbene. (:

    SvarSlett
  2. Åh, denne er det lenge siden jeg har laget! Og dette er jo egentlig en av mine favoritter også. Takk for påminnelsen. Enig med deg Charlotte, de er virkelig supergode.

    Hjemmelagde sylteagurker har liksom vært planlagt i månedsvis, men jeg får aldri ut finger'n. Takk for tips om Lines/Lilalifes oppskrift.

    SvarSlett
  3. Har akkurat oppdaget bloggen din, og dette er en av de mange oppskriftene jeg gleder meg til å prøve! Særlig etter å ha prøvd tuna melt'n på Bugge's eftf på Grünerløkka!! Nams!

    SvarSlett
  4. Så hyggelig å få en ny leser Tonje!

    Tunamelt er skikkelig digg, og dette er en av mine yndlingsoppskrifter. Så jeg håper du blir fornøyd når du får prøvd denne. Ellers har jeg akkurat testet ut en ny tunameltoppskrift som også var deilig, så den kommer jeg sikkert til å legge ut her på bloggen om ikke alt for lenge :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails