onsdag 3. februar 2010

Krabbe Bayou

Her fortsetter min eksperimentering med cajunske oppskrifter. Jeg elsker krabbe, men er ikke vant til å spise krabbe i varmretter. Derfor var jeg veldig spent på denne oppskriften. 


Konklusjonen var at krabbe i varmrett ga mersmak! Det var godt jo! Det var absolutt nødvendig med rømmeklatten på toppen for å dempe retten litt. Den ble litt for "krabbete" uten. Og jeg kommer nok til å eksperimentere litt med oppskriften neste gang jeg lager den, for jeg føler at det er et eller annet som mangler. Litt sitron kanskje? Ikke misforstå, krabbe bayou var ganske godt, jeg bare tror oppskriften har mer potensiale.

Oppskriften har uansett overbevist meg til å lete etter flere varmretter med krabbe. Antageligvis er det en hel verden av spennende oppskrifter der ute med krabbe i seg. Det er ingen grunn til at krabbe skal være forbeholdt loff og majones.




6 porsjoner


450 g ferskt krabbekjøtt i biter

3 hardkokte eggeplommer

1 ts dijonsennep

75 g smør i romtemperatur

1/4 ts cayennepepper

3 ss sherry (tørr eller halvtørr)

2 ss finhakket bladpersille

1,2 dl kremfløte

50 g hakket vårløk

50 g brødrasp (av lavkarbobrød. Bytt eventuelt ut med nøtter eller sesamfrø)

salt & pepper

Rømme eller Creme Fraiche 
___________________________________________________________________

Sett ovnen på 180 grader.

Rens krabbekjøttet og fjern skallbiter. Prøv å få krabbebitene så store som mulig hvis du renser krabben selv. Er du like lat som meg og kjøper ferdig renset krabbe får det blir som det blir.

Mos eggeplommene i en bolle med gaffel. Ha i sennep, 50 gram smør og cayenne. Rør godt sammen. Ha i sherry og persille og bland inn fløte og vårløk. 

Bland forsiktig inn krabbekjøttet, smak til med salt og pepper og fordel blandingen i 6 smurte former. Dryss brødrasp over. Ha en klatt smør på toppen og stek i 20 minutter til gyldne.


 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails