fredag 26. februar 2010

Ribbetapas med kinesisk vri

Disse ribbebitene er krydret med det kinesiske femkrydderet som består av stjerneanis, fennikel, kanel, nellik og pepper. Krydderet får du tak i en innvandrerbutikk. Femkrydderet gir en uventet, men utrolig deilig smak på ribbebitene.

Originaloppskriften er fra matprat.no. Jeg har gjort en liten justering i forhold til glaseringen i den opprinnelige oppskriften. En stor del av denne består av kecap manis - en søt soyasaus. Den er såpass rik på karbohydrater at jeg stort sett holder meg unna den, men her synes jeg den er nødvendig for å få den riktige smaken. Justeringen jeg har gjort er at jeg har halvert mengden kecap manis i oppskriften. Da blir mengden karbohydrater helt akseptabel. 2 ss søt soyasaus fordelt på en hel kilo ribbe er ikke mye. En annen grunn til å redusere kecap manis er at man etter en stund på lavkarbomat blir mer sensitiv for søtsmak. I hvertfall hvis man holder seg unna kunstig søtning. Så jeg synes rett og slett det blir bedre dersom man reduserer det søte litt i forhold til originaloppskriften. Man vil jo ikke at ribba skal smake sukkertøy heller.

Til åtte personer:


1 kg ribbe

1 ss kinesisk femkrydder


2 ss kecap manis 

4 ss soyasaus
 

1 ss frisk ingefær , finhakket
 

1 ss hvitløkspulver
 

1 ss chilipulver
 

1/2 ts salt
__________________________________________________________________

Skjær av svoren på ribba og prøv å beholde mest mulig av fettet. Fjern deretter beina på innsiden av ribba.

Lag ca 5 mm dype snitt tett i tett langs etter hele ribba.

Bland sammen alle ingrediensene til glasuren og smør inn hele ribba.

Stek ribba på 125 grader i ca 2 timer, skru deretter opp temperaturen til 225 grader og stek til ribba er gyllen. Kutt ribba i små porsjonsbiter, sett en tannpirker i hver bit og server for eksempel med en chilidip.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails