tirsdag 9. februar 2010

Varm Squashsalat med spisskummin og lime

Denne fant jeg på the kitchen sink recipes. Det er en deilig varm salat som passer spesielt godt til tex mex-mat, men også til andre retter.

4 porsjoner


Olivenolje til steking og til dressing

2 medium store squash delt i 1/2 - 1 cm tykke halve ringer.

1 liten løk - delt i to og skjært i tynne skiver. 

1 lime i skiver

saften av 1 lime

1 ts spisskummin 

1/8 ts cayenne

salt


2  ss gresskarfrø

1 ss hakket fersk koriander, pluss noen ekstra blader til pynt
___________________________________________________________________

Varm olje i en stekepanne over medium varme. Tilsett squashen og løken, stek i omtrent fem minutter til grønnsakene begynner å bli brune. Tilsett limejuicen og la surre i et minutt. Tilsett spisskummin, cayenne og salt. La det surre et minutt.

Fjern pannen fra varmen og rør inn gresskarkjerner og hakket koriander. Legg salaten på et fat og garner med limeskiver og korianderblader. 

Server salaten mens den fortsatt er varm.


 
Squashsalaten er både tung og frisk og myk og sprø på en gang. En favoritt. Her er den servert med baconkylling

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Ville bare si at denne siden er en stor inspirasjon for meg. Lett og oversiktlig blogg. Har "luktet" litt på oppskriftene i et par måneder nå. Ferien er over og jeg har nå samlet motivasjon til å starte med å leve med denne type mat. Har kun holdt på i 3 dager - men du så mye god mat det er å velge i mellom. Må bare endre tankesettet mitt så ikke tennene mine plutselig står i "ulovlig" mat - av gammel vane.

    Klem fra Anne J.S.

    SvarSlett
  2. Hei Anne

    Så bra at du har samlet motivasjon. Jeg kan love deg at du ikke vil angre på å legge om til lavkarbo. Det er det lureste og beste jeg har gjort for meg selv på mange år. Helt sant det du sier om å endre tankesettet. For det er jo egentlig ikke noen grunn til å sette tenna i noe annet enn lavkarbomat når det er så utrolig mye godt man kan lage.

    Selv sier jeg at ingenting egentlig er ulovlig. Kanskje fordi jeg ikke gidder å ha dårlig samvittighet hvis jeg plutselig sitter der med tenna i en vaffel på bursdagen til mormor, eller hva det måtte være. Men som regel trenger jeg bare tenke meg om, og huske hvor godt kroppen min har det på dette kostholdet, så frister det ikke så mye med sukker og hvetemel.

    Masse lykke til med kostomlegging!

    Klem fra Frida

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails