tirsdag 8. juni 2010

Fylte portobellohatter gratinert med gruyere

Denne oppskriften fant jeg på matbloggen Homemaker. Dette var en sånn oppskrift som jeg trodde skulle resultere i noe godt. Men jeg trodde ikke at det skulle bli så godt som det ble! Dette kommer jeg til å lage flere ganger. Mange ganger!

For de som liker litt smakssterk ost er gruyere en helt vidunderlig ost. Både til matlaging,og til å spise som den er. Let etter den i ferskvaredisken. Har du ikke gruyere kan du godt bruke en annen ost, men jeg anbefaler at du bruker en med mye smak.



2 personer (eller til 4 forretter)


4 portobellosopp
 

olivenolje
 

1 stort fedd hvitløk - presset
 

2 små tomater eller et par never cherrytomater - hakket
 

2 ss frisk hakket gressløk
 

urtesalt
 

pepper
 

revet gruyere
__________________________________________________________________________________

Fjern stilken på soppene. Bland olje og hvitløk, og pensle soppene rundt det hele. Soppen trekker til seg olje, så pensle dem gjerne 2-3 ganger. Pensle bunnen av en ildfast form med den samme oljen.

Bland tomat med gressløk, urtesalt og pepper.

 Legg soppene med undersiden opp i den ildfaste formen. Legg tomatblandingen oppå soppen. Avslutt med et dryss revet gruyere.
 

Gratineres i ovn på 200 grader i ca 5-10 minutter eller til osten er smeltet.


 

14 kommentarer:

  1. Oi, det så virkelig snadder ut. Nam!

    SvarSlett
  2. Dette må prøves en dag:-)

    SvarSlett
  3. Så flink du er!!!!

    L:)

    SvarSlett
  4. Mmm! Ja, disse er kjempegode altså!!

    SvarSlett
  5. åh deilig! Men hvor fant du gruyere? Jeg har hørt om dette på amerikansk tv og aldri sett det i Norge. Hva koster det i såfall pr kg? (får vel angst av prisen men la gå)

    SvarSlett
  6. Hei Veronica

    Jeg har funnet Gruyere på Meny og muligens også på Smartclub. Det er vel en god sjans på de fleste butikker med en ordentlig ferskvaredisk med egen osteavdeling. Prisen er relativt drøy ja (husker ikke kiloprisen), men så er det mye smak for pengene da :)

    Håper du finner Gruyere der du bor. Hvis ikke får du ta deg en tur til Oslo :)

    Frida

    SvarSlett
  7. åh det der så jo virkelig deilig ut!! :D thx for sharing <3

    SvarSlett
  8. Ah vet både Ica og Meny her har ostedisk men liksom aldri sett ... pleier å kjøpe en som heter Cendre Royal, den er også god!! Finner den ofte på tilbud ;) Smaker litt sterkt, men ikke direkte muggent.

    Jeg får huske å snoke litt mer i ostedisken på Meny nr 2 (vi er en ørliten by og har 14 dagligvare tror jeg), for der MÅ jeg ikke gå forbi... da ser jeg jo heller ikke disse fristende TILBUDSlappene...

    SvarSlett
  9. Takk selv Jeanette :)

    Vero: Den ostedisken altså! Mange fristelser der ja. Cendre Royal har jeg ikke prøvd meg på. Takk for tipset. Jeg elsker oster med sterk smak.

    SvarSlett
  10. Da så jeg gruyere på Meny vi tilfeldigvis dro på nå. 70-90 kr per stykke som lå der!!! !!! !!!! !! ! ! ! !!!! Dagen man blir millionær ja. Men matfolk som Alton Brown (har en utrolig fascinerende tvserie i usa om mat!!) anbefaler den, så da har han vel et poeng antar jeg...

    SvarSlett
  11. Oi! Det var mye ja! Jeg tror ikke jeg har betalt så mye for osten. Da må jeg ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket (noe det sikkert hender at jeg er). Men det hender at jeg ber de som står i ostedisken skjære et mindre stykke til meg hvis det er en veldig dyr ost. Litt av vitsen med ostedisken er jo at man kan få ost i akkurat de mengdene man trenger.

    Takk for tips om Alton BRown. Vet du om serien finnes tilgjengelig noe sted (type streaming el.l)?

    SvarSlett
  12. Dessverre bare av den "ulovelige" torrent-nedlastingstypen. Men der fant jeg hele greia. Er kanskje 10 sesonger eller noe? Begynte i 98 eller noe og dette er fra starten da (så kvalitet er jo så som så, men man lærer jo masse). Du får høre med noen som kan noe sånt og be dem finne serien "good eats" til deg ;).

    Jeg så ikke så nøye på gram på ostene, men det var liksom en "passe" stor blokk. Kanskje halve ville vært nok til å smake litt til ulike ting, men det blir jo fortsatt MYE PENGER tror jeg. Kan være ulike avtaler med butikker og leverandører og. Jeg skal følge med litt jeg på tilbud, se hva som er på tilbud ulike steder jeg er. Nå skal jeg til Sverige snart, jeg er ikke verre enn at jeg drar med kjølebag og handler ost jeg altså :P

    Nå vet jeg ihvertfall at den er i Norge!! Det er ikke verst bare det!! Har ikke sett den før nemlig.

    SvarSlett
  13. JEg skal nok klare å laste den ned om det finnes en torrent der ute. Må bare rydde plass på min stappfulle harddisk først ;)

    Svensketur med kjølebag høres ut som en strålende ide!

    Liker forresten initiativet ditt på bloggen din mht. sjokoladeprinsen. Jeg ble så skuffa da jeg oppdaget at alle de bra tingene som ble lovet under produktutviklingen er kastet på båten. Har ikke fått tid til å lese ordentlig igjennom innlegget ditt ennå, men skal nok få tid i dag. Kommer nok til å sende en mail, slik som du oppfordrer til også :)

    SvarSlett
  14. Tror kanskje det er 12 sesonger, så plass trenger du!! mener jeg fant den på btjunkie.com, trenger ikke medlemsskap.

    Godt du er enig i sjokoladeprinsen!! Har fått hauger av tilbakemeldinger på det samme, så lista øker jo stadig med ting JEG ikke så. Jeg tenker jo ikke at soyalecitin er noe allergikere kan reagere på f eks, men det har han jo da stappa i begge sjokoladene.

    Jeg venter selv med å sende mail til jeg har fått flere punkter, som om det ikke er ille nok fra før!! Uff.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails