tirsdag 2. november 2010

Imam Bayaldi (Imamen besvimte)

Imam Bayaldi betyr "imamen besvimte", og historien er visstnok at denne retten er så god at det var en imam som besvimte av ren nytelse da han fikk den servert. En annen versjon av historien er at imamen besvimte av sjokk da han fikk vite prisen på retten. Hvordan kan en vegetarrett bestående av enkle, rimelige grønnsaker bli så dyr at det får en imam til å gå i bakken, lurer du kanskje på? Grunnen er at hemmeligheten bak den himmelske smaken på denne retten er at du bruker ordentlig god olivenolje, og at du skal bruke mye av den.

Imam Bayaldi er nydelig! Det skjer noe magisk når tomaten, løken og auberginen får stå og langsteke sammen under stadig øsing med sin egen saft, olivenolje og sitron. Retten kan serveres varm, lunken eller kald, og passer også fint på et mezebord, eller som tilbehør til kjøtt.


2 store auberginer

salt

1 stor løk

3-4 tomater

6 fedd hvitløk, hakket

rikelig finhakket frisk bladpersille

litt finhakket frisk mynte (kan utelates)

litt kanel (kan utelates, eller evt. byttes ut med litt spisskummin)

1,5 dl god olivenolje

saften av en liten sitron
_______________________________________________________________________________

Del auberginene i to på langs og strø med salt. La dem ligge i 20 minutter. Tørk av med et kjøkkenpapir. Skjær snittflaten på auberginene på kryss og tvers, men ikke så langt ned at du skjærer i skinnet. Grav ut auberginkjøttet, uten å skade skallet. Legg auberginskallene i en ildfast form.

Sett ovnen på 150 grader, og varm en stekepanne med mye av olivenoljen.

Stek løken til den er blank og myk. Tilsett hvitløk og auberginkjøttet og stek videre. Tilsett tomater i biter (bruk tomatene som de er, eller flå dem først hvis du gidder, eller bruk ferdig flådde tomater fra boks). Stek helt til auberginen er myk og til mesteparten av væsken i blandingen er borte. Tilsett hakkede urter og kanel, og smak til med salt og pepper.

Ha blandingen oppi de tomme auberginskallene. Bland resten av oljen med 1/2 dl vann og saften fra en sitron. Hell dette over auberginene. Skjær gjerne noen skiver av en tomat og legg oppå auberginene til pynt.

Sett formen i ovnen og la steke i 1 1/2 time. Ta ut formen av ovnen med jevne mellomrom og øs kraften i formen over auberginene.

Når du tar auberginene ut av ovnen øser du kraften over en siste gang. La de stå og hvile litt før du serverer dem.




Utskriftsvennlig versjon

17 kommentarer:

  1. -Gitte Glüchlich02 november, 2010 11:19

    Denne kunne ikke motståes, og er nå i ovnen.... kan nesten ikke vente!

    SvarSlett
  2. Haha, det var kjapt! Håper du likte den. Den er også god med kjøtt. Men da heter den noe annet (husker ikke navnet akkurat nå). Tenkte jeg skulle legge ut oppskrift på det også etter hvert.

    SvarSlett
  3. Morsom historie :-) Og det ser nydelig ut!!

    SvarSlett
  4. Dette gleder jeg meg til å lage:)

    SvarSlett
  5. Detta blir kvällskosen idag ;-)Italienarna har en variant av denna (Parmigiana di Melanzane) som bara är helt himmelsk! Men den lagas som en gratäng och har mozarella, parmesan, och citronskal i. Perfekt till kött eller med köttfärs i som variant på moussaka/lasagne.

    SvarSlett
  6. Håper du liker denne også da Emma. Og takk for tipset om Parmigiana di Melanzane. Den er allerede googlet, og skal nok lages ganske snart. Det ser jo som du sier helt himmelsk ut!

    SvarSlett
  7. Denne gleder jeg meg til :-)

    SvarSlett
  8. Den svarte absolut til forventningen, Herlig! Kanskje en tanke vel syrlig,stor sitron da, men kan også tenkes med kylling til forveksling... c",)

    SvarSlett
  9. Godt å høre at den svarte til forventningene Gitte. Og takk for innspillet på syrligheten. Da endrer jeg oppskriften slik at det står "en liten sitron" :)

    Det høres godt ut med kylling til.

    SvarSlett
  10. Laga det idag til middag, hadde det sammen med stekt ytrefilet. Alle likte det. Måtte "jukse" litt og hadde oppi litt tørka koriander (grønn) også. Kjempegodt.

    SvarSlett
  11. Jeg kan tenke meg at koriander passer perfekt til denne hannem. Så bra at alle likte den :)

    SvarSlett
  12. Så kjekt å finne en blogg med akkurat sånne oppskrifter som eg liker (-: I dag blir det fylt aubergin til middag (-:

    SvarSlett
  13. Så kjekt å høre at du liker oppskriftene. Håper de fylte auberginene falt i smak :)

    SvarSlett
  14. Jeg prøvde denne retten i dag. Desverre var en liten sitron alt for mye, alt smaker sitron. Å presse to båter sitron over bør holde i massevis til to auberginer...

    SvarSlett
  15. Så synd at det ble for mye. Jeg hadde ikke problemer med det selv, men det er jo klart at det kan være forskjeller på sitroner, størrelse på auberginer og andre ting som spiller inn. Jeg synes imidlertid to båter på to auberginer (fire halve) høres veldig lite ut. Men det er jo smak og behag :)

    SvarSlett
  16. Kommer fra Balkan, Imam Bayaldi er en av våre tradisjonelle retter :))).

    SvarSlett
  17. Åh, er den fra Balkan? Det visste jeg ikke. Jeg er en del på Balkan, så da må jeg se om jeg får tak i originalen et sted neste gang jeg er på tur :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails