mandag 27. desember 2010

Spicy kanelmandler

En deilig oppskrift på snacks fra den fine matbloggen The Comfort of Cooking. Mandlene blir søtlige, men med et lite sting fra cayennepepperen.


1 eggehvite

1 ss vann

4 kopper mandler

3 toppede ss sukrin

1/4 ts salt

1/4 ts cayennepepper

1/2 ts kanel

litt olje
_________________________________________________________________________________

Sett ovnen på 120 grader. Smør en bakepapirkledt stekeplate med litt olje.

Pisk sammen eggehvite og vann til eggehviten begynner å skumme, men ikke sånn at de blir stive. Pisk inn sukrin, salt og krydder.

Ha mandlene i eggeblandingen, og rør godt til alle mandlene er dekket av eggehvite og krydder. Spre mandlene utover stekeplaten.

La mandlene steke på 120 grader i opp mot en time. Rør litt i mandlene en gang i blant slik at all fuktigheten på mandlene forsvinner.

Oppbevar på lufttette glass.

Disse mandlene er ganske milde i smaken. Neste gang jeg lager dem kommer jeg nok til å være litt rausere med både kanel, sukrin, salt og cayenne.

5 kommentarer:

  1. Disse så gode ut!! Skal testes for jeg har en hel haug med mandler igjen :-D Laget saltemandler til jul og de fikk bein å gå på i forhold til julekonfekten..hehe

    Håper du har hatt en fin jul?

    SvarSlett
  2. Ja, gode, men litt for milde på smak synes jeg. Tror jeg skal spice de opp litt mer neste gang. Ellers tenkte jeg at jeg skulle lage salte mandler av resten av mandlene jeg har liggende etter jula ;)

    Jula har vært fin. Takk som spør. Håper din også har vært god :)

    SvarSlett
  3. Da må jeg spice de opp litt! Julen har vært superduper :-D

    SvarSlett
  4. Åh så gode de så ut, flinke du! Har dessverre fått vite at jeg ikke tåler mandler, blir en tid uten mandler på meg gitt..

    SvarSlett
  5. Så ergerlig Line. Vi får håpe at det hjelper å holde seg unna en stund da.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails